Literacy & Sensory Fun | Letter Hunt

Farah Waheda Wahid
0
 

Kena rajin dan rajin lagi...:-)... Mencari dan terus mencari aktiviti dan juga idea... Dah berjumpa terus rekodkan di memori dan terus mencari bahan-bahan yang bersesuaian untuk menjadikan medium pembelajaran semakin menarik minat si anak. Untuk "keep him busy" dengan aktiviti bermain sambil belajar dan seterusnya mengasah skil pada dirinya. Dengan harapan semoga potensi diri semakin berkembang. Harapan setiap ibu bapa. Selagi ada kemampuan selagi ada ruang masa dan waktu, In Shaa Allah akan diteruskan usaha. 

Nampak konsep aktiviti "homeschooling" yang seterusnya? Ibarat mencari sesuatu di dalam tepung. :-). Ada aura-aura "dig the mystery"... Bila ada sifat ingin tahu pastinya anak-anak akan gigih mencari di dalam timbunan sama ada tepung, "bread crumb" mahupun beras ataupun pasir. Terpulang kepada medium mana yang anda mahu gunakan. 

Kali ini sumber rujukan adalah dari SINI


Tidaklah merumitkan mana sangat pun bagi Farah rasanya. Cuma yang diperlukan "container", kertas A4 berklu huruf, pasir yang bersih ataupun beras, huruf-huruf span yang ada dijual di kedai permainan (pasar malam pun ada). Satu lagi aktiviti yang sangat mudah untuk dilakukan bersama anak-anak.  

 

Sorokkan huruf-huruf tersebut di sebalik timbunan pasir atau beras atau "bread crumb". Biarkan anak-anak mencari di dalam timbunan itu dan padankan huruf yang dijumpai dengan apa yang tertulis di dalam kertas berklu itu.




Melatih di dalam pengenalan huruf dan melatih sensori anak-anak kecil di dalam menyuaipadankan huruf berdasarkan klu. 

*"Thank you for sharing it - HERE .. It is so great that you came up with this idea..."

Post a Comment

0Comments

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Post a Comment (0)

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Bubblynotes.Com uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !