Throwback Entry 1: Suka Ke Cari Salah Orang Lain???

Farah Waheda Wahid
13
Kemain kan??? Tiba2 muncul pula idea nak buat "throwback entry" bagi entry2 sepanjang tahun 2013... "The mechanism on how this thematic entry will work..."adalah... saya akan "publish throwback entry" bagi entri2 yang pernah saya publish di Bubblynotes mengikut bulan masing2... Contohnya... bulan ni adalah bulan Januari 2014, saya akan "publish throwback entry" bagi bulan Januari 2013... Februari 2014, saya akan "publish throwback entry" bagi bulan Februari 2013... dan begitulah seterusnya... Apa tak ada idea??? ^_^... Bukan bermaksud tak ada idea yer... "no no no" ... tapi mungkin juga kekadang waktu tu kan??? ha ha ha... tapi saja jer nak buat imbasan bebelan masa lampau... ha ha ha... Sekali sekala "walk down the memory lane" ni seronok juga... "Throwback entry" yang pertama adalah: Suka Ke Cari Salah Orang Lain???

Source Extracted from Google
Sedar tak??? Ramai orang suka mencari kesalahan orang lain dan tak sedar akan perbuatan mereka??? Ramai suka menyalahkan atau memperbodohkan orang lain walaupun 'orang lain' itu tidak membuat apa2 kesilapan atau tak usik siapa2.

Selalunya mereka yang suka menyalahkan orang lain ini adalah jenis yang tidak mempunyai keyakinan diri dan keyakinan kepada ajaran Islam. Jadi, mereka menyembunyikan kelemahan mereka dengan menyalahkan orang lain dan mereka tidak sedar akan sifat mereka.

Apa pendapat "uols"??? dan adakah kita ni sebenarnya tergolong dalam orang yang suka cari salah orang lain???

Kenapa tidak memperbaiki kesalahan atau kelemahan diri??? atau bekerjasama berlandaskan Islam???

Keburukan itu datang dari diri sendiri dan kebaikan itu datang dari Allah SWT. Apakah semua keburukan itu kebaikan dan semua kebaikan itu keburukan???

Peringatan untuk diri saya sendiri dan juga "uols" mungkin??? *_^:

"Jika kita ingat dia seorang yang sangat jahat maka kita juga jahat kerana melalui mulut, hati dan jari kita menjatuhkan hukum kepadanya, kita mengatakan "dia ni eee teruknya" maka kita 2 kali ganda lagi jahat, biasakan pada diri kita semua untuk berdoa orang yang jahat menjadi baik, dan pernahkah kita terfikir orang yang teruk atau jahat itu berubah menjadi baik???"

Tetapikannnn fitrah manusia...hanya pandang pada sudut negatif, bangkitlah dari jajahan hati yang busuk, fikirkanlah, pandang ke hadapan, bangun dari lena, orang yang teruk itu berusaha untuk mengejar redha Allah tetapi kamu yang mengatakan tidak sedar neraka...Subhanallah..hidup dan matiku kerana Allah, aku bersyukur dan redha untuk berubah ke jalan yang lebih sempurna... "Uols" bagaimana??? 

Post a Comment

13Comments

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. takyahlah jari buruk org kan? apatah lagi mengata... stop pointing fingers, tengok diri sendiri sudahlah...

    ReplyDelete
  2. Assalammualaikum...farah,

    tak nak lah mselim3 cari salah orang lain buat apa... sendiri pun bukan perfect sangat..kan!.

    mselim3

    ReplyDelete
  3. Lumrah kehidupan mcm tu la dik..kadang2 kita x sedar kan....apa pun kalau kita tau mmg salah kita..cepat2 la perbetulkan keadaan....kan?

    ReplyDelete
  4. Some of human mmg ada berperangai mcm tu.. to be a right person.. jadilah diri sendiri & sedar akan kesalahan sendiri & jadikan ia pengajaran.. ;)

    ReplyDelete
  5. oh..macam tu caranya throw back idea........

    ReplyDelete
  6. @msredcheesecake

    betul tu kak but some people just can't help it... tapi biarlah diaorang...

    ReplyDelete
  7. @Mohd Selim Zainal

    betul tu mselim, kita ni taklah perfect sangat...jadi tak payahlah nak mengaku perfect ye tak? hipokrit tu namanya... ^_^

    ReplyDelete
  8. @Amanda Suria

    betul tu kak, agak2 kalau kita dah salah tu, baik cepat2 betulkan keadaan...bukan bertambah burukkan keadaan ye tak?

    ReplyDelete
  9. @ZazaMyMoon

    yup exactly babe, stay true to ourselves...and don't be so hard to fit in if you can't ye tak? ^_^

    ReplyDelete
  10. @Sukma Haron

    ha ah kak watie, 2014 ni kita main throwback idea pulak...he he he...

    ReplyDelete
  11. nice one dear, moga menjadi peringatan buat kita semua insyaAllah :)

    ReplyDelete
  12. Sepatutnya tengok diri kita dulu sebelum tunding jari ke arh orang lain..

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Bubblynotes.Com uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !