Home » , , , , , , » Bagaimana Nak Bagi Mesin Basuh Tahan Lama???

Bagaimana Nak Bagi Mesin Basuh Tahan Lama???


Sumber diubahsuai dari Google
Zaman dulu-dulu, zaman nenek moyang kita dulu, tak ada mesin basuh tak ada hal yer tak? He he he... Bermula generasi nenek-nenek kita (mungkin ada) dan zaman mak-mak kita, sehinggalah ke zaman kita, kalau mesin basuh tak ada tu, hurmmm... memang agak menyusahkan bagi kita. Betul kan? Betul kan? Sila mengaku cepat! Walaupun setiap pakaian putih berwarna putih dan setiap pakaian Firash, Farah rendam dan berus dahulu sebelum bagi mesin basuh buat kerja. Tetap mesin basuh tu penting! Ho ho ho... Oklah oklah... Kalau mesin basuh rosak memang akan jadi haru biru kot? Terasa amat susahnya hidup... Owhhh, tapi mungkin tak juga berapa nak susah... Sekarang ni kan banyak dobi layan diri? Hua hua hua... Sediakan rimau jer lah yer tak? 

Alhamdulillah, setakat ini mesin basuh di rumah tu, telah bertahan dari zaman-zaman Farah masih menuntut di universiti dulu sehinggalah sekarang. Salah satu barang yang penting dan sangat membantu pekerjaan rumah adalah mesin basuh. Sangat berguna untuk membantu meringankan pekerjaan mencuci pakaian dengan lebih mudah dan cepat, jadi kenalah ambil tahu macam mana nak jaga mesin basuh yer tak? Nak mengganti yang baru??? Boleh jer kalau anda rasa anda tak tahu mana lagi nak campak duit anda tu... sebab dah berkepok-kepok sangat kannn? He he he... Tetapi kalau boleh biarlah sesuatu yang kita gunakan tu tahan lama yer tak? Rasa berbaloi beli mahal-mahal kan? Kalau pakai sekejap dan asyik rosak jer... Rasa macam rugi pula bayar mahal-mahal. 

Terbacalah satu artikel di SINI, yang mana selama ini, Farah tak pernah buat pun dan baru jer tahu hari ni...Ekekekeke... Tergerak hati nak berkongsi sama supaya kita semua sama-sama dapat menjaga mesin basuh kita di rumah tu agar tahan lama!

Apa yang penting, anda kena sediakan beberapa bahan ini dulu:
  • 2 gelas cuka.
  • 50 gram soda bikarbonat. 
  • 50 ml air.
  • Span.
Cara Membersihkan:

1. Campur soda bikarbonat dan air dalam bekas kecil. 

2. Tuang cuka di dalam bekas yang berasingan. 

3. Tuangkan larutan soda bikarbonat di bahagian sabun. 

4. Kemudian masukkan cuka. 

5. Tutup mesin cuci dan hidupkan sebentar. 

6. Soda bikarbonat dan cuka akan membantu menghilangkan semua kotoran yang tertinggal dalam mesin.

Jangan lupa untuk selalu membersihkan mesin cuci secara teratur, paling tidak sebulan sekali. Ini akan membuatkan mesin basuh tetap bersih dan boleh digunakan secara efektif lebih lama.

Dapatkan Artikel terbaru dari Situs ini melalui e-mail Anda.

Author : Farah Waheda Wahid Terimakasih telah berkunjung

Artikel Bagaimana Nak Bagi Mesin Basuh Tahan Lama??? , diterbitkan oleh Farah Waheda Wahid pada hari Tuesday, April 19, 2016.Enjoy Reading this!.About me: Farah Waheda Wahid Working Mommy Blogger of 1 (a boy). I blog about everything that moms love...mommyhood, beauty, fashion, health, food, tech and travel. Being a mom of 1 young kids, I like to find a balance between blogging about family related topics and things that are just for mom :) My blogs primary objective is to share my experiences with my readers, so it might help them with anything similar they may be experiencing, or to introduce them to new ideas. I blog from Selangor, Malaysia and have a preschooler toddler.

1 comments:

  1. kalo takde mesin basuh memang kusut sangat nak manually wash pakai hands huhu...

    ReplyDelete

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Shoplinks Asia

iWON.MY