Sebab & Apakah Yang Perlu Dilakukan Sekiranya Bayi Cirit Birit...

Farah Waheda Wahid
2
Sumber dari Google
Anak-anak kecil ni kalau terkena cirit birit memang kesiankan? Ada masa-masa tu sampai kena dimasukkan ke wad jika cirit birit mereka berterusan. Anak jadi lembik tak bermaya, ibu bapa pun boleh jadi lembik tak bermaya. Setakat ni, Alhamdulillah Ash tak pernahlah lagi terkena sehingga ke tahap yang begitu teruk. Moga-moga dijauhkanlah hendaknya... hu hu hu... Ibu mana yang sanggup tengok anak merana begitu kan? Lagi-lagi kalau kecil dan masih belum boleh bertutur. Kalau perut dia merengat-rengat ke? Memulas-mulas ke? Manalah kita ni ada "sixth sense" nak agak yer tak? 

Cirit birit ni merupakan penyakit yang mengganggu sistem penghadaman kerana adanya bakteria jahat di dalamnya. Meskipun tidak terlalu berbahaya, pastikan kita sebagai ibu bapa tidak meremehkan bayi atau anak kecil kita yang mengalami cirit birit. Kalau kita tak segera ubati dan atasi, ia boleh menyebabkan dehidrasi pada tubuh. Silap-silap haribulan, kita boleh kehilangan anak kita buat selama-lamanya... Mintak simpanglah... Moga-moga dijauhkan... 

Di sini, Farah ingin kongsikan sedikit informasi tentang cara semulajadi untuk mengatasi anak kecil yang mengalami cirit birit melalui pembacaan artikel di SINI...

Istirehat
Pastikan anak kecil anda memiliki istirehat yang cukup. Tidurkan di tempat yang tenang dan nyaman. Istirehat yang cukup boleh membantu anak-anak kecil anda cepat pulih dan sembuh dari cirit biritnya.

Makanan
Bagi yang menyusu dengan sistem penyusuan susu ibu ni rasanya, pastikan anda sebagai ibu menjaga pola makanan dan pengambilan zat yang dimakan. Hindari makanan asam, pedas dan makanan lain yang mengundang bayi cirit birit lebih parah.

Air Susu Ibu
Susukan anak anda, paling kurang dalam 10 minit sekali apabila dia terbangun. Keadaan ini boleh membantu bayi anda agar tetap terjaga dan terhindar dari dehidrasi akibat cirit birit. Pastikan untuk selalu menjaga kebersihan payudara anda agar cirit biritnya tidak menjadi bertambah parah. Jika bayi anda menikmati air susu ibu tersebut melalui botol, pastikan botol susu sentiasa bersih.

Apakah yang sebenarnya menyebabkan cirit birit? Sebenarnya, ianya boleh disebabkan oleh banyak perkara, bermula dari infeksi usus sehinggalah perubahan pola makan, antara lain:
  • Infeksi parasit, bakteria atau virus. Bayi dan anak kecil yang banyak memegang atau menyentuh benda-benda belum tentu bersih dan akan lebih mudah dijangkiti kerana sering memasukkan tangannya yang kotor ke mulut. Selain itu, daya ketahanan tubuh mereka lebih mudah diserang penyakit.
  • Keracunan makanan.
  • Terlalu banyak mengambil jus buah.
  • Alergi terhadap ubat-ubat tertentu.
  • Alergi terhadap makanan tertentu.
Untuk bayi dan anak kecil yang sudah boleh menerima makanan padat dan sedang mengalami cirit birit, elakkan diberi makanan yang berminyak, yang berserat tinggi, yang manis seperti kuih muih dan produk-produk susu. Ini kerana jenis makanan tersebut boleh menyebabkan cirit biritnya menjadi semakin parah.

Bagaimana Untuk Mencegah Bayi dan Anak Kecil Dari Cirit Birit???
  • Mencuci tangan bayi atau anak kecil swcara rutin, terutama setelah bermain.
  • Orang dewasa yang merawat bayi atau anak kecil juga perlu menjaga kebersihannya agar tidak membawa 'mikroorganisme' yang dapat menyebabkan infeksi pada bayi dan anak kecil.
  • Jaga agar lantai dan benda-benda yang dipegang bayi atau anak anda selalu bersih. 
  • Jika bayi anda minum susu perahan atau susu formula, selalu pastikan kebersihan dan steril botol susu yang digunakan.
  • Perhatikan kebersihan makanan dan minuman yang diberikan kepada bayi atau anak anda. Hindari memberikan makanan yang biasa dimakan oleh orang dewasa.

Kalau agak-agak berlarutan tu, dalam tempoh 2 hari... Terus jumpa doktor untuk rawatan selanjutnya. Jangan dibiarkan...


Post a Comment

2Comments

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Bubblynotes.Com uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !