Akok...


Atuk dia memang dia panggil Akok... Entah dari mana panggilan Akok tu sampai? Mungkin dari kemudahan dia untuk mengucapkan sebegitu. :-). Ikut sedap dia jer... Janji ada bunyi... Ha ha ha... Akok pun Akok lah... Janji dia tak panggil dengan nama yer tak? Sekurang-kurangnya masih kenal dan tahu perbezaan tahap dan perlu dipanggil dengan nama yang sepatutnya. Ngee... Kalau memula panggil nama pun pening juga nak membetulkan kembali. Sebab tulah selalunya depan anak ni kalau nak panggil anak lelaki kena panggil abang, nak panggil anak perempuan kena panggil kakak, nak panggil anak lelaki dan perempuan adik, isteri dengan panggilan Mommy, Mama, Umi, Ibu dan suami dengan panggilan Abah, Babah, Papa dan segala bagai. 

Kanak-kanak kan cepat mengikut? Yang selalu terjadi bila kita panggil dengan nama dan ikut keselesaan mereka juga, kita akan dapat mendengar kemudiannya mereka akan mengikuti cara panggilan kita terhadap seseorang. Ash bukan tak pernah panggil Atuk dia Papa dulu, ha ha ha... Dia dengar Mommy dia panggil Atuk dia Papa, dia pun panggil Papa sama. Dush dush dush. Kalau dibiarkan, mau lekat panggilan Papa tu sampai sekarang kot? Ha ha ha... 

Nampaknya semakin membesar semakin kenal perbezaan usia dan panggilan yang sesuai. Bila Atuk dia bagi duit pada dia sewaktu balik dari kerja... Dia akan tengok duit tu... Dan bila melihat gambar pada duit tu.. Dia tunjuk dan sebut Akok... Ha ha ha... Tak adalah kelakar mana sangat pun... Tapi stilll... Akok? Errr... Betullah tu kalau mengikut peringkat usia gambar pada duit tu berpangkat usia Atuk-Atuk pada pandangan mata dia. Jangan dia ingat dalam gambar tu adalah Atuk dia sudah... :-P... 

Sekian, entri borak-borak kosong dan "warm up" di pagi hari setelah menyepi semalam... :-)... Ngeee... Semalam kesibukkan seharian suntuk melanda... Tak sempat nak jengah pun dan nak taip apa pun... 

Dapatkan Artikel terbaru dari Situs ini melalui e-mail Anda.

Author : Farah Waheda Wahid Terimakasih telah berkunjung

Artikel Akok..., diterbitkan oleh Farah Waheda Wahid pada hari Tuesday, April 26, 2016.Enjoy Reading this!.About me: Farah Waheda Wahid Working Mommy Blogger of 1 (a boy). I blog about everything that moms love...mommyhood, beauty, fashion, health, food, tech and travel. Being a mom of 1 young kids, I like to find a balance between blogging about family related topics and things that are just for mom :) My blogs primary objective is to share my experiences with my readers, so it might help them with anything similar they may be experiencing, or to introduce them to new ideas. I blog from Selangor, Malaysia and have a preschooler toddler.

4 comments:

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Shoplinks Asia

iWON.MY