Istilah "Sous Vide" Dalam Masakan...

Farah Waheda Wahid
16
Uolss masih ingat tentang review buffet Ramadhan di Bangi Golf Resort yang iolss post tempoh hari??? Kalau tak ingat ... sila klik SINI untuk entri yang dimaksudkan... ^_^ ...

Salah satu makanan yang mendapat sambutan hangat dan para blogger pada malam itu adalah SOUS VIDE EGGS WITH MUSHROOM ESPUMA... Since iolss tak makan egg yolk, iolss tak adalah makan yer uolss... Iolss tak suka dan takut kalau2 egg yolk tu terpecah... Tapii, rata2 blogger2 yang hadir pada malam tu suka sangat dengan hidangan yang satu ni... 

So, dok sibuk sous vide sous vide ni kann??? Iolss pun tertanya2lah nak tau secara lebih details tentang apa itu sous vide...ha ha ha... orang tak berkecimpung secara serious dalam masakan manalah nak tau istilah2 pelik ni ye tak??? Tapi bila dah jumpa sekali terus nak ambik tau... Untuk pengetahuan sendiri... dan suka juga nak kongsi dengan uolss semua... hew hew hew...So kita sama2 belajar... 

APA ITU SOUS VIDE???
Sous Vide merupakan teknik pengolahan makanan yang sedang popular saat ini. Teknik memasaknya cukup unik dan  cukup lama prosesnya, caranya iaitu dengan meletakkan makanan di dalam kantung plastik kedap udara kemudian di masukkan ke dalam bekas yang berisi air yang disertai dengan pengukur suhu. Suhu untuk memasaknya sekitar 60 ° C atau 140 ° F.

PENGGUNAAN TEKNIK SOUS VIDE??? 
Sous Vide biasanya digunakan untuk memasak makanan yang teksturnya halus seperti lobster atau ikan dan sayuran. Kerana ia akan mengekalkan rasa dan tekstur yang dinamik dan masa yang lama untuk memasak tidak akan membuatkan makanan menjadi kering. 

Kaedah ini pertama kali ditemukan oleh Benjamin Thompson (Count Rumford) pada tahun 1799, dan kembali ditemukan oleh Amerika dan Perancis pada pertengahan tahun 1960-an sebagai kaedah pengawetan makanan. 

Sous Vide disebut juga Teknologi Vakum. Selain menghasilkan rasa yang menakjubkan dan tekstur yang baik, teknik ini mempunyai kelebihan yang mana nutrisi di dalam makanan tetap kekal dan tidak terbuang ketika proses pengolahan. 

Pada tahun 1974 kaedah ini diadaptasi oleh George Pralus yang berasal dari Perancis dan beliau telah mencuba untuk memasak fois gras (Lemak Hati / Fat Liver) dengan teknik Sous Vide dan hasilnya warna dan kadar lemak tidak berubah, dan juga didapati tekstur yang lebih baik.

Sumber: SINI

Begitulah kisahnya tentang istilah Sous Vide dalam masakan... Tu yang jenama Maggi tu masak dalam kantung plastik ayam apa ntah tu...teknik Sous Vide lah tu kot??? Hew hew hew...

Post a Comment

16Comments

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. bunyi mcm perancis je..nk sebut pun xtaw..huhu..

    ReplyDelete
  2. Ooo baruku tahu maksudnya ehehehe...

    ReplyDelete
  3. oo yeke..macam2 teknik memasak ni kan..

    ReplyDelete
  4. Woah ! macam best je kalau egg yolk pecah dalam mulut. yummeh !! :D

    ReplyDelete
  5. akak pun baru tau pasal nie farah..mestilah sedap kan..

    ReplyDelete
  6. wow! mendalam research farah, tapi yang pasti memang lazat sous vide espuma tu kan?;)

    ReplyDelete
  7. Uiskk...first time denga..hihi..

    ReplyDelete
  8. aduhaiii sedap sgt ni Farah :)

    ReplyDelete
  9. oooo..begituuuu.. (mulut terlopong)..hehe

    ReplyDelete
  10. Owh.. Gtu... Thanks for the info..

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Bubblynotes.Com uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !