Supaya Anak Berani Memberi Pendapat...

Farah Waheda Wahid
10
Source Extracted from Google
Kalau nak ikut2, Mummy dia ni debator dan juga pemidato semasa school dulu, tapi Ash ni memanglah tak nampak apa lagi... Masih terlalu awal kann??? Dan topik entri ni adalah tentang macam mana caranya untuk latih anak berani berikan pendapat... Well uolss...kadang2 pendapat anak2 ni boleh pakai jugak ye tak??? Walaupun iolss tak experience lagi...tapi iolss ada nampak ada kepentingannya supaya anak2 weolls berani untuk memberikan pendapat mereka yang mereka rasakan betul... 

Bagaimana caranya??? Ok, ada di antaranya iolss senaraikan di sini adalah dari pandangan peribadi iolss sendiri bila berfikir time2 iolss boring dan ada kalanya dari sumber pembacaan di sana sini yer uolss... 
  1. Weolls haruslah memberikan perhatian yang serious dan berinteraksi dengan mata anak2 ketika anak2 menyampaikan pendapat atau perasaan theyolls.
  2. Mendengarkan dengan sabar tentang apa yang cuba diutarakan oleh anak. Kemampuan anak dalam memilih words yang betul lebih lambat daripada orang dewasa.
  3. Dengar tanpa potong apa yang anak nak cakap. Be a good listener. Bagi anak habis bercakap dulu. Respect their rights untuk bersuara dan memberikan pendapat. 
  4. Tunjukkan yang weolls interested dengan apa yang anak2 cakapkan. Mintaklah anak tu bagi pendapat tentang perkara yang theyolls lakukan. Bila weolls tunjukkan yang weolls interested dengan ideas dan juga feelings theyolls, mesti theyolls rasa best sebab dapat berikan opinion and suggestions pada weolls.
  5. Observe perkara2 yang menarik untuk share dengan anak, untuk communicate dengan anak...something yang buatkan theyolls attract. Gali dengan pertanyaan baru tentang perkara tu, so anak akan rasa dihargai dan dapat merangsang kepercayaan dalam diri untuk memberikan pendapat.
  6. Express feelings weolls pada anak. Ermm...yang bersesuaian lah... Gunakan gaya empati masa bercakap dengan anak... so that weolls boleh bantu anak2 untuk kenal perasaan sendiri...Contohnya... "Mummy faham kenapa Ash rasa marah dengan something something..."
  7. Gunakan bahasa yang baik, sampaikan pada anak dengan bahasa yang baik dan betul. Kosa kata weolls akan dapat membantu anak2 kenal konsep dan idea.
Melatih anak berkomunikasi dan berani memberikan pendapat ni, pada iolss boleh membantu meningkatkan self-esteem kepada anak2... ^_^... bantu mereka dari segi confidence level, bantu mereka dari segi keyakinan untuk berbicara di hadapan orang lain... dari segi physhological juga, indirectly melatih anak untuk express what they feel instead of holding it back to themselves only...Salah satu technique untuk melatih anak supaya berbincang dengan weolls sekiranya ada menghadapi apa2 masalah dan belajar untuk "teamwork" dan belajar untuk "discussion" sekiranya ada permasalahan yang perlu diselesaikan... Perkara2 ni penting untuk dibawa dalam kehidupan mereka juga selain pendidikan yang lain... Selain tu, dapat jugak melatih critical thinking anak2... 

*Cumanya, janganlah menjadikan atau melatih anak tu ke arah nak menyampuk jer cakap orang tua, membangkang serta tak nak menerima pendapat, cadangan atau idea orang lain... Bukan mudah kann jadi parents??? ^_^... Pelbagai aspek dan perkara yang perlu dipelajari dan diketahui... So that, pendidikan kepada anak2 tu tak jadi tersasar... Walaupun Ash masih kecik lagi... yelah 9 bulan tu keciklah...tapiii... iolss mula membaca perkara2 sebegini agar sedikit sebanyak adalah knowledge dan tak terkejut dengan perubahan demi perubahan yang akan datang... Hew hew hew... Kekononnya Mummy nak be prepared...

Post a Comment

10Comments

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. informasi yg sangat bermanfaat.

    tq for sharing.

    Jom singgah sini

    http://vitalicious2u.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. bagus untuk perkembangan anak anak :)

    ReplyDelete
  3. oooo... debater... jenuh nie... ahhahahaha

    ReplyDelete
  4. bagus sungguh entri ini... memang bagus untuk perkembangan anak2

    ReplyDelete
  5. Ibu bapa kena tahu nih..kadang2 kita tak sedar kan,kata2 kita ni buat anak2 jadi takut nak bagi pendapat sebab kita asyik membantah je..

    ReplyDelete
  6. betul farah...kena rajin berkomunikasi ngan anak..anak sulung akak tu dah ade ciri pemidato dah..suka bercakap..kita buat salah sikit jer nanti ditegonya..silap sebut sikit jer mmg kena ngan dia..haha..kdg2 mmg kena ngan batang hidung sendiri..hahaha..

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Bubblynotes.Com uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !