Jangan Sesekali Berhenti Kerja Kerana 7 Perkara Ini!!!

Farah Waheda Wahid
5
Sumber dari Google
Pernah tak anda sesekali diterpa rasa ingin berhenti kerja??? Hu hu hu, Farah tak ada rasa nak berhenti kerja punnn. Alhamdulillah, bahagia dan gembira dengan pekerjaan Farah pada ketika ini. Alhamdulillah selepas pelbagai rintangan dan dugaan di sepanjang tahun 2015 ini, akhirnya bertemu jodoh yang serasi dengan pekerjaan yang baru ini. "Long await" yang hasilnya sungguh indah dan terima kasih Allah SWT. Benarlah... Sabar itu sememangnya indah! Jika anda merasainya pasti anda pun akan merasa ingin tersenyum gembira setiap masa dan juga ketika... 

Rasa nak berhenti kerja ni boleh datang bertamu kepada sesiapa sahaja punnn...Tak kira siapa pun...Alasan yang paling "common" sekali adalah sama ada:
  • Tidak sukakan "boss".
  • Tidak tahan dengan timbunan kerja yang melambak-lambak, tidak setimpal dengan gaji yang diberikan. 
  • Tidak boleh "get along" dengan rakan sekerja yang lain serta suasana di pejabat yang seakan-akan tidak serasi dengan diri kita. Lain haluannya... Kita rasakan pemikiran kita lain, pemikiran orang lain pun lain.
  • Terlalu banyak politik di pejabat yang bermain di sana sini...Mengalahkan politik Malaysia pula...Ihiksss... 
Semua yang bekerja pasti pernah merasa situasi sebegini akan tetapi ianya adalah bergantung kepada kekentalan semangat anda dan kekebalan jiwa anda untuk mengharungi. Zaman belajar lain cabarannya, alam pekerjaan pula lain cabarannya... Sama sekali tidak sama langsung! Jadi adik-adik di luar sana...Jangan samakan situasi di alam zaman belajar dan juga alam zaman pekerjaan yer? Jangan kata kakak tak pesan...Ahaksss...Nanti kalau dah memulakan alam pekerjaan tu tak perlu nak "culture shock" sangat dik...Yang penting kena bersedia menghadapi cabaran yang bakal anda tempuhi. 

Tertarik untuk berkongsi sesuatu yang mungkin bermanfaat kepada anda semua di luar sana melalui perkongsian Puan Suraya Ali di dalam artikel beliau di SINI berdasarkan pengalaman beliau sendiri... Tolong jangan berhenti kerja kerana 7 perkara ini:

Tidak Sukakan Bos Atau Kerja Tersebut
Ianya situasi "attitude" dan penerimaan. Kita memerlukan hati yang besar dan kemaafan yang luas sebagai usahawan. Andai dibawa marah dan geram ke perniagaan, imej itu tersiar dalam pembawakan. Usah berhenti kerja dan memulakan perniagaan kerana bosan dengan kerja. Ianya bahaya! Kita mungkin "give-up" dengan perniagaan juga. Dan membawa marah ke mana-mana.

Kita Pandai Membuat Sesuatu Produk
Puja dan puji orang katanya masakan kita sedap atau pujian tentang bakat kita kadangkala tidak tepat. Bakat perniagaan dan bakat membuat ianya tidak sama - jauh beza. 

3 langkah ini:
1. Bakat membuat.
2. Bakat menjual.
3. Bakat perniagaan.

Mempunyai Masalah Kewangan
Jangan mula berniaga kerana masalah kewangan. Hutang kad kredit, gaji tidak cukup dan kawan yang berniaga bercerita ribu dan juta. Jangan mulakannya jika kita mempunyai masalah di atas. Situasinya adalah pengurusan wang. Andai wang gaji yang sedikit tidak dapat dikendali, kita tidak akan dapat menguruskan wang yang banyak. Ia bukan tentang jumlah. Ia tentang pengurusan.

Ingin Menjadi Jutawan
Jutawan tidak pernah bercita-cita mahu menjadi jutawan (pada mulanya). Mereka sukakan kebebasan. Mereka mahu melakukan sesuatu dan menjadi ejen perubahan. Usahawan yang mahu mendapatkan duit yang banyak biasanya tidak dapat menyimpan kerana apabila dia dapat dia akan suka membelanjakannya. Ia ada dalam "subconscious mind" kita.

Menerima Peluang Perniagaan
Usah mula berniaga sekiranya mempunyai peluang membuka gerai di "food court" dan sepertinya. Perniagaan ialah komitmen. Setahun, dua tahun dan seterusnya. Kadang tidak nampak hasil 6 bulan pertama. Masihkah kita akan teruskan? Masihkah kita akan bertahan? Masihkah ada senyuman?

Inginkan Lebih Masa Bersama Keluarga
Usah berhenti kerja. Lebih baik kita makan gaji sahaja. 3 tahun pertama pulang tengah malam tiba-tiba anak sudah dewasa eh tidaklah dewasa. Kenduri kendara saudara mara bukannya tidak mahu kita jenguk, namun program setiap hujung minggu pada perniagaan. Bukan maksud Pn Suraya Ali, kita tidak akan dapat apa yang kita mahukan. Cuma usah berhenti kerja kerana perkara di atas. 

Rasa Sudah Banyak Membantu Orang Menjadi Kaya
Ini juga bahaya. Sering kita dengar, kita kerja siang dan malam yang kaya orang lain bukan kita. Cara menjadi kaya ialah mengkayakan orang lain dan belajar darinya. Belajar gayanya. Tekuni fikirnya. Orang kaya suka berkongsi. Cerita, pengalaman dan apa sahaja adanya. Perbetulkan "mind set" kita tentang kaya dan perniagaan. 

Menurut Pn. Suraya Ali, beliau behenti kerja dahulu kerana merasakan dunia penyusuan ibu memerlukan komitmen. Dan bagi yang tidak tahu Pn. Suraya Ali adalah pemilik atau usahawan rangkaian butik Lunatots Malaysia. Beliau juga adalah merupakan Konsultan Laktasi di Malaysia, pengamal Asuhan Alami, konsultan "babywearing" dan pengamal "homeschool" bersama tiga orang anaknya yang berusia empat sehingga lapan tahun. 

Dalam zaman-zaman ekonomi tengah "panas" sekarang ni, nasihat Farah... janganlah sesekali fikir nak berhenti kerja oiiii selagi belum ada "backup" yang cukup kuat. Walaupun kita ada suami yang mampu menanggung segalanya dan bila susah senang jer hulurkan bantuan kewangan. Sebab? Akan datang kita tak tahu apa yang bakal terjadi... Bagaimanapun rentak rumahtangga kita dan bagaimana berkepuk pun duit simpanan kita, kita tak tahu apa yang akan datang sepanjang perjalanan kehidupan kita... Nasihat ikhlas dari orang yang pernah merasa hampir 4 bulan mengulit anak 24/7 ok? Hua hua hua... Pengalaman yang mematangkan dan pengalaman yang betul-betul memberikan sesuatu... 

Jadi sebelum nak berhenti kerja tu, fikir beratus-ratus kali dulu yer? Lain rasanya kalau pegang duit sendiri dengan pegang duit yang diberi ni... Ermmm...maksud Farah bukannya surirumah yang dah "existing" surirumah ok? Ini maksud Farah bagi anda-anda yang di luar sana yang selama ini bekerja makan gaji, tiba-tiba tanpa "backup" yang "strong" nak berhenti atas alasan-alasan yang mungkin ada disenaraikan di atas... 

Sekadar perkongsian sahaja! ;-) Maaf andai ada yang tidak bersetuju... 

Post a Comment

5Comments

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. Very good info!=) jemput join segmen http://www.aimisyahirah.com/2015/12/pencarian-top-5-blogger-2016.html
    Anda di tag! ngeee...

    ReplyDelete
  2. setuju sangat..lagi pon sekarang sush nak carik keje ,bersuyukur la dengan kerja yg kite ada :)

    ReplyDelete
  3. agreed farah. lelebih d zaman yg gawat gini. harga brg tinggi.
    kalau resign tanpa back up yg mantop, bakal undang kesusahan, keperitan dan kesukaran teramat sgt. nak keje balik, da payah.
    fikir byk kali.
    if can dari sekarang buat 2 keje (bak kata pak menteri). bila 2nd keje tu da ok, then baru fikir utk resign keje utama.

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Bubblynotes.Com uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !