Tabiat Yang Merosakkan Rambut

Farah Waheda Wahid
20
Source Extracted from Google
Weollss kita story mory pasal rambut jap ek hari ni??? Rambut itu kan mahkota...tak kira lelaki ataupun wanita... Unless kalau ada sesiapa yang tak kisah botak lah... Lelaki ada juga yang concern tentang rambut ok??? Bukannya tak ada... Rutin penjagaan rambut weollss tak kira sama ada kita berhijab atau tidak, lelaki atau perempuan semuanya penting... Sama ada weollss terlalu taksub menggunakan macam2 jenis produk atau tak jaga langsung adalah antara perkara2 yang boleh menyumbang kepada masalah rambut weollss... So dari artikel INI, iolss nak kongsikan dengan uolss untuk fikir2kan dan renung2kan sama ada amalan harian weollss adalah penyumbang kepada rambut gugur dan kurang bermaya.... 

Let's check it out peeps!!! *_^

TAK TAHU JENIS RAMBUT
Mungkin weolls tau yang rambut weolls kerinting atau lurus tapi mungkin ramai yang tak tau keperluan rambut sama ada perlukan lebih minyak atau lembapan atau sebaliknya.

MINUM LAGI BANYAK AIR
Minum air dapat menyuburkan rambut. Secara tidak langsung melembapkan akar rambut dan memberikan sinar pada setiap helaian. Macam pokok bunga yang kita siram...mesti sihat kannn???

MENGGUNAKAN PRODUK YANG SALAH
Bila weolls tak faham jenis rambut, muncul pulak masalah menggunakan produk yang tak bersesuaian dengan rambut yang dimiliki. Ramai juga yang terperangkap dengan pengiklanan yang mendorong weolls untuk mencubanya kerana menjanjikan rambut ikal berkilauan tanpa menghiraukan kesesuaiannya. Hu hu hu... 

CARA SIKATAN KASAR
Menyikat rambut kusut sebenarnya menyumbang kepada keguguran rambut. Sebaiknya cuba sikat ketika rambut basah terutama bagi rambut yang kerinting.

TERLALU BANYAK PRODUK
Bagi yang obses dengan penjagaan rambut akan menggunakan bermacam2 produk yang kebanyakannya mengandungi bahan kimia yang merosakkan lagi tekstur rambut.

TAK JAGA LANGSUNG
Ada jugak yang jenis tak hiraukan penjagaan rambut disebabkan sikap sambil lewa seperti main boh guna ajer apa2 syampu yang ada depan mata dan tak payah keringkan rambut atau menyisir kemas rambut yang dibiarkan kusut masai antara penyumbang rambut mudah rosak.

RISAUKAN PERKARA YANG REMEH
Ramai yang merungut dengan rambut yang lambat panjang (erkss ye ke??? iolss tak, cepat jer panjang rambut ni)... tetapi sebaliknya weolls patut beri tumpuan kepada kesihatan rambut dan membelainya dengan mengetahui penjagaan yang sesuai. Dapatkan nasihat dari pendandan yang betul2 pakar dan ikhlas mengenai pendapatnya dan bukan sekadar menjual produk saloon yang boleh mencecah ratusan ringgit!

Hurm... bagi iolss rambut adalah satu perkara yang sangat2 penting even though iolss berhijab... dan iolss memang jenis yang concern sangat dengan rambut uolsss... Dushh... sanggup spend on hair ok??? Bagi iolss apa yang penting, gunakan produk yang bersesuaian dan treatment rambut tu adalah sangat penting... Adakah iolss obses? fanatik? Muahahahaha....

Post a Comment

20Comments

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. Kakak memang jaga tapi masih ada masalah gugur.
    Abang pulak apa jenis syampoo pun dia tala. Anak punya ke, wife dia punya ke semua boleh bantai, tapi ok pulak rambut dia.. hairan kan.

    ReplyDelete
  2. MG selalu malas nak sikat rambut. lurut2 dgn jari je sbb less sikat more healthy . for me :)

    ReplyDelete
  3. jaga dalam tak jaga jugak la..tapi sayang ooo rambut nie..

    ReplyDelete
  4. kadang-kadang ada juga terisaukan perkara yang remeh tu
    nice sharing farah.temkiu :)

    ReplyDelete
  5. alise paling mls sikat rambut.. sebab pendek kan.. lurut dengan jari jek..
    pastu kena tukar product 3 bulan sekali.. gitu jek..

    ReplyDelete
  6. hehe pakai tudung ke tak ke mmg ttp kn jaga rambut..kalau tak basuh lelama ada bau ashemm even bertudung pun...hehuu:P

    ReplyDelete
  7. aku ni pakai je apa yg sedap n wangi babe.hahahaha

    ReplyDelete
  8. Rambut berkelumumur susah.nk.jaga.=.='

    ReplyDelete
  9. Rambut ayut gugur...tak tau nak bt cane..pmakanan pon efek ke kak?

    ReplyDelete
  10. fae still blm jumpa produk penjagaan rambut yg sesuai ngan my hair :l

    ReplyDelete
  11. Syampoo rambut hari2 ... Rambut wangi kulit kepala pon sihat ..

    ReplyDelete
  12. wahhh info bagus ni kak! deno kan, rambut panjang tapi selalu sangat gugur last2 potong pendek..

    ReplyDelete
  13. kalau rambut panjang lagi susah nak jaga

    ReplyDelete
  14. nasib baik rambut pendek......hihi

    ReplyDelete
  15. so far hanya shampoo dan perapi je mnjadi pilihan..lg satu pelengkap tu tak mampu lg..hehehe..

    ReplyDelete
  16. kalau rambut panjang sangat susah nak jaga kan..kena cari shampoo yang bersesuaian kalau jrang buat treatment tu..

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Bubblynotes.Com uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !