Perbezaan Scan Bayi 2D, 3D Dan 4D Serta Tips Untuk Scan Bayi

Farah Waheda Wahid
0
Kredit: Gambar diubahsuai dari artikel asal. 


Perkara paling mengujakan bagi seorang ibu yang hamil adalah saat untuk melakukan scan bayi. Kak Fa dulu berangan nak scan 4D untuk Yash – tapi nak buat macam mana kan? Atas sebab-sebab tertentu jadi tak ada rezeki. Ikutkan memang melonjak-lonjak hati ni nak buat scan 4D. Tak ada rezeki makanya kita pandang jerlah orang lain buat scan baby 4D. Ha ha ha… Tak apalah dah berlalu dah pun kan? Ok…Hari ni Kak Fa nak kongsi cerita tentang perbezaan scan bayi 2D, 3D dan 4D serta tips untuk scan bayi yang diolah dari artikel sebenar di SINI. Tapi sebelum tu, Kak Fa akan mulakan dulu dengan cerita tentang scan bayi ni yang anda perlu tahu.


Prosedur Scan Bayi

Adakah prosedur imbasan ultrabunyi selamat untuk dilakukan? Tahap keselamatan scan bayi atau prosedur imbasan ultrabunyi (ultrasound) merupakan antara kebimbangan biasa bagi kebanyakan ibu bapa. Ramai bakal ibu dan bapa berasa ragu tentang idea untuk melakukan imbasan tersebut kerana khuatir ia boleh memberikan kesan buruk kepada ibu mengandung atau bayi. Berita baiknya, dalam tempoh kajian dan penyelidikan selama 30 tahun, proses scan bayi didapati tidak mendatangkan sebarang kesan mudarat sama ada kepada ibu mahupun bayi dalam kandungan. Seperti namanya, ultrabunyi, teknologi yang digunakan adalah bergantung kepada gelombang suara digunakan pada kadar intensiti yang selamat untuk tujuan pengimbasan kehamilan.


Adakah Teknologi Scan 4D Selamat Untuk Digunakan?

Selaras dengan kemajuan teknologi, proses scan bayi juga ditingkatkan daripada 2D kepada 4D. Pun begitu, terdapat sebilangan individu beranggapan bahawa scan 4D mesti menggunakan kadar intensiti yang lebih tinggi berbanding proses imbasan ultrabunyi 2D. Pastinya ramai bakal ibu dan bapa khuatir mengenai kesan sampingan peralatan pengimbasan 4D. Walaubagaimanapun, scan 4D telah dibuktikan sebagai satu prosedur yang selamat sepenuhnya bagi ibu hamil dan kandungan. Scan 4D yang dilakukan beroperasi pada tahap intensiti yang sama dengan peralatan scan 2D. Ia akan memancarkan gelombang bunyi ke dalam badan dan menghasilkan gambar berdasarkan gema yang didengar. Hakikatnya teknologi imbasan ultrabunyi mempunyai banyak persamaan dengan radar.


Umumnya, jika anda melakukan scan bayi, tidak kiralah scan 2D, scan 3D mahupun scan 4D, prosedur tersebut tidak akan mendedahkan bayi kepada radiasi dan biasanya tidak akan menyakitkan mereka. Kajian mencadangkan bahawa kaedah imbasan scan 4D adalah selamat untuk dilakukan. Di samping itu, gambar yang terhasil dapat membantu doktor untuk mengetahui jika wujud sebarang kesan pada bayi dan memudahkan mereka untuk menjelaskannya. Kebanyakan doktor lebih gemar melakukan imbasan ultrabunyi 4D kepada ibu mengandung kerana proses tersebut dapat menunjukkan sebarang masalah kepada bayi. Antaranya seperti kecacatan kelahiran tertentu melibatkan sumbing pada lelangit yang tidak mungkin dapat dikesan pada prosedur imbasan standard.


Perbezaan Scan Bayi: 2D, 3D dan 4D

Imbasan ultrabunyi dapat menunjukkan perkembangan janin dalam kandungan melalui gambar. Ia membantu mendiagnosis jangkitan, pembengkakan dan penyebab rasa sakit pada ibu mengandung. Walaubagaimanapun, seiring dengan kemajuan teknologi pada masa kini, klinik kehamilan dapat menawarkan pelbagai teknik ultrasound yang berbeza. Sementara teknik imbasan 2D memberikan gambaran bayi yang kelabu dan kabur, ultrabunyi 3D dan 4D menawarkan gambaran bayi yang lebih baik dan realistik.


2D, 3D, 4D: Pilihan Terbaik Ibu Hamil


Teknik imbasan 2D, menghasilkan gambar yang terdiri daripada garis besar badan dan gambar organ dalaman yang kabur. Secara tidak langsung, ia menyebabkan kebanyakan bakal ibu dan bapa berasa tidak puas hati. Seperti namanya, scan 3D memberikan gambaran 3 dimensi. Dalam 3 dimensi ultrabunyi, anda akan dapat melihat kulit, jantina dan bentuk wajah si manja dalam kandungan. Satu-satunya perbezaan antara scan 3D dan scan 4D adalah teknik imbasan ultrabunyi 4D membolehkan ibu mengandung mengetahui waktu jangkaan bersalin. Maka, pastinya teknik scan bayi 4D paling maju dapat memberikan ibu bapa untuk melihat bayi yang bergerak.


Tips Untuk Scan Bayi

Berikut adalah beberapa perkara yang disarankan untuk ibu hamil lakukan sebelum menjalani prosedur imbasan ultrabunyi bagi membantu mendapatkan gambar terbaik:


Waktu Sesuai

Biasanya jantina bayi dapat ditentutkan secara tepat selepas 16 minggu tempoh kehamilan. Pada minggu ke 24 hingga 26, anda mungkin boleh melihat ciri wajah bayi dengan lebih jelas. Jika hamil bayi kembar, ini masa terbaik untuk mendapatkan gambar scan 3D bayi. Sekiranya anda hanya mahu melakukan 1 imbasan, tempoh antara minggu ke 27 hingga 32 adalah yang terbaik. Manakala, pada minggu 33 hingga 37, mungkin akan sedikit mencabar apabila bayi semakin membesar, ruang dalam kandungan yang sempit menyukarkan untuk menangkap wajah si manja.


Perbanyakkan Minum Air

Semakin dekat dengan hari untuk melakukan imbasan, anda dinasihatkan untuk banyak minum air. Ia dapat membantu menentukan kualiti gambar yang akan diperolehi. Minum air akan dapat meningkatkan kualiti dan kejernihan air ketuban yang dianggap sebagai ‘tingkap’ untuk melihat bayi. Semakin jelas tingkap, maka gambar yang diambil akan semakin baik.


Makan

Ibu hamil digalakkan untuk mengambil makanan ringan seperti roti sandwich, salad atau semangkuk pasta, dalam tempoh 45 minit hingga sejam sebelum scan bayi dilakukan. Ia akan menjadikan bayi lebih aktif untuk bergerak.


Jus Buah

Meminum jus buah seperti oren atau epal juga membuatkan bayi semakin aktif bergerak. Gula semulajadi dalam jus akan memberikan tempoh aktif yang lebih lama. Cubalah minum segelas jus 30 minit sebelum temujanji anda.


Pakai Pakaian Longgar

Ibu hamil disarankan untuk berpakaian longgar dan memilih memakai seluar. Ia membantu memberikan keselesaan sepanjang tempoh 15 hingga 30 minit prosedur imbasan ultrabunyi dilakukan.


Tidak salah untuk melakukannya… Tiada kata dapat menggambarkan keterujaan dan kegembiraan bakal ibu dan bapa saat melihat wajah si kecil buat pertama kalinya semasa scan bayi dilakukan. Tidak kiralah 2D, 3D atau 4D, imbasan ultrabunyi adalah satu inovasi terbesar dan terbaik dalam teknologi berkaitan kesuburan dan kehamilan.


Hello Health Group tidak memberikan nasihat perubatan, diagnosis atau rawatan.

Artikel ini diterbitkan di atas “content partnership” di antara hellodoktor.com dan bubblynotes.com.

Post a Comment

0Comments

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Post a Comment (0)

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Bubblynotes.Com uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !