Memotivasi Anak Tanpa Menggunakan Wang Dan Hadiah...

Farah Waheda Wahid
10
Source Extracted from Google
Anak2 zaman sekarang ni kann??? Untung kann uolss??? Rewards selalunya gempak2... ha ha ha...contohnya yang paling simple adalah rewards for examination achievements... Fuyooo siap dapat gadget uolss...dapat laptop lah...dapat semakphone lah, dapat iPad lah... dan macam2 lagilah... Zaman2 weolls kecik2 dulu tak merasa semua tu kannn??? Ermm... yang seingat iolss dulu lah... setiap kali selepas exam... bila dah dapat result... iolss cuma dapat macam Discman, keyboard (bukan keyboard papan kekunci komputer ek uolss...keyboard yang macam pinano tu....ha ha ha), video game... errr...story books, jam...tu jerlah kot??? 

Tak berapa bagus sebenarnya nak umpan anak untuk capai sesuatu yang menjanjikan ganjaran sebab bila mereka lakukan sesuatu tu, nanti niat dah jadi lain pulak... mereka lakukan bukan kerana nak capai apa yang mereka nak capai, tapi sebaliknya adalah disebabkan nak dapatkan ganjaran... Katalah bila mana weolls tak berkemampuan or tak dapat nak fulfill kehendak mereka tu... Dalam sekelip mata kann... tak mustahil motivation level theyolls boleh down... Ini pandangan iolss berdasarkan dari hasil pembacaan iolss di merata2 tempat selama ni... Tapi kann .... terbit jugak rasa kesian bila tak bagi anak apa2 kann??? Sebab macam kesian jer... punyalah susah payah penat lelah anak tu usaha tiba2 tak bagi apa2 rewards...ha ha ha...bercakap macam dah ada dalam fasa tu jer iolss ni... But then it's logical thinking what??? 

Hurmm... masa Ash nanti tak taulah macam mana, tapi iolss kena firm dengan choices iolss sendiri... tak boleh berbelah bagi...Tapi uolss agak2??? Sebagai Mummy dan itulah satu2nya permata hati, iolss akan bagi rewards jugak sebagai motivator, tapiii... type of rewards pun memainkan peranan jugak uolss... Jangan umpan dengan rewards yang berlebihan... cukup sekadar yang sederhana dan bersesuaian... Appreciation pada effort and hard work seseorang anak itu perlu... Tak semestinya shower them with luxury of things, kalau masak-kan masakan favourite theyolls atau ajak pergi bercuti pun boleh kann??? ^_*... Nak belikan barang boleh, tapi pandai2 weolls-lah kot as a parents untuk tentukan sama ada nak penuhi ataupun tidak.

But then, ada ke cara lain untuk motivate anak tanpa gunakan wang dan hadiah??? Actually, dari apa yang iolls baca dari 2 buah buku iaitu... Anak Lelaki Kool & Hebat dan juga Tips Groovi Mendidik Generasi Y dan Z yang ditulis oleh Jamilah Samian... Sumber motivasi yang paling kuat datangnya dari dalam jiwa seseorang insan yang disebut sebagai MOTIVASI DALAMAN ("INTERNAL MOTIVATION"). Motivasi Dalaman berlaku apabila seorang kanak2 melakukan sesuatu kerana dia seronok melakukannya. Dia tidak perlu dan tidak mengharapkan ganjaran daripada sesiapapun untuk terus melakukannya.

Keyword dia adalah GALAKAN (bukan "pujian"). Create satu keadaan di mana anak2 rasa happy, rasa seronok untuk berusaha sehabis baik. Parents selalunyalah kann selalu sangat focus dengan hasil kerja...hu hu hu... pernah rasa macam mana my parents focus dengan hasil kerja ni uolss... hurmm...tapi itulah juga yang mendidik iolss untuk jaga hasil kerja iolss sebenarnya...dan dikatakan parents kurang fokus dengan usaha. Sedangkan satu2nya cara seseorang kanak2 boleh achieve success adalah dengan berusaha secara consistent. Of course ini membabitkan banyak hasil kerja yang kurang memuaskan.

Oh ya, kids tak happy if effort diaorang diperlekehkan atau tak dipandang ok??? Don't ever2 critics hasil kerja theyolls, especially masa theyolls mula2 buat something. Supposely parents kena bagi suggestions and saranan membina yang boleh light up their spirits untuk terus try. 

Sebenarnya tak salah nak bagi rewards, tapi jangan gunakan ia sebagai umpan atau carrot untuk anak2 meraih kejayaan. Ni yang iolss mention motivasi dalaman tadi ni... biar motivasi tu timbul dari dalam... Example ek... dia nak berjaya sebab dia kasihkan parents dia, nak balas budi parents dia dan nak harumkan nama family atau sekolah. Anak2 yang macam ni tak perlu banyak motivasi luaran. Biar anak2 faham yang parents tak berhutang hadiah dengan theyolls sebab theyolls berjaya. Despite, theyolls lah yang balas budi bila theyolls success. As I mentioned again...bersederhana dalam membeli hadiah giteww... Avoid letakkan tanda harga pada kejayaan theyolls dan menjadikan theyolls materialistik pulak. 

Hu hu hu, contoh lah contoh..iolss dah bagi kat atas tadi... hadiah jam tangan pun dah cukup. Lepas tu nak semakphone. Nowadays ramai yang merengek mintak iPad atau notebook atau laptop sebab dapat A dalam exam...Ok...tak dinafikan benda2 ni essential...Tapi macam mana pulak pada parents yang kurang berkemampuan??? Yang ni iolss cerita pasal A dalam school exam.. Realiti, dapat A di sekolah bukan First Class Honours in University yer... Where will this lead us to and where will this ends??? Tapi kalau ada yang ter-berjanji awal2 dulu makanya kenalah tunaikan janji yer uolss... Just that take time untuk explain pada anak2 yang hadiah tu adalah appreciation symbol weolls. Childrens should know yang hadiah tu bukan kerana tanggungjawab weolls untuk bagi theyolls. Bijaklah dalam nak bagi anak2 faham so that masa exam nanti, mindset theyolls are much better, iaitu nak berjaya sebab indahnya kejayaan dan nak balas budi parents.

As parents, weolls ambillah kemudi keluarga kita. If trend kat luar bagi hadiah mahal2 kepada anak. Weolls TAK perlu ikut dan rasa stress. Didik anak2 weolls so that mereka pun tak terikut dan stress. Kuatkan semangat dan kuatkan keyakinan weolls yang anak2 weolls BOLEH berjaya dengan CEMERLANG tanpa theyolls diumpan dengan hadiah. Weolls kalau boleh nak anak2 weolls berjiwa besar yang nak berbakti untuk parents, negara dan dunia theyolls.

Hadiah yang paling bernilai untuk appreciate kejayaan anak2 ialah beri dia peluang untuk MENGALAMI keindahan kejayaan dan kesedaran yang kejayaan dan usaha untuk mencapainya itu sendiri adalah hadiah yang tidak terhingga nilainya. 

Bila parents biasakan promise untuk beri rewards especially duit kann...contohnya RM100 untuk setiap A...Ini sebenarnya menyebabkan anak tu rasa... 

1. Parents mesti kena bagi theyolls hadia sebab theyolls lakukan kebaikan untuk diri theyolls, meanwhile hakikatna melakukan kebaikan untuk diri theyolls atau orang lain adalah akhlak yang memang patut ada pada theyolls dan tak perlu dibodek atau diumpan untuk melakukannya.

2. Bila weolls samakan pencapaian kejayaan itu dengan mata wang or presents yang besar nilainya, maka anak itu akan menilai kejayaan theyolls hanya sekadar tag harga pada hadiah tu. Sedangkan nilai kejayaan adalah sangat besar dan priceless. Kemanisan meraih kejayaan itu yang ingin weolls bagi pada anak2 weolls rasakan. Hadiah dari weolls just untuk bagitau yang weolls tumpang happy dan suka tengok anak weolls berjaya. 

3. Weolls pun nak bagi anak2 faham, yang kita appreciate titik peluh dan usaha theyolls. So, bagi appreciation kepada efforts eventhough dia tak raih kejayaan besar, see effort anak2 jugak... so weolls boleh motivate anak2 untuk terus berjaya. Buat secara bersederhana. 

Yang penting jangan bodek, jangan pancing anak2... kena cuba buat mereka faham yang kejayaan tu adalah atas kemahuan sendiri... So there need to be some level of sacrifice in the eyes of others. We don't have to succumb to the trend. We set a good trend for people to follow. Let our children strive for excellence because they believe in being excellence is their birth right. Together, we raise loving, compassionate and high achiever children... ^_*

*Gitewwlah serba sedikit pandangan iolss dari hasil pembacaan sana sini sinun... tapi tak dinafikan, akan ada parents yang tak sependapat sebegini... kerana bagi mereka anak mereka, ikut rentak mereka bagaimana...asalkan anak2 mereka dapat flying colours in exam... Yup, iolss tak nafikan flying colours in exam itu essential dalam zaman yang kompetitif sekarang...tapi dalam mendidik anak supaya mencapai flying colours tu, aspek lain dalam kehidupan pun kita jangan terlupa... I'm not a perfect person, I'm not a perfect mother like I'm the best or Mrs Knows It All... I'm reading, thinking and expressing it... Dan dalam masa yang sama, it's a notetoself bagi mengingatkan iolss dan membuka minda iolss kepada setiap perkara di dalam hal ehwal parenting... Iolss tak merasai lagi pengalaman itu... tapi tak salah kiranya iolss berkongsi dalam bentuk entri kann??? Sekurang2nya this is something that I noted and will pay attention to in raising my son... ^_^...

Post a Comment

10Comments

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. tak payah lah bagi semakphone bagai tu kak. hehehehe. benda tu memang essential, tapi pakai mak bapa punya pun boleh wat sementara waktu. kalau kita bagi gadget sebagai hadiah, nnti makin jauh dia dengan kita...

    tapi kalau reward dalam bentuk percutian, tu lagi best. bawa ke tempat yang dia nak ke *pantai maybe*, time ni barulah dapat eratkan lg hubungan keluarga...

    dulu saya tengok satu family ni, semua bergadget. DEKAT RESTORAN. and nobody talks to each other. menghadap gadget masing2. masha-ALLAH, tak payah keluar satu family pun xpe -.-

    komen saya terpesong ke? sorry

    ReplyDelete
  2. Selain hadiah dgn wang, bole reward dia main di playground, main psp sekejap, atau tgk tv sekejap...terpulang pd parents..asalkan ank rasa dihargai.

    ReplyDelete
  3. tu cabaran kita la tu. bila kita dah biasa kan, nanti anak2 jadi terbiasa pulak kan. buat baik sikit nak ada balasan.cuma kena berpada2.

    ReplyDelete
  4. setuju dgn farah...seeloknya jgn dimewahkan sangat...cukup sekadar menghargainya dengan cara yang sederhana

    ReplyDelete
  5. kinda agree with u kak farah. anak2 patut diberitahu dari mereka kecik lg that kejayaan is something yang priceless..priceless..and priceless.. event the price tag on lamborghini cannot win over the price of success that u achieve it urself by ur hard work. kalo nak bg reward pun, fae rasa there is no necessary to tell the children. surprise is joy hehehe.

    ReplyDelete
  6. tiba2 teringat ada sorang bapak yang hadiahkan kereta pada anaknya yg cemerlang dalam UPSR..agak2la nak bagi hadiah pon..huhu..

    ReplyDelete
  7. Bagi kata2 peransang cukup...tp kalau nak reward tu x salah...janji x melampaui batas....

    ReplyDelete
  8. Kalau nak bagi sesuatu tanda usaha diaorang selagi tak melampaui batas boleh jer ...Moga2 kita lebih alert mengenai hal ini ..Thanks sharing ya Farah

    ReplyDelete
  9. galakan anak anak terus berusaha, berikan semangat dan berdoa untuk mereka terus berjaya. Sesekali bagi reward tu okay je cuma jangan berlebih dan biarlah ianya berfaedah. Kalau berlebih takut pulak nanti usaha sebab nak dapat reward kan

    ReplyDelete
  10. Nice entry.. Jika asyik disogok benda nnt meterialistik pula jadiny...

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Bubblynotes.Com uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !