Elakkan Anak Kecil Tidur Di Waktu Maghrib?

Farah Waheda Wahid
1
ELAKKAN ANAK KECIL TIDUR DI WAKTU MAGHRIB

Biasa dengar tak?  Elakkan anak kecil tidur di waktu Maghrib? Di kalangan Muslim dan masyarakat Melayu statement ni boleh dikatakan agak popular dari generasi ke generasi. Kak Fa sendiri tak terlepas dari pesanan sebegini sedari anak Kak Fa lahir sehinggalah pada masa kini. Tau ke tak tau ni sebab apa? 
Ketika malam turun, dekatkanlah anak-anak kalian kepadamu, kerana waktu itu syaitan berkeliaran, sejam kemudian kalian dapat melepaskan mereka. Dan tutuplah pintu-pintu rumahmu dan sebutlah nama Allah. Padamkanlah lampu dan sebutlah nama Allah. Tutuplah minumanmu dan sebutlah nama Allah. Tutuplah juga bejanamu dan sebutlah nama Allah. Sekalipun hanya dengan meletakkan sesuatu di atasnya.” (HR. Bukhari)

Berdasarkan sumber yang sempat Kak Fa gali informasinya melalui pautan di SINI, Rasulullah SAW di dalam sabdanya mengaitkan waktu Maghrib atau waktu senja dengan kemunculan syaitan. Menurut Ibnu Qayim al-Jauzi ra, senja merupakan waktu yang paling disukai syaitan. Pergerakan syaitan pada malam hari lebih hebat daripada siang hari. Sebab kegelapan malam memberikan kekuatan kepada mereka.

Pada waktu senja Rasulullah SAW melarang anak-anak kita untuk keluar rumah. Ibnu Hajar al-Ashqolari ra, dalam kitab Fathul Barii mengatakan bahawa hikmah larangan ini untuk menjaga anak-anak dari gangguan syaitan. Anak-anak yang telah habis bermain, pakaiannya mungkin penuh dengan kotoran atau bahkan terkena najis. Tabiat syaitan senang terhadap barang yang najis, karena itu syaitan dengan kalangan bangsa jin akan mendekati anak-anak.

Ajaran Rasulullah ini menurut Imam Nawawi ra, mengandungi kebaikan di dunia dan di akhirat. Rasulullah SAW meminta kita untuk menjaga etika supaya terhindar dari gangguan syaitan.

Itu apa yang dijelaskan oleh sumber...  Kalau ayat-ayat biasa yang kita dengar... Nak elakkan anak dari gangguan.

Menurut sumber di SINI pula, mungkin ada yang pernah dengar nama Ummu Sibyan atau pun tidak sebelum ini. Ummu Sibyan ini adalah kaum jin dari jantina perempuan yang suka mengganggu bayi dan anak yang berusia kurang dari 2 tahun serta wanita hamil.

Sebab itulah anak-anak yang baru lahir harus diazankan terlebih dahulu agar bayi itu tidak diikuti oleh jin ini.


Tanda-tanda Bayi Terkena Gangguan Jin Ummu Sibyan

1.Bayi menangis melalak (matanya terbeliak memandang ke atas/sudut tertentu).
2.Kanak-kanak berjalan yang jatuh seakan-akan ditolak.
3.Mengigau sambil mengatip gigi berulang kali.
4.Demam panas hanya setelah Asar sampai sebelum Subuh.
Kesan dari gangguan ini juga boleh mengakibatkan sawan tangis, berlaku komplikasi pada otak atau tingkah laku anak sukar dikawal.

Cara Elak Gangguan Ummu Sibyan


1.Tutup pintu dan tingkap rumah waktu Maghrib.
2.Jangan angkat atau masukkan baju yang sudah bermalam di luar rumah (jemuran tak kering).

Kaedah Rawatan Pada Bayi

Tiarapkan anak, jangan biarkan matanya melihat ke arah itu, baca ayat Qursi dan 3 Qul kemudian tiup ke ubun-ubunnya sampai berhenti menangis.
Halaulah dengan bahasa masing-masing, contoh (wahai Ummu Sibyan pergilah kau keluar dari rumahku dan jangan ganggu anak anakku) In Shaa Allah Ummu Sibyan akan pergi.

Itulah yang sempat Kak Fa dapatkan informasi serta serba sedikit penjelasan. Yang pastinya,  anak Kak Fa memang kalau Maghrib tu,  kalau dia tidur, Kak Fa sapukan jer muka dengan air untuk kejutkan.  Kalau boleh elak, Kak Fa elakkan dia dari tidur pada waktu Maghrib. Kalau tak terelak, Kak Fa kejutkan juga. Hu hu hu…

Post a Comment

1Comments

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. Qekra mmg pantang betul budak2 tido waktu Maghrib. tak baik kan orang tua-tua kata..

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Bubblynotes.Com uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !