Home » , , , , , , » Pembayang Dari Lukisan Anak-Anak...

Pembayang Dari Lukisan Anak-Anak...

Sumber dari Google
Perhatikan lukisan-lukisan oleh anak anda! Dari sudut psikologinya, ia sebenarnya boleh memberikan pembayang kepada sama ada perasaan mereka, emosi mereka tak kira di mana-mana sama ada di rumah, di rumah pengasuh, di nurseri, di tempat percutian, di tadika, taska, sekolah serta di mana-manalah. Ia juga membayangkan keadaan suasana sesuatu itu. 

Kanak-kanak secara tidak langsung mengekspresikan diri mereka melalui lukisan. Ia juga mungkin boleh menggambarkan apa yang mereka suka ataupun tidak. Dengan cara ini sebenarnya ianya memberikan akses kepada kita selaku ibu bapa untuk lebih dekat serta lebih memahami anak-anak. ^_^... Tiba-tiba di kala jam 2 pagi tadi terfikir akan perkara ini. Bagi kanak-kanak lukisan adalah luahan diri mereka. Walaupun mereka tak faham kan? Tentang apa itu luahan... "non-verbal communications" giteww... 

Bila dah perhati-perhati lukisan anak-anak tu... kalau-kalau serasa macam ada yang tak kena... ambillah langkah yang sewajarnya untuk berkomunikasi dengan anak dengan cara yang terbaik dan memperbetulkan ataupun memperbaiki apa yang perlu.

Ada kala, kita sebagai ibu bapa tak akan nampak sesuatu keadaan tu melalui mata kasar... dan mungkin perkara yang tak nampak dari mata kasar tu boleh terlihat di lukisan mereka. Yerlah, perkara-perkara bersifat halus ni kadang-kadang kita boleh terlepas pandang yer tak? Dan kadang-kadang kita sebagai ibu bapa ni terleka dari membelek sedalam-dalamnya anak jugak. Hu hu hu... Kata-kata yang berupa peringatan kepada diri sendiri juga. 

Ash? Jauh lagi perjalanan tapi tak adalah jauh mana pun... Hik hik hik...Agak-agak apalah bentuk lukisan Vincent Van Gogh ataupun Leornardo Da Vinci ataupun Picasso beliau ek? Muaahaha... tak apalah ada rezeki, umur panjang kita saksikan sama-sama di Bubblynotes.Com ek... Bom kebabom tak lukisan Ash akan datang? ^_*

Dapatkan Artikel terbaru dari Situs ini melalui e-mail Anda.

Author : Farah Waheda Wahid Terimakasih telah berkunjung

Artikel Pembayang Dari Lukisan Anak-Anak..., diterbitkan oleh Farah Waheda Wahid pada hari Thursday, December 25, 2014.Enjoy Reading this!.About me: Farah Waheda Wahid Working Mommy Blogger of 1 (a boy). I blog about everything that moms love...mommyhood, beauty, fashion, health, food, tech and travel. Being a mom of 1 young kids, I like to find a balance between blogging about family related topics and things that are just for mom :) My blogs primary objective is to share my experiences with my readers, so it might help them with anything similar they may be experiencing, or to introduce them to new ideas. I blog from Selangor, Malaysia and have a preschooler toddler.

3 comments:

  1. Ash pasti akan memberi sebuah lukisan yg menarik dan mengembirakan akak.

    ReplyDelete
  2. ank sy dah mula melukis pasal keluarga... insha Allah.. mmg setiap lukisan si kakak, sy akn translate mksud tersiratnya...dan meseg yg dia nk smpaikan....

    ReplyDelete

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Shoplinks Asia

iWON.MY