5 Resipi Untuk Didik Anak Jadi Bijak Dan Beriman...

Farah Waheda Wahid
14

Source Extracted from Google



Ho ho ho, ingat masakan jer ker ada resipi uolss... notttt kannn??? Uolss pun tau...Marriage ada resipinya yang tersendiri, relationship among friends relatives pun ada resipinya tersendiri, didik anak pun ada resipinya yang tersendiri... pendek kata in life almost everything ada resipi ok??? 

So apa resipi untuk didik anak jadi bijak dan beriman??? Semua ibu bapa impikan perkara ni kann??? Ini antara apa yang iolss sempat dengar dari satu sumber dan iolss cuba untuk susun atur ayat ek supaya tak salah faham dan tak salah pemahaman...Hew hew hew...Ye lah, kadang2 mendengar ni tak semestinya iolss boleh digest 100% kann??? But at least some of it kann???

KE MANA TUMPAHNYA KUAH, KALAU TIDAK KE NASI
Apa yang weolls wariskan kepada anak weolls adalah hasil daripada apa yang weolls selalu lakukan. If weolls seorang entrepreneur yang gigih bekerja, lambat laun anak2 mungkin akan mengikuti jejak langkah weolls hasil dari tarbiyah dan pemerhatian. If weolss seorang guru yang berkaliber, tak mustahil, anak juga akan menjadi guru juga. Walaupun faktor genetik memainkan peranan penting terhadap perkembangan intelek anak, tapi faktor persekitaran juga mempengaruhi 'apa yang anak akan jadi' nanti. 
KETIKA IBU MENGANDUNG
Weolls tak perlu letakkan headphone pada perut weolls supaya baby di dalam kandungan weolls dengar. Cukup hanya dengan membaca Al-Quran sekurang2nya seusai solat fardhu boleh memberikan kesan yang baik untuk perkembangan otak dan rohani bayi. Baca surah2 seperti Surah Al-Fatihah, Surah At-Taubah, Surah Yusuf, Surah Maryam, Surah Luqman, Surah Yaasin, Surah An-Nahl dan doa2 daripada Rasulullah SAW untuk kebaikan weolls dan bayi di dalam kandungan serta mendapat perlindungan dan pahala daripada Allah SWT. If nakkan anak yang genius, try2lah belajar something like main Soduku, crossword atau apa sahaja permainan yang memerlukan kemahiran berfikir dan juga penaakulan. Kalau tak minat sekalipun, sekurang2nya weolls lakukan sesuatu yang bermanfaat dan positif sebab ia akan mempengaruhi anak weolls nanti ok??? 

JAGA PEMAKANAN
Jangan nak bedal2 sangatlah semua foodies... tak dapat dinafikan, orang Yahudi memang sudah mengamalkan apa yang telah dianjurkan oleh Rasulullah SAW 1400 tahun yang lalu. Mungkin mereka tahu tetapi tidak mahu orang Islam tahu. Makanan2 sunnah seperti madu, kismis, buah delima, kurma, habbatus sauda dan buah zaitun memang ada khasiat dan keberkatannya. Sekarang ramai entrepreneur Muslim yang yang keluarkan produk2 ni kannn??? *_^ Wink wink...sila klik di list Advertorial & Reviews iolss lepas tu cuba tengok2 dalam list tu tentang Susu Kambing Nutrigoat Miracle 8 ...itupun ada kandungan 8 makanan sunnah tu... Contoh uolss contoh... Hu hu hu... Bila cerita tentang makanan sunnah ni, ada yang dipakej-kan dalam bentuk makanan dan minuman. Sokonglah theyolls. Anak2 sememangnya memerlukan makanan2 baik. Jadi, jangan biarkan perut theyolls diisi dengan makanan yang tidak berkhasiat, mengandungi karbonat yang tinggi, banyak asid, pewarna tiruan dan lemak yang tidak menyihatkan.

SAINS, MATEMATIK & BUSINESS
Anak weolls belajar di sekolah yang sama dengan rakan2 sebayanya (errrr...Ash tak sekolah lagi...ihikss...nite skool jer ngan Mummy)... dengan matapelajaran yang sama, dengan guru yang sama. Tapi, tahap intelek berbeza2 ok. Weolls mungkin tak boleh nak ubah corak pendidikan negara tetapi weolls boleh mengubah cara weollss memberikan pendidikan kepada anak weolls semasa berada di rumah. Dedahkan anak2 dengan membaca buku seawal usia yang mungkin. Ajar theyolls tentang asas2 agama, Al-Quran dan adab. Ikuti saranan Nabi SAW untuk mendidik anak: "Ajarkan anak2 kamu solat ketika mereka masuk usia 7 tahun. Pukullah mereka sekiranya mereka melalaikan solat apabila mereka berusia 10 tahun dan pisahkan tempat tidur mereka." (Hadis Riwayat Ahmad dan Abu Daud).
Cungkil bakat dan kebolehan anak sama ada di dalam bidang akademik dan sukan. Beri sokongan dan galakan. Sudah pasti anak2 weolls mempunyai kecerdasan tertentu.  
ROHANI JUGA PERLU DIJAGA
Pendidikan agama of course sememangnya penting untuk anak2. Dengan keadaan zaman yang penuh obstacles and things sekarang ni, hanya kekuatan rohani sahaja yang mampu nak tangkis segala macam fitnah dan dugaan. Dekatkan anak2 weolls dengan Al-Quran. Train theyolls supaya theyolls boleh baca Al-Quran, memahami makna dan menghafalnya. If tak dapat nak hantar "sekolah pondok", cukup jer dengan didikan dan pengawasan weolls. Weolss boleh membentuk sahsiah dan keperibadian anak weolls if weollss buat sejak theyolls kecik lagi. 

Ha gitewlahh gayanya sepeti yang iolss dengar masa on the way nak balik rumah dari office tadi uolss... Terpanggil nak share dengan uolss walaupun mungkin uolss dah tau kann??? Tak salah kann nak kongsi kan? kan? kan? Hu hu hu... Semoga bermanfaat buat weolls semua yer...

Post a Comment

14Comments

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. inshAllah..mudah-mudahan guide line ini membantu

    ReplyDelete
  2. Nice sharinng..kak bubbynotes....

    ReplyDelete
  3. bangga melihat anak2 kecik dah boleh hafal al-quran..itu lah yg sdg sue usahakan utk anak2 sue juga..

    ReplyDelete
  4. Bagus resipi nie ... Nampak macam senang jer kan ... Bila try nanti macam2 lah yang kurang garam lah, kurang gula lah, kurang asam lah ... Kurang ajar pun ada nanti ... Huhuhu ...

    ReplyDelete
  5. In Shaa Allah.. didikan anak penyejuk mata

    ReplyDelete
  6. kesemuanya adalah amalan dan resepi yang bermanfaat

    ReplyDelete
  7. kena amalkan resipi ni...moga anak2 kita semua jadi anak yang bijak dan soleh..insyaALLAH..

    ReplyDelete
  8. Nice tips...thanks for sharing adik

    ReplyDelete
  9. kena take noted nie.. walaupon belum berkahwin... kena gak tau info mcm nie

    ReplyDelete
  10. Perkongsian yang bagus...terima kasih

    ReplyDelete
  11. Selamat beramal dan moga hasilnya bagus..mudah mudahan..aminn

    ReplyDelete
  12. Nice sharing. Mantapkan iman utk jamin kehidupan masa depan..

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Bubblynotes.Com uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !