Home » , , , , , , » Ajar Anak | Sentuhan Selamat VS Sentuhan Tidak Selamat...

Ajar Anak | Sentuhan Selamat VS Sentuhan Tidak Selamat...


Ulang tayang gambar tadi sebab Mommy tak ada masa nak "watermark" gambar lain...Kesibukan melanda dan ini baru nak makan tengah hari ni... :-)... Sepatutnya makan, tetapi cengkelat kemaskini blog. Hu hu hu... Tak apa, makan tu "just a quick bite" sahaja... Sekejap pejam mata pun dah siap masuk ke dalam perut dah... Syukurlah masih mampu untuk makan walaupun masa sangat-sangat mencemburui kan? Bukan apa, tiba-tiba Farah rasakan topik ni penting dan sangat menarik untuk dikongsikan... Iaitu tentang sentuhan selamat dan juga sentuhan tidak selamat buat anak-anak.

Hari ini keselamatan anak-anak kecil daripada ancaman jenayah seperti pencabulan, rogol, culik dan lain-lain kadarnya amatlah membimbangkan. Banyak kisah menyedihkan yang berlaku, yang kita baca dan kita lihat di media sosial tentang jenayah tersebut berlaku di dalam kalangan anak-anak kecil. Kadang-kadang tu macam tak masuk akal apabila ada "orang jahat" yang sanggup merogol atau meliwat kanak-kanak bawah umur. Tetapi itulah hakikat yang berlaku di dunia pada zaman sekarang.

Bagaimana kita sebagai ibu bapa boleh mengawal keselamatan anak sepanjang 24 jam? Mereka perlu ke tadika, ke taska atau rumah pengasuh sementara ibu bapa perlu keluar bekerja. Jadi bagaimana ibu ayah hendak pastikan mereka boleh menjaga diri mereka masing-masing? Sedikit perkongsian dari artikel di SINI yang Farah rasakan bermanfaat buat semua ibu bapa di luar sana termasuk diri Farah sendiri. 

Di sinilah pentingnya pendidikan awal tentang menjaga keselamatan diri sendiri sejak anak usia kecil lagi termasuk kepentingan memperkenalkan nama sebenar semua anggota sulit anak-anak dan mengapa mereka perlu bertanggungjawab menjaganya. Semua pendidikan tersebut perlu bermula dari rumah oleh ibu bapa dan bukannya dengan kawan-kawan atau melihat sendiri di media sosial. Ibu bapa hari ini perlu lebih pintar dan berfikiran kehadapan kerana anak-anak hari ini terlalu pintar dan sangat ke hadapan dalam semua perkara termasuk hal sulit yang ibu bapa rasakan mereka tidak tahu.

Mungkin dengan menggunakan kaedah teknologi dan cara persembahan yang kreatif dan menarik, anak-anak lebih memahami mengapa mereka perlu menjaga keselamatan diri dan bagaimana sentuhan yang selamat atau tidak selamat terhadap diri mereka. Mereka perlu mengetahui 5 anggota sensitif yang sama sekali orang lain dilarang memegangnya iaitu payudara, zakar, vagina, punggung dan mulut. Mereka perlu diberitahu perlunya menjaga anggota tersebut daripada disentuh oleh orang lain.

Ajar mereka menyebut nama anggota sulit tersebut dengan betul terutama jika berlaku sesuatu yang mencurigakan supaya mudah untuk memberitahu orang luar seperti pengasuh, cikgu atau doktor seandainya ada seseorang cuba untuk mencabul mereka. Nauzubillahminzalik. Jauhkan anak-anak kita daripada perkara-perkara buruk berikut! 

Jom tunjukkan video ini kepada anak-anak anda. Semoga mereka lebih memahami kepentingan menjaga keselamatan diri dan anggota sulit mereka. 


Dapatkan Artikel terbaru dari Situs ini melalui e-mail Anda.

Author : Farah Waheda Wahid Terimakasih telah berkunjung

Artikel Ajar Anak | Sentuhan Selamat VS Sentuhan Tidak Selamat... , diterbitkan oleh Farah Waheda Wahid pada hari Monday, January 4, 2016.Enjoy Reading this!.About me: Farah Waheda Wahid Working Mommy Blogger of 1 (a boy). I blog about everything that moms love...mommyhood, beauty, fashion, health, food, tech and travel. Being a mom of 1 young kids, I like to find a balance between blogging about family related topics and things that are just for mom :) My blogs primary objective is to share my experiences with my readers, so it might help them with anything similar they may be experiencing, or to introduce them to new ideas. I blog from Selangor, Malaysia and have a preschooler toddler.

2 comments:

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Shoplinks Asia

iWON.MY