Anak Keluarkan Kepala Dari Tingkap Kereta???

Sumber dari Facebook Komuniti Keibubapaan Malaysia
Terlebih dahulu, Farah ingin memohon maaf sekiranya entri ini membangkitkan sensitiviti di kalangan ibu bapa di luar sana yang mungkin marah dengan apa yang Farah ingin ungkapkan di dalam entri ini, tetapi sebenarnya perkara ini memang sering Farah lihat di atas jalan raya sewaktu memandu dan ada kalanya timbul perasaan marah dalam diri sendiri. Hu hu hu... Tidaklah katakan hari-hari Farah saksikan situasi sebegini, tetapi terutamanya di hujung minggu sewaktu Farah memandu, Farah ada terlihat anak-anak kecil mengeluarkan kepala dari tingkap kereta dan ibu bapa buat seakan-akan endah tidak endah sahaja dengan perlakuan anak-anak mereka.

Kita tidak tahu apa sebenarnya keadaan di dalam kereta yang dipandu serta dinaiki oleh keluarga itu kan? Kemungkinan ibu bapa ada menegur tetapi anak-anak yang tidak mahu mendengar kata dan tetap mengeluarkan kepala mereka dari tingkap kereta. Dan kemungkinan juga boleh jadi, ibu bapa tidak kisah pun dengan perlakuan anak yang sebegitu. 

Banyak bahayanya pada pandangan peribadi Farah sekiranya kita membiarkan anak-anak bermain dengan tingkap kereta tidak kira sama ada sewaktu kereta sedang dipandu di atas jalan raya ataupun kereta berhenti dengan enjin yang berjalan. Rasanya majoriti atau umum dapat mengagak apakah yang Farah cuba nyatakan di sini kan?

Apabila Kereta Sedang Dipandu Di Atas Jalan Raya
Ketika kereta sedang dipandu di atas jalan raya, sekiranya anak-anak mengeluarkan kepala mereka dari tingkap kereta, terdapat kemungkinan risiko di mana, motosikal yang lalu tidak terperasan dan melanggar kepala anak-anak... Ini tidak pernah lagi Farah dengar kes-kes seumpama ini, tetapi risiko tetap ada dan ianya boleh berlaku. Sekiranya perlahan, mungkin mengakibatkan kecederaan yang kita tidak tahu ringan ataupun berat. Sekiranya laju, mungkin boleh melibatkan maut atau kecederaan serius. Bukan sekadar motosikal sahaja risikonya, kenderaan-kenderaan lain juga mungkin boleh menjadi punca ataupun sebab.

Ketika perkara ini berlaku, anak-anak boleh jadi hilang keseimbangan badan kerana ada sesetengah keadaan di mana, bukan sekadar kepala yang dikeluarkan tetapi hampir separuh daripada badan dikeluarkan... bila anak-anak kehilangan keseimbangan mungkin mereka boleh terkeluar dari kereta dan bayangkan sesuatu yang tidak sanggup dibayangkan...anak-anak terkeluar dari kereta, kemudian jatuh ke jalan raya dan dilanggar atau digilis oleh keadaan lain yang sedang bergerak di atas jalan raya...Sanggup ke? "Ok, I know that my imagination sometimes is too much...but it is necessary though... please think about it..."... 

Apabila Kereta Berhenti, Enjin Terpasang Sama Ada Di Kawasan Letak Kereta Ataupun Di Lampu Trafik
Perkara di atas yang dinyatakan tadi mungkin juga boleh berlaku di dalam keadaan ini... dan ada seperkara lagi seperti yang kelihatan di dalam gambar di atas. 
Anak meninggal dunia tersangkut pada cermin tingkap kereta. Ayah pergi ke kedai meninggalkan anak di dalam kereta. Anak menjenguk ke luar tingkap kereta, kaki terpijak "button" cermin tingkap dan cermin tingkap naik ke atas. Anak tercekik dan meninggal dunia di situ.
Allahu, sanggupkah kita berhadapan dengan situasi sesal tak sudah sebegini... Keselamatan anak-anak sentiasa berisiko dan tugas kita sebagai ibu bapa untuk meminimakan risiko-risiko yang ada yang "we could foresee... a parent should be able to forecast and foresee things that are upcomings and it is not wrong for parents to see negativity in each aspects of life just to ensure the safety of their childrens...ain't it? that's me... always thinking of the risk that could happen..."... 

Jadikan apa yang kita lihat sebagai pengajaran dan peringatan buat diri kita, bukannya untuk menjatuhkan orang lain yer... Farah bukanlah ingin menjatuhkan sesiapa tetapi sekadar sesuatu yang datang melintas di pemikiran Farah dan rasanya tidak salah jika di dalam mengingatkan diri sendiri Farah juga mengingatkan ibu bapa yang lain di luar sana... Jom sama-sama kita menjaga keselamatan anak-anak kita dan meminimakan sebaik mungkin risiko yang ada agar tidak ada kejadian-kejadian yang tidak diingini dari berlaku... 

Dapatkan Artikel Terbaru Dari www.bubblynotes.com Melalui E-mel Anda

Author : Farah Waheda Wahid Terimakasih telah berkunjung

Artikel Anak Keluarkan Kepala Dari Tingkap Kereta??? , diterbitkan oleh Farah Waheda Wahid pada hari Wednesday, April 22, 2015.Enjoy Reading this!.About me: Farah Waheda Wahid Working Mommy Blogger of 1 (a boy). I blog about everything that moms love...mommyhood, beauty, fashion, health, food, tech and travel. Being a mom of 1 young kids, I like to find a balance between blogging about family related topics and things that are just for mom :) My blogs primary objective is to share my experiences with my readers, so it might help them with anything similar they may be experiencing, or to introduce them to new ideas. I blog from Selangor, Malaysia and have a preschooler toddler.

13 comments:

  1. tak sanggup nak baca sampai habis...sedih..

    ReplyDelete
  2. Allahu... tu yg kita takut kan, skrg budak2 yg naik bus skolah bnyak buat mcm ni..seram jg jadinya..kdg2 bagi keluar tgn...

    ReplyDelete
  3. takutnyerrr..bahaya kan tinggal sowang2 dlm keta tambah2 tingkap kereta jenis auto..peringatan utk diri sendiri juga nie

    ReplyDelete
  4. subhanallah..mohon dijauhkan dari anak² kita semua..beringat sebelum kena...

    ReplyDelete
  5. Takutnyaa!! dulu masa kecik2 pon suka keluarkan kepala dari cermin kereta..kengkonon boleh makan angin... then kena marah ngan mak ayah.. pastu kite buat muka ketat merajuk.. kecik2 tak tahu perasaan kasih syg mak ayah.. Dah jadi parents, baru tau.. marah tu tandanya syg.. =(

    ReplyDelete
  6. Allahuakbar...aduhhhh...ni sbb la sy tkut sgt nk tggal anak dlm keta.biar nk dukung berat bw jugak wlaupon nk beli sabun sebuku -________-

    ReplyDelete
  7. ya allah..baca pon dah ngeri..seriau..
    kadang2 parents ni cuai..bkn nak salahkan parents sepenuhnya tapi kalo kita lebih berhati-hati mungkin kejadian yang tak diingini takkan berlaku..

    isnin lepas ada budak sekolah anak zee meninggal..lemas kat lombong katanya..nak salahkan sape? kita yang takde kaitan pon rasa sedih..

    ReplyDelete
  8. Ujian utk mereka pengajaran utk kita..

    ReplyDelete
  9. nak marah betul dkat ibu bapa yg tak caring pasal anak anak..

    ReplyDelete
  10. Errr....saya ada persoalan. Kebanyakan kereta yg ada power window, cermin akan turun kalau suisnya ditekan. Jika kita angkat ke atas, barulah cermin akan naik. Utk penumpang belakang, kadang2 suisnya tak sama dgn yg depan. So camner boleh jadi tertekan dan cermin naik....?

    ReplyDelete

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Shoplinks Asia