Dek Kerana Sayangkan Cucu!!!

Farah Waheda Wahid
1
DEK KERANA SAYANGKAN CUCU!

Allah…Allah…Allah…Allahuakbar! Semenitik-semenitik air mata yang mengalir disebabkan menahan sakit kerana kepedihan, menitik lagi air mata ini melihatkan keadaan yang berlaku… Sebak weiii! Siapa yang tak sebak dan siapa yang tak rasa bersalah atau serba salah bila berlakunya insiden seperti ini? Nak nak lagi yang menanggung sakit kerana kepedihan itu adalah ibu sendiri dan ianya adalah semata-mata kerana demi melindungi Iman Firash. Siapalah yang tak terasa bercampur-baur seperti yang Farah rasa sekarang ini. Crying face… Sebak, sebu, sebal, sesak semua ada menerpa dada ini. Haihhh…Susahlah nak diterangkan! Sebagaimana tertumpahnya kasih sayang seorang ibu kepada anak perempuan tunggalnya, sebegitu juga tertumpah kasih sayang seorang nenek kepada cucu lelaki sulung dan tunggalnya. Tiada perbezaan kasih sayang yang diberikan kepada kami berdua.

Insiden berlaku kelmarin dan yang paling tak tau nak kata apa dan kehilangan kata-kata adalah bila mana ianya didiamkan! Tiada sebarang panggilan telefon yang Farah terima dari Mama, tiada sebarang mesej yang Farah terima dari Mama. Sanggup? Dia menahan kesakitan itu semata-mata demi tidak mahu mengganggu anaknya ini yang sedang sibuk dengan tugasan hakiki di pejabat. Faham yang dia tidak mahu mengganggu, yang dia tidak mahu Farah terganggu serta susah hati. Akan tetapi… Farah tetap merasakan yang sepatutnya Farah diberitahu tentang perkara yang berlaku, bukannya didiamkan dari mengetahui apa yang berlaku. Sedangkan memberi ibu sendiri menjaga Iman Firash pun Farah sudah dipenuhi dengan rasa tidak sedap hati, inikan pula jika sesuatu perkara berlaku yang melibatkan kesihatan serta keselamatan Mama. Ya, sangat susah nak Farah jelaskan tentang perasaan yang bercampur baur di dalam hati ini.

Apakah perasaan seorang anak apabila melihat ini yang terjadi kepada ibu sendiri?

{"total_effects_actions":0,"total_draw_time":0,"layers_used":0,"effects_tried":0,"total_draw_actions":0,"total_editor_actions":{"border":0,"frame":0,"mask":0,"lensflare":0,"clipart":0,"text":0,"square_fit":0,"shape_mask":1,"callout":0},"effects_applied":0,"uid":"6BD76114-7EFA-49D7-9705-FA2C12B191C8_1478101019609","width":1709,"photos_added":0,"total_effects_time":0,"tools_used":{"tilt_shift":0,"resize":0,"adjust":0,"curves":0,"motion":0,"perspective":0,"clone":0,"crop":0,"enhance":0,"selection":0,"free_crop":0,"flip_rotate":0,"shape_crop":1,"stretch":0},"source":"editor","origin":"gallery","height":1709,"subsource":"done_button","total_editor_time":90,"brushes_used":0}

{"total_effects_actions":0,"total_draw_time":0,"layers_used":0,"effects_tried":0,"total_draw_actions":0,"total_editor_actions":{"border":0,"frame":0,"mask":0,"lensflare":0,"clipart":0,"text":0,"square_fit":0,"shape_mask":0,"callout":0},"effects_applied":0,"uid":"6BD76114-7EFA-49D7-9705-FA2C12B191C8_1478101120002","width":2515,"photos_added":0,"total_effects_time":0,"tools_used":{"tilt_shift":0,"resize":0,"adjust":0,"curves":0,"motion":0,"perspective":0,"clone":0,"crop":0,"enhance":0,"selection":0,"free_crop":0,"flip_rotate":0,"shape_crop":1,"stretch":0},"source":"editor","origin":"gallery","height":2489,"subsource":"done_button","total_editor_time":59,"brushes_used":0}

Sekali imbas, sudah tahu dan sudah boleh rasa betapa sakitnya tangan yang disimbahi minyak panas kelmarin. Semuanya berlaku petang kelmarin. Kalau Farah tahu, Farah dah bergegas balik ke rumah dan tinggalkan sahaja apa pun tugasan yang menanti! Ini sudah dikira kecemasan!

Kelmarin, seperti biasa Farah sememangnya pulang lewat walaupun kerja cuma sejengkal kali. Tugasan hakiki banyak yang Farah perlu attend dan kelmarin juga adalah hari di mana boss Farah ada di Malaysia. Ada di pejabat. Bukannya mudah nak kejar boss. Ada banyak dokumen yang perlu ditandatangani oleh boss, ada banyak tugasan yang perlu diselesaikan. Memang sikapnya Farah apabila bekerja fokus dan tak ingat apa dah. Seboleh-bolehnya apa yang boleh diselesaikan Farah akan selesaikan dengan secepat mungkin mengikut keutamaan. Diakui sejak kebelakangan ini, Farah kerap pulang lewat. Kalau yang tidak memahami itu, dengan mudah akan melabelkan yang Farah tidak bertimbang rasalah, yang Farah tidak kesiankan anak lah… Terpulang… Farah tiada kuasa untuk menghentikan semua cakap-cakap di sekeliling. Sebabnya, anda tidak tahu bagaimana sisi kehidupan sebenar yang dijalani oleh Farah. Anda tidak ada di dalam kehidupan Farah. Jadi sememangnya mudah anda berkata-kata itu, berkata-kata ini.

Farah lewat. Nasi putih sememangnya telah tersedia dimasak, akan tetapi lauk pauk yang tinggal hanyalah sedikit sisa baki lauk semalam yang mana baki lauk semalam telah dibekalkan kepada Atuk Firash. Untuk makan malam, hari yang seterusnya, sudah semestinya akan dimasak setelah Farah pulang dari pejabat. Itu tugasan Farah. Jangan nak kata, Farah tinggal sebumbung dengan mak memang senang, mudah dan tak buat kerja rumah ya? Itu rumah Farah, atas nama Farah, dan Farah yang bayar sendiri ansuran bulanannya. Sudah tentu Farah yang bertanggungjawab untuk menguruskan hal ehwal rumah itu. Dahlah nenek Firash mengasuh Firash sepanjang Farah bekerja, takkanlah tugas-tugas mengemas, memasak nak dibebankan di atas bahu dia pula? Itu tanggungjawab Farah. Semestinya Farah tak beri nenek Firash buat semua tu. Biar dia fokus mengasuh dan bermain dengan cucu sahaja.

Disebabkan Farah lewat, nenek Firash mungkin sudah terlalu lapar dan dia mengambil inisiatif untuk menggoreng ikan untuk makan malam. Niat nenek Firash adalah membantu meringankan Farah. Sekurang-kurangnya pada pemikiran dia, Farah boleh berehat dari memasak setelah pulang lewat dari pejabat. Itu kebiasaan kami, ada hari-hari Farah yang akan memasak sendiri jika Farah pulang awal, ada hari-hari, nenek Firash yang akan bantu masak seringkas mana yang boleh. Cumanya, apa yang berlaku kelmarin adalah, nenek Firash disimbahi minyak panas yang sedang mendidih disebabkan ingin melindungi serta mengelakkan Iman Firash dari terkena simbahan minyak panas. Freezing.

Iman Firash, biasalah dia, bila mana hatta sesiapa sahaja yang memasak di dapur, dia memang sangat “rajin” dan “ringan tulang” ingin membantu kerja-kerja dapur. Dia nak ambil bahagian sama, dia nak rasa yang dia turut penting di dalam tugasan itu. Yang paling ditakuti adalah, setiap kali ada periuk atau kuali di atas dapur, setiap kali itu juga dia akan menarik kerusi kerana ingin melihat dekat-dekat dan dia ingin “memasak”. Dia akan sibuk! Pegang sudip lah…Pegang senduk lah… Nak menumbuk cili lah… Yang mana, memang Farah akan elakkan dia dari dekat selalunya. Nenek-nya juga begitu. Kisahnya dia menarik kerusi dan tolak ke arah dapur gas. Dia panjat – phewww itu dah satu hal takut dia jatuh… Dia dekatkan diri dengan periuk atau kuali panas. Memang kalau dengan Farah ada masa tu, Farah akan alihkan dia ke ruang tamu bila dia mengganggu dengan cara meletakkan diri terlalu dekat dengan periuk atau kuali panas. Sebelum apa-apa berlaku eloklah kalau dicegah. Sama jer nenek ke, Mommy ke? Kami tetap akan sangat menjaga Iman Firash bila di dapur.

Kisahnya, dia sibuk sangat nak terbalikkan ikan goreng tu. Nenek dia memang berserapih kalau memasak dengan dia. Hurmmm… Ada masa-masa lah. Ada masa-masa dia ok. Tapi bila tiba mood dia nak tarik kerusi tu…Memanglah… Akibat dari sibuk sangat nak terbalikkan ikan goreng tu, nenek dia tarik tangan dia yang memegang sudip sebab bimbang kalau-kalau dia terkena minyak panas. Belum habis cakap kannn? Sewaktu nenek dia nak alihkan dia itu, terjadilah insiden kuali terbalik dan minyak panas tertumpah. Cepat-cepat nenek dia tolak dia ke tepi dan akhirnya nenek yang kena minyak panas. Crying face… Iman Firashhh…. Allhuakbar! Nasib baik tak kena awak! Tau tak? Dan bukannya Farah kata tak apa kena pada nenek dia… Crying face kalau boleh tak nak sesiapa pun kena.

Akibat terkena minyak panas itu, terjadilah kesannya seperti yang anda lihat di dalam gambar yang Farah paparkan di atas. Crying face. Kenapa diam? Kenapa diam Ma? Kenapa Mama tak telefon adik? Crying face. Adoiii… bersalahnya rasa bila ianya disebabkan oleh anak kita. Tapi Mama kata, tak apa, biar dia yang kena jangan Iman Firash. Sewaktu kena tu, Mama cerita, dia terus marah-marah Iman Firash sambil memeriksa seluruh tubuh badan Firash. Bimbang kalau-kalau Firash terkena minyak panas tak banyak sikit. Alhamdulillah, tak ada mana-mana bahagian yang terkena. Syukurlah… Farah marah ke Mama Farah marah Firash? TAK! Langsung tak! Tak apalah, dia nak mendidik bukannya marah saja-saja. Kenapa Farah perlu marah? Itu cara Mama Farah. Tak apa, biar Iman Firash tahu yang dia tidak sepatutnya berkelakuan begitu.

Semalam, bergegas balik cepat demi nak hantar Mama ke klinik. Kesian sangat! Bila terkena air pedih. Sebab itu selepas kerja Farah bergegas balik semalam, sebab tak nak bagi Mama Farah buat kerja macam-macam sambil tanggung sakit dan juga pedih. Mama cakap, bila kena air pedihnya ya ampunnn! Rasanya nak menangis ajer pedihnya tu! Bila dah berlaku begini, tentulah kena larang dia dari buat apa-apa pun kerja rumah. Tanya juga sama ada dia sempat sapukan marjerin atau ubat gigi…Katanya tak sempat nak fikir tentang itu kerana sibuk memeriksa seluruh anggota tubuh badan Iman Firash. Dia kata, dia tak apa kalau kena, dia nak pastikan Iman Firash berada di dalam kondisi yang baik tanpa sebarang kecederaan. Owhh, tentang tips sekiranya terkena minyak panas, pernah Farah kongsikan di dalam entri lama Farah dahulu pada bulan November 2013 di dalam entri Terkena Minyak Panas???

Grrrr… Angry smile… Rasa nak makan budak! Muahahaha… Open-mouthed smile… Acah jer! Tak adalah, Farah memang rasa bersalah sebab ianya berpunca dari Iman Firash. Farah juga tidaklah pula nak marah anak macam tak ingat dunia ke apa. Cumanya, Farah bercakap dengan dia elok-elok dan fahamkan dia kesan dari tindakan dia tu sehingga dia faham dengan pendekatan Farah yang tersendiri (ecewahhh) dan Farah siap kata dengan Iman Firash… “If you do that again,  I won’t buy anything for you and I will keep you inside the store!”… Dia takut stor rumah tu… Sebab gelap tak ada lampu kan? Ini dah kira lebih kurang macam ugut anak pula ya tak? Hu hu hu, bukan ugut, anak-anak ni kadang-kadang kena diperlakukan sebegitu. Bermain dengan psikologi mereka. Kemudiannya, barulah dia secara perlahan-lahan mampu faham sebab, kesan dan akibat. Memang fasa dia untuk tahu pun tentang sebab, kesan dan akibat. Haihhhlahhh… Moga-moga insiden seperti ini tidak akan berulang lagi dan moga-moga Mama cepat sembuh. Kesian tengok dia…  Huwaaa!

Iman Firash? Siaplah, selepas ini no more chair during either Nek Ma or Mommy cooking. This has to be put to a stop. Tidak mahu kejadian yang sama berulang lagi. Kena air terasa pedihnya sehinggakan mampu membuatkan Mama mengalirkan air mata. Yang memandang ni? Dah tentu-tentu turut sama nak mengalir air mata. A mother is always a mother, and I do not intend pun nak suruh dia buat apa-apa kerja rumah. It’s just that sometimes it really depends on the situation, kannn? Itu adalah next action plan. Yang seterusnya, lanjutan dari insiden itu, Farah arahkan Firash untuk meminta maaf pada Nek Ma dia. Harus! Dia harus minta maaf, sebab ianya berpunca dari dia. Belajar minta maaf ya Firash? Dan tolonglah nakkk oiii, tolonglah lepas ni jangan banyak sangat projek Albert Einstein yang nak dilakukan di dapur tu. Others should be fine. Tapi bukan di dapur ya nak?

Post a Comment

1Comments

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. hurm gitu juga anak ana kalau tok depa masuk dapuq..nk membantu ja

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Bubblynotes.Com uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !