Petua Agar Anak Dengar Cakap Ibu Bapa

Farah Waheda Wahid
0
 

Membesarkan anak-anak pasti ada cabaran serta dugaannya yang tersendiri. Tak dapat nak dijangka bagaimana dan apakah situasinya pada masa akan datang. Gen Y dan Gen Z lagilah kan? Lebih mencabar dari waktu-waktu kita kecil dan membesar dahulu. Masalah yang paling common dihadapi oleh ibu bapa adalah apabila anak dirasakan agak sukar untuk ikut cakap ibu bapa. Tak perlu nak kata anak orang tu, anak orang ni... Sekadar tahu masing-masing sudah... Tak perlu nak berkata-kata anak orang tu begini, anak orang ni begitu... Masing-masing ada anak dan masing-masing bakal menjadi ibu, bakal menjadi bapa...Faham-faham sendiri sudahlah kan? Dan sama-samalah kita berusaha menjadi ibu bapa yang terbaik buat anak-anak kita. 

Sedikit perkongsian yang mungkin bermanfaat untuk kita yang bergelar ibu bapa, petua agar anak ikut cakap ibu bapa yang Farah temui sewaktu melayari laman media sosial Facebook: 

1. Setiap pagi, sebelum anak-anak pergi ke sekolah, anda berdiri di belakang anak dan kedua-duanya, (anak dan ibu atau bapa) menghadap kiblat. 

2. Letakkan kedua-dua telapak tangan ibu atau bapa yang dirapatkan atas kepala anak tanpa sentuh kepala lebih kurang 1 inci dari rambut. 

3. Bacakan Al-Fatihah dan Alam-Nash-Rah... Hingga habis. 

4. Niat dalam hati, mohon pada Allah: "Ya Allah, permudahkanlah anak aku ini untuk belajar dan diterangkan hati, lembutkan hati dan ditetapkan iman dan mohon anak aku ini mendengar cakap ibu bapanya". 

5. Kucup dahi anak dan biarkan dia pergi sekolah. Telapak tangan anda (ibu/bapa) ada aura dan gunakan sebaik-baiknya. 

Post a Comment

0Comments

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Post a Comment (0)

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Bubblynotes.Com uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !