Jom Sembang Tentang LAMPIN PAKAI BUANG?

Farah Waheda Wahid
0
JOM SEMBANG TENTANG LAMPIN PAKAI BUANG

Jom? Kita sembang-sembang sikit tentang lampin pakai buang? Open-mouthed smile…Biasalah, cerita mak-mak kembali memenuhi ruangan entri di Bubblynotes.Com… Dah nama pun blog ber-niche kan parenting, makanya memang tidak hairanlah ceritanya banyak berkisarkan tentang dunia mak-mak… Bukannya sesuatu yang pelik pun kan? kan? kan? Cuma sesekali, kita divert pada cerita-cerita lain bagi tambah warna sedikit… sesekali ubah angin… Lagipun Bubblynotes.Com bukanlah hanya ber-niche-kan parenting tetapi termasuk sekali lifestyle… Ahaksss… Lifestyle sangat kan? Bolehlah…Bolehlah… Kan kan kan?

Macam ni… selama hampir 3 tahun berkecimpung di dalam bidang lampin pakai buang… Ahaksss… Open-mouthed smile… Nampak-nampaknya tak lama lagi macam nak graduate dah dalam bidang lampin pakai buang ni… Boleh sarung jubah dah kot? Winking smile… Taklah kata pandai sangat…Taklah kata pakar dan arif, cuma ini sekadar sembang-sembang dan pandangan peribadi Farah mengenai jenama lampin pakai buang yang terdapat di pasaran Malaysia… Ingat ya? Sekadar sembang-sembang dan pandangan peribadi sahaja…Bukannya pandangan seorang pakar… Kalau anda sebagai pembaca atau sebagai ibu, ataupun sebagai bapa nampak sesuatu perkara yang baik, positif serta boleh diterimapakai, ambillah, jika anda rasa tidak seteru dengan pendapat anda sila abaikan dan jangan ambil kisah ok? Ini negara demokrasi, jadi Farah juga bebas menyatakan pendapat serta pandangan selagi tidak menyentuh peribadi orang lain…Betul tak? Cerita hal sendiri sahaja sudah… Tak perlu nak cerita kisah dan hal orang lain…Yer tak? Hu hu hu…

Sepanjang hampir 3 tahun berkecimpung di dalam bidang lampin pakai buang dengan Iman Firash… Boleh dikatakan ada beberapa jenama yang pernah Farah cuba pakaikan kepada Iman Firash… Ikuti kisahnya satu persatu di dalam entri ini ya?

DRYPERS


JOM SEMBANG TENTANG LAMPIN PAKAI BUANG 2
Sumber dari Google
Lampin pakai buang yang pertama yang dipakaikan pada Iman Firash adalah lampin pakai buang dari jenama DRYPERS. Ini sewaktu Iman Firash baru sahaja dilahirkan. Waktu tu, memang tak ada sesiapa ajar, memang tak tanya sesiapa, tetapi pandai-pandai sendiri pergi beli lampin pakai buang jenama DRYPERS saiz Newborn sewaktu 2 bulan terakhir sebelum melahirkan Iman Firash. Ikut selera tekak sendiri jer… Lepas tu Farah tengok, ramai ibu bapa yang ber-shopping beli jenama DRYPERS. Kira-kira macam ikut-ikutan lah juga… Masa tu fikir… Ramai jer orang beli jenama DRYPERS ni… Mesti harga berpatutan dan kualitinya bagus… Bulan pertama, bulan kedua, bulan ketiga sehinggalah Iman Firash berusian 7 bulan macam tu, memang kekal dengan DRYPERS. Entah macam mana, satu alasan yang pelik… bosan dengan design pada lampin pakai buang tu, dan teringin nak bertukar kepada sesuatu yang lain. Nak cuba sesuatu yang lain, manalah tau kalau-kalau ada lagi jenama lampin pakai buang yang lebih berkualiti dan lebih baik? Lagipun sudah mula naik ruam-ruam merah yang kecil pada bahagian bawah Iman Firash… Walaupun dah disapukan dengan krim ruam, tetapi makin banyak ruam-ruam kecil…Masa untuk bertukar!

HUGGIES DRY


JOM SEMBANG TENTANG LAMPIN PAKAI BUANG 3
Sumber dari Google

HUGGIES DRY dengan bungkusan warna biru ni adalah lampin pakai buang jenama kedua yang dipakaikan kepada Iman Firash. Pada pandangan peribadi Farah sama lebih kurang macam DRYPERS juga HUGGIES DRY ni… Pakai selama beberapa bulan macam tu. Kalau tak silap sehingga Iman Firash berusia 10 bulan macam tu kot? Beralih-arah pada lampin pakai buang HUGGIES TOTAL PROTECTION pula.

HUGGIES TOTAL PROTECTION


JOM SEMBANG TENTANG LAMPIN PAKAI BUANG 4
Sumber dari Google

Yang ini, harganya kompetitif, tak terlalu mahal dan tak terlalu murah. Sedang-sedang… Lebih kurang serba sedikit dari DRYPERS dan HUGGIES DRY. Pada waktu dan ketika itu lah. Farah suka dengan ciri kadar penyerapan yang ada pada HUGGIES TOTAL PROTECTION ni. Tapi agak sukar juga nak dapat HUGGIES TOTAL PROTECTION sebabnya, Farah lihat ramai juga ibu bapa yang mendapatkan HUGGIES TOTAL PROTECTION. Bagus HUGGIES TOTAL PROTECTION ni. Kering lebih lama dan lampin pakai buang memang boleh dipakai pada satu-satu jangka masa yang agak lama.

MAMY POKO


JOM SEMBANG TENTANG LAMPIN PAKAI BUANG 5
Sumber dari Google

Yang ini sebenarnya, kalau nak diikut-ikutkan tak adalah nak termasuk dalam senarai pakai untuk satu jangka waktu yang lama, tetapi pernahlah pakai. Pakai sewaktu waktu-waktu kecemasan sewaktu Iman Firash dimasukkan ke KPJ Shah Alam dulu disebabkan fits. Masa tu, kehabisan lampin pakai buang, jadi minta tolong Babah dia belikan lampin pakai buang, hanya itu jer yang ada di kedai runcit yang berhampiran dengan KPJ Shah Alam. Jadi kita pakai jer lah dulu apa yang ada memandangkan Farah tak sanggup nak tinggalkan Iman Firash di hospital sementara Farah balik ambil stok lampin pakai buang dia. Secara jujurnya, Farah rasa Iman Firash tak serasi dengan jenama MAMY POKO disebabkan kondisi di mana, terlalu kerap perlu berganti lampin pakai buang. Sekejap jer dah berat. Sekejap jer dah basah. Jadi, bila dah cuba sekali selama hampir seminggu dan dapat pengalaman sebegitu, Farah pun terus keluarkan MAMY POKO dari senarai lampin pakai buang untuk Iman Firash.

Selepas keluar dari KPJ Shah Alam, kembali pakai HUGGIES TOTAL PROTECTION kembali.

HUGGIES ULTRA


This is THE BEST! Jenama yang kekal dengan Iman Firash sedari usia 1 tahun lebih sehingga kini! Memang kualitinya terbaik antara banyak-banyak jenama yang pernah Farah cuba!  Dari packaging jenis yang ini:

JOM SEMBANG TENTANG LAMPIN PAKAI BUANG 6
Sumber dari Google

Sehinggalah ke packaging jenis yang terbaru ini:

JOM SEMBANG TENTANG LAMPIN PAKAI BUANG 7
Sumber dari Google

Iman Firash kekal dengan HUGGIES ULTRA. Ya, memang harganya agak mahal sedikit berbanding dengan jenama lampin pakai buang yang lain. Tetapi secara jujur apa yang Farah boleh beritahu dan kongsi dengan anda, HUGGIES ULTRA worth buying, worth the money and worth consuming. Dengan ciri-ciri yang ada pada HUGGIES ULTRA, Farah terus-terang cakap, Farah takkan berfikir banyak kali sebelum membeli lampin pakai buang HUGGIES ULTRA. Bukan bodek dan Farah tak dibayar pun untuk mempromosi HUGGIES ULTRA. Cumanya, ini berdasarkan pengalaman sebenar Farah sebagai seorang ibu. Sememangnya serasi dengan Iman Firash. Tak ada masalah alahan, tak ada masalah apa-apa pun. Tidur malam dia lebih selesa dan satu-satu lampin pakai buang yang dipakaikan sebenarnya mampu bertahan sehingga 6 jam – 12 jam. Sungguh. Harga memang agak tinggi sedikit di pasaran, tetapi ia adalah satu jenama lampin pakai buang yang sangat berkualiti. Dengan HUGGIES ULTRA jugalah Iman Firash tidur lena di waktu malam dan tugas menyalin lampin pakai buang di waktu malam dapat dikurangkan kekerapannya. Memang dia tidur dalam keadaan yang sangat selesa dan Farah sendiri rasa, memang walaupun telah membuang air kecil lampin pakai buang tersebut kekal kering. Thumbs up pada teknologi HUGGIES ULTRA.

Kalau Farah tahu, dari awal lagi Farah dah dapatkan HUGGIES ULTRA untuk Iman Firash. Tapi tulah, ada yang kata, kenapa tak pakai lampin pakai buang biasa sahaja dan berjimat lebih. Jujurnya kan? I wouldn’t mind spending what I have for something that is good for my son. Yang penting keselesaan dia. Oklah, macam nilah, sewaktu Farah ada masalah meruncing dari segi financial beberapa waktu ketika dulu, Farah bukanlah lagak atau tak nak cermin diri sendiri atau ukur baju di badan sendiri seperti kata bidalan. Akan tetapi, keselesaan anak itu dan apa yang terbaik kepada anak itu tetap menjadi keutamaan Farah. Caranya… Farah gunakan lampin lain yang harganya lebih murah di waktu siang dan gunakan HUGGIES ULTRA sewaktu tidur malam dan keluar ke mana-mana.

Farah cuba pakaikan Iman Firash dengan DRYPERS kembali, ternyata masalah seperti bocor, lampin pakai buang tidak tahan lama dan alahan kepada kulit kembali semula. Dia tak serasi! Kemudian cuba beralih pula kepada WHOOPEE sebagai lampin pakai buang untuk siang hari.

JOM SEMBANG TENTANG LAMPIN PAKAI BUANG 8
Sumber dari Google

Maaf… Smile… Tidak serasi dengannya juga… Lama kelamaan, gigihkan diri dan cekalkan hati juga, teruskan penggunaan HUGGIES ULTRA seratus peratus! Walauapapun keadaannya, bagaimanapun keadaannya, Farah tetap pakaikan Iman Firash dengan HUGGIES ULTRA. HUGGIES ULTRA bagi Farah adalah jenama lampin pakai buang yang terbaik setakat ini yang Farah rasai pengalaman itu. Jika ada sesiapa yang tanya pada Farah apakah jenama lampin pakai buang yang baik dan bagus, jawapan Farah adalah HUGGIES ULTRA. Ini adalah pilihan Farah, bukannya untuk mempengaruhi sesiapa ya? Terpulang kepada masing-masing. But if there is ever someone who ask me on quality diapers, I would strongly recommended HUGGIES ULTRA.

Keserasian itu diteruskan sehingga kini, cuma bezanya kini sudah mula semakin kurang volume pemakaian lampin pakai buang Iman Firash. Iyalah, orang dah besar! Tak lama lagi nak ucapkan selamat tinggal kepada lampin pakai buang… He he he… Open-mouthed smile… In Shaa Allah…  Sekarang ni pun dah mula pakaikan dia dengan HUGGIES ULTRA PANTS FOR BOYS.

HUGGIES ULTRA PANTS FOR BOYS


JOM SEMBANG TENTANG LAMPIN PAKAI BUANG 9
Sumber dari Google

Berselang-seli dengan HUGGIES ULTRA, Iman Firash kini juga memakai HUGGIES ULTRA PANTS FOR BOYS. Ini pun terbaik juga ni… Farah pernah kongsikan di dalam entri Farah yang bertajuk Pandangan Peribadi: HUGGIES ULTRA PANTS FOR BOYS, ini sebagai persediaan untuk ke school pada tahun hadapan ni. Winking smileTeacher dia awal-awal dah request untuk dibekalkan dengan lampin pakai buang berbentuk sebegini. Ya lah pun, senang. Kalau berjalan ke mana-mana sekarang ni pun, Farah rasa lebih mudah jika memakaikan dan membawa lampin pakai buang ekstra untuk persalinan jenis ini. Senang nak buka, senang nak sarung.

Keserasian dan juga kualiti pada HUGGIES ULTRA dan HUGGIES ULTRA PANTS FOR BOYS yang membuatkan walaubagaimanapun Farah kekal dengan jenama ini. Harga memang tidak dinafikan tinggi sekiranya tiada promosi. Tetapi kalau gigih dan rajin cari atas talian, boleh dapat harga dalam range yang lebih kurang sama dengan harga-harga jenama yang lain. Dan ada tempat-tempat yang murah harga lampin pakai buang HUGGIES ULTRA dan HUGGIES ULTRA PANTS FOR BOYS ni, ada tempat-tempat yang akan mahal melambung. Bergantung pada keadaan, waktu dan tempat anda membeli. Sama seperti produk kelengkapan anak yang lain.

Harus diingat, ini semua hanyalah sekadar pandangan peribadi dan juga berdasarkan pengalaman sendiri. Farah tidak berniat untuk memburuk-burukkan atau menjatuhkan sesuatu jenama yang lain, cumanya Farah bercerita berdasarkan perspektif Farah mengenai keserasian Iman Firash terhadap sesuatu jenama lampin pakai buang dan pandangan peribadi Farah. Sekadar perkongsian dan bukannya berniat menjatuhkan mana-mana jenama mahupun memburuk-burukkan mana-mana jenama. Apa yang diceritakan, apa yang dikongsikan adalah diulangi berdasarkan keserasian Iman Firash. Di luar sana, mungkin ada yang tidak sesuai dengan jenama yang Iman Firash pakai pada ketika ini dan ada yang di luar sana, yang serasi sama. Segalanya adalah bergantung kepada keserasian seseorang bayi atau kanak-kanak itu.

*In Shaa Allah, tahun depan sekurang-kurang apabila mencapai suku pertama tahun 2017, Iman Firash akan bebas sepenuhnya dari lampin pakai buang… Doa-doalah berjaya ya? He he he… Tapi kalau lagi cepat lagi bagus sebenarnya untuk poket Mommy ni nak oiii…Bukan merungut kesal ataupun apa… In Shaa Allah, masih mampu lagi nak beli lampin pakai buang anak, cumanya… kan dah besar? Elok sangat kalau Firash bebas lampin pakai buang sepenuhnya…Kan? Kan? Kan?

Post a Comment

0Comments

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Post a Comment (0)

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Bubblynotes.Com uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !