Home » , , , , , » Petua Ibu Bapa Yang Pulang Lewat Malam???

Petua Ibu Bapa Yang Pulang Lewat Malam???

Sumber dari Google
Orang-orang yang terlebih dulu makan garam kebiasaannya akan mempunyai larangan atau penegahan kepada ibu bapa muda mudi supaya jangan balik ke rumah di tengah-tengah malam bila mempunyai anak kecil. Katanya takut ada yang mengikut ataupun takutnya berlaku gangguan kepada anak kecil itu. 

Ini semua sebab kisah keluar di malam-malam buta semalam dan balik di awal pagi ni tadi lah ni... Tak adalah pagi sangat tapi 2.21 pagi... Hu hu hu... Sebab musabab boleh rujuk di entri Saya Mak Budak Dah!!!

Kata dan nasihat orang-orang yang terlebih dulu makan garam ni adakalanya kita tak boleh perlekehkan atau buat tidak tahu langsung. Makanya, semenjak ada Ash ni, walaupun Ash dah berusia setahun sebulan... esok setahun 2 bulan... Farah tetap mencuci muka serta berselawat sebelum masuk ke dalam rumah. Bukan apa, ikut nasihat... Tapi tak salah pun kan?

Pesanan khidmat masyarakat yang sering diterima di cuping dan gegendang telinga ini... Amalan setiap kali memasuki rumah tidak kira sama ada beranak kecil atau tidak ialah membaca Bismillah, Surah Kursi, Surah Ikhlas dan beri salam. Untuk menghindari dari gangguan syaitan dan jin. Dan juga merupakan amalan yang baik.

Ada juga yang kata sebelum masuk rumah ludah dulu. 

Pesanan khidmat masyarakat yang umum yang banyak didengari sana sini juga, kalau ada anak kecil jangan bawa anak keluar rumah waktu matahari tegak, waktu Maghrib dan waktu tengah malam. Wallahualam.

Sekalilah dulu Farah pernah alami situasi Ash menangis 3 hari 2 malam tak berhenti-henti... Hurmm... dan di dalam entri itu Farah ada kongsikan sedikit cara serta amalan yang boleh dilakukan untuk menghentikan tangisan tu... Kalau berminat untuk mengetahui dengan lebih lanjut... Bolehlah baca entri Alhamdulillah... Akhirnya Ash Berhenti Menangis...

Dapatkan Artikel terbaru dari Situs ini melalui e-mail Anda.

Author : Farah Waheda Wahid Terimakasih telah berkunjung

Artikel Petua Ibu Bapa Yang Pulang Lewat Malam???, diterbitkan oleh Farah Waheda Wahid pada hari Sunday, January 25, 2015.Enjoy Reading this!.About me: Farah Waheda Wahid Working Mommy Blogger of 1 (a boy). I blog about everything that moms love...mommyhood, beauty, fashion, health, food, tech and travel. Being a mom of 1 young kids, I like to find a balance between blogging about family related topics and things that are just for mom :) My blogs primary objective is to share my experiences with my readers, so it might help them with anything similar they may be experiencing, or to introduce them to new ideas. I blog from Selangor, Malaysia and have a preschooler toddler.

8 comments:

  1. kadang kadang apa yang orang tua pesan ada yang boleh kita guna pakai :D

    ReplyDelete
  2. InsyaAllah, semua yang dipesan tuh ada hikmah nya. Mungkin pernah jadi kat org dulu dulu. Selagi apa yang dipesan tuh tak melanggar syariaat & tak mensyirikkan Allah, semua di bolehkan untuk kebahgiaan keluarga ^^

    ReplyDelete
  3. kadang² kena ikut juga larangan orang dulu² kan :)

    ReplyDelete
  4. apa yg orang tua pesan pun kadang-kadang berdasarkan apa yg mereka dengar dari alim ulama dulu-dulu..jadi sesetengah memang ada betulnya..

    ReplyDelete
  5. org2 yg dah lebih makan garam...dah pernah alami situasi2 macam tu...so diaorg tak nak anak2 muda skang terkena mcm diaorg pernah kena :)

    ReplyDelete
  6. tu la...ckp org tua2 kita kena dgr...kdg bguna

    ReplyDelete
  7. Ada orang tua yang cakap macam tu..Ada betulnya jugak sbenarnya ...Nice sharing Farah

    ReplyDelete

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Shoplinks Asia

iWON.MY