Home » , , , , , , , » Jenis & Cara Pilih CILI KERING Ikut Tahap Kepedasan

Jenis & Cara Pilih CILI KERING Ikut Tahap Kepedasan

JENIS & CARA PILIH CILI KERING IKUT TAHAP KEPEDASAN

Kali ni nak cerita pasal masak-masak pulalah… Winking smile…Lama tak cerita tentang masak-masak, tapi bukannya nak kongsi resepi atau nak kongsi cerita menu apa yang Farah masak… Sebaliknya, nak cerita dengan anda, anda dan anda tentang Jenis & Cara Pilih CILI KERING Ikut Tahap Kepedasan. Al-maklumlah, cili kering ni memang ada macam-macam jenis. Tersilap membeli cili kering, silap-silap haribulan air sebaldi pun tak cukup oiii nak layan pedasnya! Open-mouthed smile. Seni memasak itu unik kan? Setiap satu bahan masakan itu ada cerita, ada cara, ada teknik, ada jenis di sebaliknya. Jadi kita orang dapur ni, kenalah berkenal-kenalan dengan apa yang patut ya tak? Hari ni Farah nak ajak kita semua sama-sama kenal jenis cili kering dan juga mempelajari secara bersama-sama bagaimana caranya untuk kita memilih cili kering ketika membeli di pasar ataupun pasar raya supaya kita tidak tersilap memilih mengikut kesesuaian tahap kepedasan yang boleh diterima oleh ahli keluarga kita dan diri kita sendiri. Bagi yang sememangnya kuat pedas tu memang tak ada masalahlah kan?

Jenis-Jenis Cili Kering


JENIS & CARA PILIH CILI KERING IKUT TAHAP KEPEDASAN 2

Cili Kering Kerinting


JENIS & CARA PILIH CILI KERING IKUT TAHAP KEPEDASAN 3

Berkedut, banyak cili, bertangkai dan kurang pedas. Sesuai untuk semua jenis masakan.

Cili Kering Besar


JENIS & CARA PILIH CILI KERING IKUT TAHAP KEPEDASAN 4

Besar, berkilat, kurang biji dan tidak pedas. Sesuai untuk masakan seperti nasi lemak.

Cili Kering Paprika


JENIS & CARA PILIH CILI KERING IKUT TAHAP KEPEDASAN 5

Berkilat, banyak biji, bertangkai dan pedas.Sesuai untuk masakan kari atau tomyam.

Cili Kering Berkilat


JENIS & CARA PILIH CILI KERING IKUT TAHAP KEPEDASAN 6

Berkilat, banyak biji, tidak bertangkai dan sangat pedas.Sesuai untuk menu masakan panas.

Kadang tu, boleh jadi keliru juga pandangan mata Farah… Ha ha ha.. Open-mouthed smile. Jujur Farah katakan, ini baru nak mengenal jenis-jenis cili kering secara mendalam. Dan jujur juga mengaku, selama kini, apa jenis pun cili kering, Farah kisar jer jadikan cili kisar sedia untuk masakan. He he he… Tak kisahlah jadi jenis kerinting ke? berkilat ke? gemuk ke? panjang ke? apa sat ni ke? Semua Farah balun jer guna untuk semua jenis masakan yang menggunakan cili. Tak pernah lagi nak perhati betul-betul, belek-belek betul-betul, yang ni jenis apa, yang tu jenis apa… Muahahaha… Open-mouthed smile… Nak nak lagi kalau membeli dengan Iman Firash kan? Memang taklah nak berlama-lama membelek ya tak? Ekekeke…. Smile with tongue out

Tapi tak apalah, marilah kita bersama-sama berkenal-kenalan dengan jenis-jenis cili kering dan bagaimana cara untuk memilih cili kering. Satu ilmu kan? Lepas ni kan? Nak cubalah sewaktu membeli cili kering perhati dan belek… Smile

Dapatkan Artikel terbaru dari Situs ini melalui e-mail Anda.

Author : Farah Waheda Wahid Terimakasih telah berkunjung

Artikel Jenis & Cara Pilih CILI KERING Ikut Tahap Kepedasan, diterbitkan oleh Farah Waheda Wahid pada hari Tuesday, February 7, 2017.Enjoy Reading this!.About me: Farah Waheda Wahid Working Mommy Blogger of 1 (a boy). I blog about everything that moms love...mommyhood, beauty, fashion, health, food, tech and travel. Being a mom of 1 young kids, I like to find a balance between blogging about family related topics and things that are just for mom :) My blogs primary objective is to share my experiences with my readers, so it might help them with anything similar they may be experiencing, or to introduce them to new ideas. I blog from Selangor, Malaysia and have a preschooler toddler.

1 comments:

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Shoplinks Asia

iWON.MY