Menegur Anak Ada Caranya...Bukan Semborono....

Farah Waheda Wahid
13
Source Extracted from Google
Jadi parents ni, menegur anak tu adalah satu perkara yang setiap parents lakukan... Errr, ada ker parents yang tak pernah tegur anak2 sendiri walaupun anak itu melakukan sesuatu yang tidak patut ataupun salah laku??? Hurmm... mungkin ada segelintir yang macam tu, tapi weolls tak boleh nak tunding jari pada sesiapa ye tak??? Dan ada juga parents yang rajin sangat menegur sampai stress dan retaliate anak tu... 

Serupa dengan weolls yang dah dewasa dan cukup matang ni, if weolls nak orang lain tegur kesalahan weolls dengan cara yang sopan ataupun dengan cara diplomatik. Anak2 pun sama uolss. Anak2 ni ada kalanya tak pandai nak express or takut nak express yang theyolls tak suka ditegur dalam keadaan dan cara2 tertentu. Menegur anak ada caranya dan bukan semborono pung pang pung pang macam petir atau machine gun. Menembak ajer kerjanya. Dengan cara yang betul di dalam menegur anak2, to me sebenarnya anak2 akan rasa dihargai dan tidak dimalukan. And of course, bila menegur anak setiap parents perlu ada kesabaran. 

To me, this is one of the art of parenting itself. As parents, weolls kena ada knowledge tak banyak sikit pun dalam menegur anak. Dalam menegur anak, kena ambik kira setiap sudut serta aspek uolss. If as a parent, weolls tak mau nak ambik kisah psikologi anak2, what will happen usually is that anak2 akan retaliate uolss. Bukan dengan orang dewasa jer weolls kena sopan bila menegur, dengan anak2 pun weolls kena ada cara yang sopan bila menegur. 

So what are those arts of parenting skills dalam menegur anak2??? 

Jangan Bernada Tinggi
Maksud, niat dalam hati nak bersikap tegas dan membuatkan anak2 dengar serta takut, actually menegur anak dengan nada yang tinggi kadang2 boleh membuatkan anak tak boleh nak terima uolss and sometimes membuatkan anak meniru cara weolls jadi tarzan. Muahahaha...Tak perlu nak jerit2 sangatlah uolss... just be firm...lembut tapi tegas... buatkan anak faham ketegasan kita itu walaupun dalam lembut... 

Bila bernada tinggi, might be pada awalnya anak akan rasa takut, tapi lama2 jadi lali uolss..dah tak lut dah... ko teriaklah macam mana punn... dia chill jer sebab dah biasa dan selalu sangat dengar parents theyolls bertempik... and don't be surprise... sooner or later akan muncul perasaan dendam dalam diri anak2 sampaikan ke peringkat anak2 tu boleh lepaskan dendam tu pada kawan2 sebaya yang lain.

Jangan Menegur Anak Di Public 
Bila weolls mula menegur anak di depan public actually itu akan jadi satu pengalaman terburuk bagi anak2. Anak2 akan rasa down bila semua orang yang ada di sekeliling yang theyolls kena marah, kena tegur dan psychologically it could lead sampai ke peringkat yang mana anak2 boleh jadi seorang yang penakut untuk mencuba. Tegur anak depan public ni jugak boleh meninggalkan trauma yang tersendiri bagi anak2.

Jangan Menggunakan Kata2 Negatif
Jangan pernah sesekali berkata2 negatif kepada anak2 sendiri uolss... contohnya "nakal", "jahat" and etc...Masa weolls ucapkan kata2 negatif tu, masa tu jugaklah anak2 terasa yang theyolls nakal dan tak boleh diajar. Label yang weolls bagi ji, anak2 akan ingat sampai bebila uolss.

Avoid juga using such words as "tidsk boleh". Sebab... bila dilarang macam disuruh2... selalu iolss baca dan dengar di sana sini... makin dilarang makin menjadi2 pulak kelakuan anak2 masing. Cukup sekadar weolls gunakan kata2 yang menerangkan consequences. Example ek??? Bila Ash buat Projek Botol Kicap satu waktundan ketika dulu...eceh bunyi macam dah lama sangat... wakakakaka... iolss memang akan tegur Ash... tapi bukan dengan perkataan tak boleh! "Ash, bagi Mummy bottle tu... nanti basah baju Ash... dah kena salin"... LOL... Alhamdulilah,  now takdo dah... Once a while tu adalah.. 

Jangan Takut2kan Anak ataupun Mengugut
Well, iolss pun ada terbabas sama sometimes... slip tongue namanya uolsss... Muahahaha... sometimes, parents ni tend untuk takut2kan anak dengan hantu lah, ular lah takpun nama sesiapa yang theyolls takut. Ermm... kesannya boleh buat anak trauma dan takut. Again tegur dengan menyatakan consequences... tak perlu ancam yang tak perlu.

Bagi Example... 
One of the best way I think??? Perhaps??? Anak akan ikut dan mencontohi apa weolls as parents buat. Bila anak jenis yang tak boleh ditegur, cukup dengan sekadar mengajak theyolls buat something dengan weolls lepas tu bagi contoh. Ni main maksud2 tersirat dulu lah ni, pas tu baru state apa salah laku theyolls... Bagi syiok2 dulu diaorg happy, dalam happy selitkan teguran... Giteww... Why bagi contoh??? Bagi contoh ni senang diingat uolss dari membebel panjang2 atau bertempik... kerana ianya adalah pengalaman dalam alam realiti katanya.

Apa yang iolss nyatakan adalah berdasarkan pandangan peribadi iolss... Ucap kata maaf terlebih dulu ok??? Kalau2 uolss tak bersetuju dengan apa yang iolss mentioned dan salah pada pandangan dan hemat uolss... Yelah, pengalaman menjadi parents ni baru jer lagi kalau nak compare dengan uolss2 yang mungkin dah ada 2,3,4,5 anak uolss... Pasti lebih berpengalaman dalam mendidik anak kann??? Dan setiap orang ada cara yang tersendiri serta corak yang tersendiri di dalam mendidik anak masing2... Bagi iolss pulak, mungkin inilah caranya iolss didik Ash... hu hu hu... 

Walaupun Ash masih kecik cinonet, tetapi dalam raising and educate Ash dalam keadaan yang challenging.. challenging-lah sangat kann??? Muahahaha... Sebenarnya iolss dah biasakan menegur sedari kecik kerana iolss percaya permulaan yang awal, akan mengembangkan lagi langkah yang seterusnya... uhukss.. dah macam tagline produk pulak atau awareness campaign pulak... 

Begitulah cerita dan bebelan tengah malam iolss sekarang... hu hu hu... ok peeps... till then cheerios... daaaa... 

*Kroh kroh kroh nak tidur pulak dah... 

Post a Comment

13Comments

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. kena belajar skills ni bila dah ada anak senang nanti kan :)

    ReplyDelete
  2. Suka entries ni... ada cita2 nak didik anak dengan cara tegas tapi tak garang.. ngehngeh....impian ni...

    ReplyDelete
  3. nice sharing... kekadang hilang sabar jugak dengan sikap anak-anak ni... terima kasih atas peringatan dear..

    ReplyDelete
  4. nak menegur anak ni kena cara yang betul kan farah,yelah,,,anak-anak sekarang ni tak sama macam kita2 dulu..

    ReplyDelete
  5. Nice sharing... But reality not same with teory...

    ReplyDelete
  6. ye betul tu, elok kalau slow talk je ,, sebab kalau marah-marah, nanti anak-anak stress, end up diorang memberontak. hehe cakap macam dah ada anak pulak mellya ni :')
    Salam dan Hai.
    Happy Blogwalking ! Jemput join ^^
    http://mellyareenza.blogspot.com/

    ReplyDelete
  7. tp kalo dh hilang sbr, maunya bertempik menegur anak2 hehe

    ReplyDelete
  8. kadang-kadang org marah anak depan orang ramai..kesian dak tu

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Bubblynotes.Com uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !