The PARENT-TEACHER MEETING

Farah Waheda Wahid
0
THE PARENT-TEACHER MEETING

Sesi pertama The Parent-Teacher Meeting bagi seorang ibu, pengalaman pertama The Parent Teacher Meeting bagi seorang ibu. Smile. Suku tahun pertama sesi persekolahan tadika bagi tahun 2017 dah hampir sampai ke penghujungnya, makanya tibalah masa untuk pertemuan di antara ibu bapa dan juga guru-guru bagi membincangkan mengenai perkembangan serta sebarang permasalahan anak-anak (sekiranya ada). Dup dap dup dap juga hati ni dengan pelbagai rasa. Bukan nak over-reacted, bukan tak pernah langsung-langsung mengikuti serta ambil tahu perkembangan semasa dia di tadika, tapi tetaplah bercampur-baur perasaan tu kan? Ha ha ha… Open-mouthed smile.

Jika diikut-ikutkan sebenarnya almost 90% tentang perkembangan serta permasalahan (sikit-sikit… ha ha ha…Open-mouthed smile) Farah dah tau sebab boleh dikatakan hari-hari dok berborak dengan teacher buah hati pengarang jantung dia. Sebab tu, Farah tahu perkembangan semasa dia sebenarnya, cumanya ini adalah protokol dan juga buat pengetahuan seorang ibu in-depth macam tu. Kalau nak diceritakan dengan ayat sahaja tanpa sub-tajuk Farah rasa macam berterabur jer jadinya nanti… Muahahaha… Open-mouthed smile…Makanya, Farah merajinkan diri mereka sub-sub tajuk untuk bercerita di dalam entri pada kali ini.

Tantrum

Kita cerita dulu mengenai perkara yang merisaukan hati dan mendebarkan hati seorang ibu ni bila setiap kali anak ke tadika. Because I gave birth to him, I am his Mommy and he is my son, so I know how he is…Haaa, gittew kan? Sememangnya diakui sedari kecil, dia ada satu masalah iaitu mudah tantrum. Those who always mingle around him will know it very precisely. Pantang silap sikit, pantang tak cukup tidur, pantang tak cukup rehat, pantang diganggu apa yang sedang dia lakukan, pantang dicuit perasaannya…Memanglah kena bersiap-sedia untuk berhadapan dengan tantrum dia yang boleh dikatakan agak dahsyat!

Sejak-sejak memasuki umur 3 tahun pada November 2016 yang lalu, ada satu gaya tantrum yang agaklah, agak membuatkan Mommy dia binggung. Dah mula pandai baring di mana-mana sahaja surface, dah pandai buat-buat menangis minta perhatian, dah pandai pukul-pukul and the worst case scenario dia dah pandai baling apa sahaja yang ada di tangan dia atau persekitaran dia. Memang bukan mudah nak cool down kan tantrum dia tu. Mujurlah Mommy ni diberikan tahap kesabaran yang amat tinggi. Cuma sesekali tu bila Farah rasa dah agak melampaui batas, ada juga Farah tinggikan sedikit suara dan ada juga betis tu kena pukul manja. Pukul manja ya pukul manja. Dah macam tu, baru dia senyap… Terkadang tu rasa kasihan. Rasa menyesal bila tertinggi sedikit suara pada dia dan terpukul betis dia walaupun sekadar pukul manja but I have too! I have to trained him. Kalau boleh memang tak nak. Tapi manalah ada ibu yang tak pernah marahkan anak ya tak?

Guess what? Di tadika pun, dia ada buat perangai yang sama. Allahuakbar… Ada hari-hari dialah, bukanlah setiap hari atau kerap bebenar… Tapi bila dia terasa perasaan yang dia tak suka dan marah lah. Bak kata teacher kelas dia, terkadang tu tak ada apa, cuma bila dia diganggu dan cara approach tu tak kena pada lenggok dia, memang akan jadi macam tu. Farah akui, ada masa bila dia sendiri yang tak cukup tidur pun boleh jadi juga. Tu sebab sedaya upaya pastikan dia cukup tidur sekarang ni. Hari-hari sebelum dia ke tadika, Farah akan pesan pada dia, jangan buat perangai ya nak? Elok-elok dekat school. Jangan pukul-pukul teacher, jangan baling-baling barang. Setiap hari.Setiap hari ok? Sudahnya hati Mommy dia jadi risau bila setiap kali dia di tadika. Tu sebab kerap ber-What’s App dengan teacher dia untuk ambil tahu perkembangan dia. Bukan sebab tak nak belajar melepaskan anak pada pihak sekolah. Mohon fahamlah semua orang ya?

Perkara ni, memang boleh dikatakan agak  normal bagi sesetengah budak dan resam kanak-kanak berperangai atau buat perangai. Akan tetapi tetap merungsingkan hati Mommy ni memikirkan. Mommy mana yang tidak mahu anak baik-baik sahaja keadaannya kan? Semua mak nak yang terbaik untuk anak-anak dan nak anak jadi yang terbaik. Lebih-lebih lagi bila tulah satu-satunya yang Mommy ada kan?

Update terkini: Masih di dalam proses untuk melembutkan hati dan juga di dalam proses mengambil langkah yang paling sesuai untuk menyelesaikan masalah ini. Setakat beberapa hari setelah The Parent-Teacher Meeting, ada nampak perubahannya sedikit. Moga-moga terus berubah daripada baik kepada yang lebih baik keadaannya. In Shaa Allah…Amin.

Dambakan Perhatian

Teacher kelas dia ada beritahu sewaktu The Parent Teacher Meeting tempoh hari, adalah satu hari tu, seorang lelaki datang membetulkan pintu kelas tadika dia. Dia datang dekat kepada lelaki tersebut, perhati apa lelaki tersebut lakukan dan peluk kaki lelaki itu serta ikut ke mana sahaja lelaki itu pergi di dalam kawasan kelas. Crying face… Sayu pulak hati Mommy kau ni nak! Teacher pun cerita sambil mata merah-merah menahan sedih dan menangis. Allahuakbar… I know he needs attention and he wants attention. Memang diakui sejak kebelakangan ni banyak perkara yang Mommy dia ni sedang cuba selesaikan. Satu persatu secara perlahan-lahan. Memang diakui, tidak 100% perhatian kepada dia sangat. Adalah terkurang 10% macam tu ha… Tapi, syukur Alhamdulillah, secara perlahan-lahan, satu persatu In Shaa Allah, hampir nak selesai…dan Mommy dah mula on track for his attention. Dia perlukan tu… Sorry sebab Mommy agak sibuk lately. In Shaa Allah, things are getting better in the future… for you…Mommy cuba berikan yang terbaik ya?

Perkembangan Pembelajaran

Kita tinggalkan cerita-cerita merungsingkan hati dan juga cerita-cerita yang mungkin agak menyedihkan kami… Ha ha ha… Open-mouthed smile… Sekarang kita beralih pula kepada cerita-cerita yang membuatkan Mommy rasa proud dan mampu tersenyum. Cerita tentang perkembangan pembelajaran dia. Alhamdulillah! Syukran Ya Allah… Dia mampu menguasai numbers, alphabets, shapes. Dia kenal dan sangat aktif mengambil bahagian bila pembelajaran melibatkan ketiga-tiga kategori ini. Sememangnya dia lebih minatkan numbers berbanding literacy. Uhuksss… macam kebarangkalian jadi blogger tu tak ada jer…Muahahaha… Open-mouthed smile

Suka berzikir juga! Bab suka berzikir ni, memang Farah perasan sebab setiap kali naik kereta sekarang ni, dia akan suruh pasangkan CD zikir dan dia akan berzikir mengikut alunan melodi zikir yang dipasangkan itu. Sedap jer halwa telinga mendengar oiii… Suara comel itu mengalunkan zikir di dalam melodinya. Alhamdulillah. Cumanya bahagian-bahagian seperti mengambil wudhu’ dan solat… Masih in progress. Sudah mampu membaca Surah Al-Fatihah jika mengikut rekod teacher dia. Mengucapkan thank you, sorry, please… Alhamdulillah… Bagi Farah, ianya adalah satu perkembangan yang baik untuk seorang kanak-kanak berusia 3 tahun kan? Walaupun mengikut cara dia, kira dah ok sangat dah tu pada Farah dan Farah sendiri tak pernah pula memaksa dia… Cuma perhati dan pantau serta sesekali adalah recap balik pembelajaran dia di tadika.

Nak tengok hasil kerja dia di tadika? He he he… Open-mouthed smile… Jomlah… Farah nak kongsi ni… Jomlah cuci-cuci mata lihat hasil air tangan anak bujang kita ni ha wak…

THE PARENT-TEACHER MEETING

THE PARENT-TEACHER MEETING 2 (6)

THE PARENT-TEACHER MEETING 2 (5)

THE PARENT-TEACHER MEETING 2 (4)

THE PARENT-TEACHER MEETING 2 (3)

THE PARENT-TEACHER MEETING 2 (2)

THE PARENT-TEACHER MEETING 2 (1)

THE PARENT-TEACHER MEETING 2 (8)

THE PARENT-TEACHER MEETING 2 (7)

Macam tulah kisahnya The Parent-Teacher Meeting yang pertama pada tahun 2017 ni. Ada few things yang Farah kena sit down and strategized balik untuk lihat dari sudut mana dan bagaimana nak tackle apa-apa sahaja yang memerlukan penambahbaikan. Untuk perjumpaan seumpama ini, sememangnya ibu bapa perlu letakkan sebagai top priority. Simboliknya, ia menunjukkan minat serta komitmen kita terhadap perkembangan anak-anak.

Manfaat Perjumpaan Guru & Ibu Bapa – Bagi Ibu Bapa

Pertama sekali, ibu bapa dapat mengenali siapakah guru kelas anak-anak mereka yang selama ini membimbing, memberi tunjuk ajar dan mengendalikan kelas agar setiap darinya berada di tempat yang sepatutnya. Mungkin dari segi perwatakan guru tersebut dan gaya percakapannya, dan juga dari sudut bagaimana guru tersebut menceritakan perihal anak-anak masing-masing. Dan orang ramai berkata, first impression itu amat penting dalam meneliti keperibadian seseorang. Jadi pada hari perjumpaan seumpama ini, tindakan para guru dapat diperhatikan, dinilai serta dianalisa sepenuhnya oleh ibu bapa yang hadir.

Kedua, ibu bapa dapat mengenalpasti bagaimana keadaan anak-anak masing-masing di dalam dan juga di luar kelas. Bagaiman komitmennya di dalam kelas yang diajarkan oleh guru tersebut seperti prestasi akademiknya, tahap fokusnya ketika sesi pembelajaran, juga akhlak mereka ketika guru sedang mengajar di hadapan kelas. Dengan ini, ibu bapa dapat tahu dengan lebih terperinci tentang anak-anak mereka di sekolah dan berusaha untuk mengatur langkah untuk memperbaiki keadaan anak-anak masing-masing di rumah.

Ketiga, ibu bapa akan dapat lebih memahami bagaimana sistem di sesebuah sekolah itu dijalankan seperti di Little Caliphs, selain silibus akademik, mereka juga ada silibus-silibus pembelajaran dan metodologi pembelajaran yang tersendiri serta agak berbeza dari tadika lain. Dan juga ada pembelajaran mengenai solat serta kriteria-kriteria lain yang perlu ada pada seorang murid yang muslim. Persediaan anak-anak sebelum melangkah ke alam Sekolah Rendah. Dan macam-macam lagilah.

Senang cerita, rumusannya, Hari Perjumpaan Guru dan Ibu Bapa ataupun The Parent-Teacher Meeting adalah hari yang amat penting bagi setiap pihak yang berkaitan dengan sekolah terutamanya ibu bapa. Dan sewajarnya, bagi setiap guru, ibu bapa dan anak murid cuba sedaya untuk hadir ke hari tersebut kerana siapa tahu, di dalam perbincangan 10-15 minit antara ibu bapa dan guru ini mampu untuk mencipta perubahan yang besar di dalam diri anak-anak? Kan?

*Bila dah lepas sesi perjumpaan…he he he… Open-mouthed smile lega… tapi tugasan Mommy pun nampaknya bertambah ni… kena cari mana-mana loop hole dan cuba kambus sebaik mungkin.

Post a Comment

0Comments

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Post a Comment (0)

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Bubblynotes.Com uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !