Beauty | Kesan Produk Tiruan & Bahan Terlarang

Farah Waheda Wahid
15
Source Extracted from Google
Iolss tak pasti sama ada uolss biasa nampak di pasar malam atau di mana2 di luar sana produk2 kosmetik tiruan yang dijual... Tapi iolss selalu nampak orang jual di pasar malam...Ermm... Dan jenama yang dijual pun bukan calang2 uolss... Uolss boleh jumpa M.A.C., Bobbi Brown dan segala bagailah... Jujurnya, iolss selalu sangat nampak, tapi tak pernah sekalipun nak membeli. Bukan nak berlagak ok??? Cuma, iolss jadi doubt, jadi ragu bila nampak produk2 ni dijual di pasar malam dengan harga yang sebegitu murah...sangat2 murah...Contoh lah ek... loose powder M.A.C. dijual dengan harga RM10.00 satu unit. Kalau weolls pergi ke parlour M.A.C. di mana2 shopping complexes yang terpilih... uolss rasa agak2 harga dia murah macam tu sangat ker??? Tak kann??? Tak ke jauh beza harganya tu??? Sangat2 jauh beza kann???

Ramai yang tak tau atau buat2 tak tau yang sekarang ni produk tiruan memang berleluasa kat market. As consumer, weolls kena sentiasa berhati2 dalam memilih produk penjagaan kulit wajah ataupun kosmetik weolls. Sometimes sesetengah produk ada bahan terlarang yang boleh tinggalkan kesan kat kulit weolls. 

Melalui artikel di SINI

MIDAZOLIDINYL UREA AND DIAZOLIDINYL UREA
Ini adalah kandungan yang paling umum digunakan untuk bahan pengawet. Bahan utamanya adalah formaldehida, yang dikenal untuk mengawetkan mayat, dan sangat berbahaya bagi kesihatan manusia.

METHYL AND PROPYL AND BUTYL AND ETHYL PARABEN
Digunakan sebagai penghambat pertumbuhan bateri. Meskipun diketahui beracun, namun kandungan ini masih banyak digunakan. Kesan yang mungkin terjadi adalah timbul banyak reaction alergi dan ruam kulit.

PETROLATUM
Hindari petroleum atau parfum bahan petrolatum, sebab ini merupakan sebuah byproduct dari produksi minyak bumi atau bensin.

PROPYLENE GLYCOL
Ironinya, ini adalah gliserin sayurang yang dicampur dengan alkohol yang terbuat dari gandum. Propylene Glycol ditemukan pada beberapa produk kosmetik dan pembersih wajah. Zat ini dapat menyebabkan kemerahan pada kulit.

PVP/VA COPOLYMER
Zat kimia yang hasil keluaran minyak bumi ini digunakan pada produk hairspray dan kosmetik lainnya. Dianggap dapat beracun, kerana boleh menyebabkan benda asing memasuki paru2 orang sensitif.

STEARALKONIUM CHLORIDE
Stearalkonium klorida dikembangkan oleh industri kain sebagai pelembut kain. Namun, zat kimia ini juga terkandung dalam shampoo dan krim rambut. Bahan ini dapat menyebabkan reaksi alergi.

TRIETHANOLAMINE
Sering digunakan dalam kosmetik untuk mengatur PH dan sebagai dasar bagi banyak produk pembersih. TRIETHANOLAMINE dapat menyebabkan reaksi alergi, termasuk masalah mata dan kekeringan pada rambut dan kulit.

Ada sikit petua sebagai penawar gatal kulit dan alahan uolss dari artikel yang sama... bagi menghilangkan gatal kulit dan alahan, ambil beberapa helai daun sirih dan rebus. Biar hingga mendidih. Celup kain bersih ke dalam air rebusan sirih yang dah suam2 kuku. Tekapkan kain tu kat bahagian kulit yang gatal kira2 setengah minit. In Shaa Allah kegatalan akan hilang.

Bagi iolss personally, biarlah tak membeli produk yang tak diyakini disebabkan nak murah...kalau berkemampuan beli yang betul2 ori ataupun kalau kurang berkemampuan beli yang mengikut kemampuan weolls saja... Dari tiba2 kulit muka jadi macam ni...

Source Extracted from Google
I is tak sanggup uolss... It's better to be safe than to be sorry kann???

Post a Comment

15Comments

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. Akak setuju Farah...
    Tidak mengapa berbelanja sedikit untuk mengelakkan kulit jadi tak tentu hala

    ReplyDelete
  2. yup, biar mahal asalkan terjamin keselamatan produk yg dipakai.

    ReplyDelete
  3. selalunya barang2 tiruan ni diseludup masuk dari negara luar.kena hati2 la kalau nak beli produk luar negara ni.tambah2 yang kita tak pernah tengok iklan nya kat mana2..sedar2 je ada orang jual tepi jalan..bahaya sangat,,

    ReplyDelete
  4. iolsss dulu my mom selalu gak beli Mac yang jual tepi jalan... then dia guna eyeliner je sekarang... i is pun takut jugak, dah la antibodi very the sensitive.... hmm

    ReplyDelete
  5. Tapi mcm mana nak tahu ori ke x? Kadang2 jarga lebih kurang je tp rupa2nya x ori. pening lah mcm ni hehe

    ReplyDelete
  6. setakat nie, tak pernah lagi beli barang barang untuk kulit muka dekat pasar malam .. takut muka rosak.

    ReplyDelete
  7. selalu main beli jer.. sebab murah hehehe

    ReplyDelete
  8. Nad pun tak pernah beli dekat pasar malam..mcm tak ori kot..beli kat tempat yang betul

    ReplyDelete
  9. betl..takut juga nak membeli produk tiruan..

    ReplyDelete
  10. Salam perkenalan...

    Memang tak berani nak beli, kan nak jimat terpaksa bayar lebih sebab kulit muka yang rosak...

    ReplyDelete
  11. tak pernah beli produk2 macam tu kat pasar malam..

    ReplyDelete
  12. setuju, fiza pun takut nak guna kalau produk tiruan makeup nih , bila terlalu murah berbanding harga asal, mesti kualitinya pun rendah dan kita pun tak tahu selamat ke tak kandungannya .

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Bubblynotes.Com uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !