Ash Terlalu Manja???


Dia dengan Mommy dia tak ada bezanya...sama-sama anak tunggal... Mommy tak adalah manja...dan tak pernah dimanjakan punnn...Kalau ada yang soh seh soh seh berkata Mommy terlalu manja... atau terlalu dimanjakan...ha ha ha...itu tersilap besar tu... Farah pernah kongsikan tentang pengalaman sendiri menjadi anak tunggal di dalam entri bertajuk Anak Tunggal Equals To Spoils Brats???. Bolehlah cuba baca-baca pengalaman Farah sendiri menjadi anak tunggal yer di situ... Itupun kalau rajin...Ihikss... 

Rasanya Ash tidaklah terlalu dimanjakan sangat punnn... walaupun dia seorang sahaja yang tergodek-godek di rumah... Teguran tetap teguran, amaran tetap amaran... Walaupun dia seorang, tetapi bukan bermakna dia perlu dilebihkan terlebih lebih dari segi kemanjaan itu. Kalau sudah terlalu manja, susah juga jadinya... Bila dah terlalu manja semua tak boleh dilarang, semua tak boleh ditegur, bahaya tu dan boleh memberikan kesan jangka panjang tu. Jadi sebagaimana Mommy dia tidak dididik untuk jadi terlebih manja atau terlalu manja, sebegitu jugalah Ash... 

Sepertimana yang Farah pernah baca dahulu, 4 tahap pendidikan anak mengikut Sunnah Nabi Muhammad SAW adalah:

Tahap Pertama (0-6 Tahun - Mumayyiz)
Pada masa ini anak hendaklah disayangi dengan sepenuh hati oleh ibu bapa, dibelai dengan kasih sayang, diajak bermain dan bergurau. Natijahnya agar anak sentiasa sedar rujukan terbaik bagi mereka dalam semua hal yang mereka hadapi.

Tahap Kedua (7-14 Tahun)
Ketika ini, ibu bapa hendaklah mendidik mereka dengan kasih sayang tetapi tegas dengan arahan, disiplin dan beri mereka tanggungjawab. Didiklah mereka tentang solat, puasa dan ibadah lain.

Tahap Ketiga (15-21 Tahun)
Hendaklah mendidik mereka tentang cara berkawan. Bertukar pendapat dan hormati pendapat mereka selagi ia tidak bertentangan dengan syariat.

Tahap Keempat (21 Tahun Ke Atas)
Hendaklah para ibu bapa memberikan kebebasan bertindak selagi tidak bertentangan dengan syariat. Ibu bapa hanya perlu bertindak sebagai penasihat agar segala tindakan mereka terkawal. 

Masa kecil anak-anak kita takkan berulang buat kali kedua, sampai satu-satu tahap, kita akan rinduuuuu sangatttt sewaktu anak-anak kita kecil... Dipetik daripada kata-kata Professor Dr. Muhaya di dalam siaran langsung di radio IKIM.fm di dalam segmen Reset Minda Orang Tenang tidak berapa lama dahulu... 

"Carilah aktiviti atau program yang memberi manfaat masa berkualiti bersama anak-anak. Program yang menekankan kepada ikatan kekeluargaan ataupun "family bonding time" adalah program terbaik di dalam 'membayar' semula masa dan tenaga yang kita gunakan untuk mencari rezeki kepada anak-anak".

"Shada-shada" Ash tu memang ada...Ha ha ha... Biasalah anak-anak kan? Kalau tidur malam tak mahu berenggang dengan Mommy... duduklah di bawah ketiak Mommy tu... peluklah lengan Mommy tu...Kalau Mommy bergerak sedikit jer...dia pun duduk terjaga... dush dush... Tapi kadang-kadang lepas juga... Sebab Mommy nak draf entri blog kan? Kena pelan-pelannnn betul... Hu hu hu... Manja tetap ada tetapi tidaklah terlebih manja...  Farah mahu, walaupun Ash seorang sahaja tetapi dia masih mampu berdikari dan berdiri di atas kaki sendiri tanpa mengharapkan sesiapa... Kerana? Kerana, satu hari nanti andai kata Mommy pergi...tiba masa Mommy, sekurang-kurangnya Mommy tau yang Ash mampu menjalani hidup dengan baik...In Shaa Allah...Amin... 

Dapatkan Artikel terbaru dari Situs ini melalui e-mail Anda.

Author : Farah Waheda Wahid Terimakasih telah berkunjung

Artikel Ash Terlalu Manja???, diterbitkan oleh Farah Waheda Wahid pada hari Tuesday, March 31, 2015.Enjoy Reading this!.About me: Farah Waheda Wahid Working Mommy Blogger of 1 (a boy). I blog about everything that moms love...mommyhood, beauty, fashion, health, food, tech and travel. Being a mom of 1 young kids, I like to find a balance between blogging about family related topics and things that are just for mom :) My blogs primary objective is to share my experiences with my readers, so it might help them with anything similar they may be experiencing, or to introduce them to new ideas. I blog from Selangor, Malaysia and have a preschooler toddler.

10 comments:

  1. adatlah kan kalau ash manja dengan mummy dia,,,habis nak bermanja dengan sape lagi kan..lagi pulak tu lah sorang anak bucuk bacin mummy dia...hehehe.

    ReplyDelete
  2. aduiii terasa lak..sebabnya anak-anak ti sekarang ni antara umur 4-5 tahun nakal sgt...tak larat nak larang dah..rasa susah dah nk bergurau...macamana nk buat ni??huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alahaiii, janganlah terasa, In Shaa Allah, boleh tu, slow slow...

      Delete
  3. Replies
    1. anum... :) :) :... hanya mampu gelak ek?

      Delete
  4. sm lah ngn arfan kak..dia pon manja..memang xblh nak mrh.baru ckp tinggi sikit..sikit je pon, muka dh mencebik..hehe...lucu je..lagi pon sy ngn suami, mmg dh ajar kalo sorg mrh, sorg lagi kena cepat2 pujuk....tu dia jadi mcm tu..tambah2 klo ngn sy, lagi lah manja..tido mmg sy kena ada...kalo x memang meraung la selagi sy xpujuk

    ReplyDelete
    Replies
    1. alahaiiii manjanya dia...he he he...ash kalau menangis lagi kita pandang lagi dia nangis... ahaksss... tunggu pujuk...

      Delete
  5. Manja tu biasa... Tapi smpai satu masa kita rindu dgn manja mereka tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul maria, dan bila masa tu tiba kita rasa nak putar kembali masa...

      Delete

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Shoplinks Asia

iWON.MY