MOMMY GUILT–Tipu Sangat Kalau Tak Ada!

Farah Waheda Wahid
0
{"total_effects_actions":0,"total_draw_time":0,"layers_used":0,"effects_tried":0,"total_draw_actions":0,"total_editor_actions":{"border":0,"frame":0,"mask":0,"lensflare":0,"clipart":0,"text":0,"square_fit":0,"shape_mask":0,"callout":0},"effects_applied":0,"uid":"92B9661B-9B22-487F-8E5E-AE476924D77D_1491738167734","contains_fte_sticker":true,"photos_added":0,"total_effects_time":0,"tools_used":{"tilt_shift":0,"resize":0,"adjust":0,"curves":0,"motion":0,"perspective":0,"clone":0,"crop":0,"enhance":0,"selection":0,"free_crop":0,"flip_rotate":0,"shape_crop":0,"stretch":0},"width":984,"sources":["229188331012212"],"origin":"gallery","subsource":"done_button","height":984,"total_editor_time":398,"brushes_used":0}

Apabila rasa bersalah terhadap anak melanda…Mulalah cerita berkenaan dengan Mommy Guilt menghiasi ruangan Bubblynotes.Com. Ha ha ha… Open-mouthed smile. Dengan harapan? Dengan harapan sekurang-kurangnya dapat melegakan sedikit rasa sebak, rasa perit dan rasa sakit di hati kaedahnya… Yeah, that mommy guilt stuff, that stuff that can eat at the core of our mothering heart kan? Mommy guilt – tipu sangatlah kalau tak ada! Tak banyak sedikit pasti ada… Tak banyak sedikit pasti akan merasai perkara ni…

Sejak kebelakangan ni…hati ni lembik sangat! Mudah sangat rasa bersalah terhadap anak sendiri dalam macam-macam perkara. Ada kalanya tak dapat nak bendung rasa sedih dan rasa bersalah tu. Ada kalanya, memang sedaya upaya cuba melawan perasaan bersalah terhadap anak tu… Sebab cuba berfikir dari sudut yang positif. Sebenarnya, memang harus berfikir secara positif pun! Itu cara yang terbaik untuk mengendalikan rasa bersalah seorang ibu terhadap anak-anak. Rata-rata kalau anda cuba buat research tentang mommy guilt atau mom guilt semuanya menyarankan ibu-ibu supaya melepaskan perasaan seumpama ini yang mungkin hadir di dalam hati ibu-ibu.

MOMMY GUILT TIPU SANGAT KALAU TAK ADA!  (3)

Kalau nak diikut-ikutkan memang bercampur-baur perasaan ni, tapi konon-konon cuba buat macam tak ada apa-apa yang terjadi. Bukan disebabkan terlalu memikirkan untuk memberikan yang terbaik kepada anak. #Ehhh…haruslah nak berikan yang terbaik untuk anak-anak, semua ibu bapa pun fikir perkara yang sama kan? Semua ibu bapa pun nak berikan yang terbaik untuk anak-anak masing-masing kan? Mana ada ibu bapa yang tidak memberikan yang terbaik untuk anak-anak? Ada ke? Surprised smile… Tak mustahil ada, tapi kebanyakannya, secara majoriti semua nak berikan yang terbaik kan?

MOMMY GUILT TIPU SANGAT KALAU TAK ADA!  (4)

Bila lihat Firash termenung di jendela menunggu Mommy sampai rumah pada waktu petang selepas habis waktu pejabat seperti gambar yang terpapar di atas pada minggu yang lalu… Tak payah disuruh-suruh…secara automatik jer perasaan bersalah tu menyerang. Rasa berkaca pula mata ni ha bila ingat-ingatkan balik. Jujurnya sampai sekarang terbayang-bayang kelibat dia seperti dalam gambar tu merenung ke luar dari tingkap. Setiap 5 minit sekali, dia tanya nenek dia…setiap 5 minit sekali dia tanya nenek dia… Tanyanya berbunyi… Mommy? Sehinggakan terpaksa nenek telefon Mommy dan beritahu serta berikan dia telefon untuk bercakap dengan Mommy sendiri. Crying face

Pernah jer kongsi tentang pembacaan Farah dari buku bertajuk Mommy Guilt yang ditulis oleh Devra Renner, yang mana jika diikut-ikutkan ada 10 jenis rasa bersalah seseorang ibu itu yang secara praktikalnya hampir kebanyakkan ibu-ibu di luar sana termasuk diri ini sendiri mengalaminya... Antara rasa bersalah seorang ibu yang termasuk dalam senarai adalah:

1. Tidak menghabiskan masa bermain denagn anak-anak.
2. Mommy mana baju kegemaran saya?
3. Kenapa saya gunakan perkataan itu di hadapan anak-anak?
4. Tidak boleh tahan dengan hasil kerja seni anak-anak dari sekolah.
5. Tidak merakam detik-detik indah.
6. Euwww…Mommy… Apa Mommy masak ni? Tak sedaplah…
7. Mommy tak pernah percayakan saya!
8. Mommy ni sibuk dengan iPad berbanding menghabiskan masa bersama saya!
9. Tapi Mommy dah janji kan?
10. Meninggikan suara dan terjerit-jerit pada anak.

Kalau nak tahu lebih lanjut, boleh rujuk pada entri Farah sebelum ini yang bertajuk Rasa Bersalah Seorang Ibu??? Itu yang tersenarai…tak campur yang tak tersenarai lagi kan? Betul tak? Cumanya kali ini, memang agak berlainan sedikit rasa bersalah dalam hati ni ha… Hu hu hu… Crying face.

Sejak Kebelakangan Ini, Masa Kami Bersama Agak Terhad

Ya memang agak terhad waktu kami bersama. Pagi-pagi sekarang ni, kami dah awal jer keluar dari rumah. Sebab, waktu bekerja Mommy memang pada jam 8.00 pagi. Firash kena bangun awal. Awal dari kebiasaannya, sebab nak kejar waktu untuk Mommy sampai pejabat tepat pada pukul 8.00 pagi atau lebih awal dari itu. Periuk nasi kena jaga juga oiii! Sayang anak tetap sayang anak, tetapi cari nafkah untuk anak juga kan? Itu satu bab…

Petangnya atau malamnya bila balik dari pejabat (bergantung pada workload)most of the time sekarang, Firash akan tidur disebabkan kepenatan balik dari tadika. Sama ada dia tidur dan bangun untuk seketika. Ok lah kalau dia bangun, Mommy ada waktu sekurang-kurangnya sejam dua bermain, belajar, bergurau senda dan menonton kartun bersama dia. Tapi kalau dia lanjut jer tidur sampai esok pagi? Ha ha ha… Open-mouthed smile masuk angin keluar asap ler nak spend time bersama dia. Uhukss… Mommy pulak rasa terkilan sebab dapat jumpa dia sekejap jer… Sejak-sejak tahun ni lah pun, rasa masa tu sangat mencemburui antara kami berdua beranak.

Mommy Akui, Mommy Ada Marah Sehingga Membuatkan Dia Sedih


MOMMY GUILT TIPU SANGAT KALAU TAK ADA!  (1)

Lihat sahaja reaksi muka dia bila dimarahi Mommy? Alahaiii… Sedih benar penampakkan gayanya… Itu reaksi still pictures… Yang live video ada ni ha sepertimana yang Farah kongsikan di dalam posting Facebook Farah semalam.



Sebenarnya bukan suka-suka nak marah dia, kalau boleh lagi tak nak marah dia. Cumanya ada masa dan ketika bila sekali cakap buat juga, dua kali cakap buat juga, tiga kali cakap – that’s it… Mommy terpaksa marah sebab nak mendidik dia…. Nanti orang kata, Mommy tak reti ajar anak pula kan? Untuk kebaikan dia juga… Bukan untuk Mommy… Ingat suka ke marah-marah pada anak? Sakit ooo dalam hati dan rasa macam ketat jer dalam saluran pernafasan ni. Bila lihat raut wajah dan reaksi dia sebegitu… Adoiii payah ni… Tapi kenalah… Nak didik anak kan? Mak-mak kita dulu pun apa kurangnya… Kannn?

Pulangkan Duit Belanja Kepada Mommy

Ini adalah sesuatu yang sangat menyentuh hati yang berlaku pagi tadi sewaktu sebelum ke tadika. Crying face. Dia minta ke 7-Eleven… Dalam masa yang sama setelah beli apa yang dia nak beli, Mommy bagi dia duit belanja RM 5.00. Manalah tahu kalau-kalau dia nak beli apa-apa sewaktu balik dari tadika kan? Crying face And he is just 3 years 5 months…. Dia faham situasi mak dia yang sedang di dalam kesusahan pada waktu dan ketika ini…Katanya… No Mommy! You take back! Take back! Cukup sekadar apa yang dia dah dapat… Dia tak nak ambil RM 5.00 dari Mommy dia…Masa Farah masukkan dalam kocek baju tadika, dia keluarkan dan letak dalam handbag Farah balik… Tak dapat tahan oooo…. Bergenang air mata ni… There and then itself terus peluk dia ketat-ketat dan cium dia… Crying face

Bagaimana Untuk Stay Positive Dan Hilangkan Rasa Bersalah?


Ingatkan Diri Sendiri Yang Semua Apa Yang Kita Lakukan, Kita Usahakan Adalah Untuk Anak-Anak

Kita berikan mereka makan, kita peluk mereka kerana kita menyayangi mereka. Kita buat apa sahaja yang terbaik kita lakukan adalah untuk mereka. Itu pun sudah cukup baik.

Repeat: Good Enough Not Perfect

Sebab dunia ni tak sempurna sepenuhnya, dan apa yang kita lakukan sekarang adalah untuk mempersiapkan anak-anak untuk hidup di dunia yang sebenar.

Tarik Nafas Dalam-Dalam Dan Bersyukur Dengan Apa Yang Kita Ada

Sebenarnya ini adalah sesuatu yang sangat membantu untuk menenangkan perasaan. Bila kita fokus dengan apa yang sepatutnya kita ada dan rasa syukur. In Shaa Allah, kita akan rasa grateful dan sekaligus dapat menghilangkan tekanan yang kita ada. Sekurang-kurangnya ia membantu kan?

Fikirkan Perspektif Anak-Anak

Anak-anak tidak tahu apa yang ideal untuk ibu bapa. Mereka sayangkan kita kerana kita adalah ibu bapa mereka dan apa sahaja yang kita lakukan mereka tetap menyayangi kita. Betul tak? Kau marahlah, kau sentaplah macam mana dengan anak…Kau hanginlah macam mana sekalipun dengan anak. Walaupun kau tinggikan suara sekalipun, mereka tetap akan memaafkan kita sebagai ibu bapa. Apa yang mereka perlukan adalah senyuman dan pelukan kita sebagai ibu bapa.

Berikan Kebenaran Kepada Diri Sendiri Untuk Melakukan Kesalahan

Semua orang melakukan kesilapan. Kita adalah manusia yang tidak lari dari khilaf. Makanya, dari terus-terusan dihantui oleh rasa bersalah, fikirkan bahawa esok adalah hari yang baru dengan permulaan yang baru.

Anggapkan Bahawa Tidak Setiap Hari Harus Menjadi Sempurna

Ada hari-harinya anda adalah seorang ibu yang sangat menakjubkan…ada hari-harinya you are a good-enough mom. And that’s fine ok?

Sejujurnya, I think that a lot of time the feeling mommy guilt comes from our unrealistic expectations. Makanya, jika kita boleh treat ourselves with more kindness and gentleness, then I believe it would be best for both of us, and our kids! Winking smile

Post a Comment

0Comments

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Post a Comment (0)

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Bubblynotes.Com uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !