Petua Awet Muda Dalam Islam

Farah Waheda Wahid
18
Source Extracted from Google
Ohoiii, siapa yang tak nak kelihatan muda remaja giteww kan??? Ahaksss... Jap nak buat "statement" perasan kejap... "statement" yang "feeling2" retis... Hari tu, pergi kedai aksesori kereta sebab nak beli sesuatu... Bawalah Ash... dah sah2 bila bawa Ash tu, ibu beranak satu kan??? ha ha ha... tapi yang seronoknya, tokey kedai yang boleh dipanggil "uncle" boleh panggil "iolss" Amoi "instead of" nyonya... Ahakss... ok, "I know at least my dressing and me doesn't look like a nyonya ok???"...Muahahaha.... Tak cukup dengan tu, pergi "shopping complex" jalan2, "handkerchief" Ash terjatuh, ada adik...memang dia pangkat adik pada "iolss"... dari cara berpakaian, dari kawan2 dia, budak "student" pun... "student" uni... boleh panggil "iolss" adik... Wakakakaka... pelik jap... walhal ibu beranak satu kann??? Ingatkan saham turun sikit bila dah ada Ash... penampakkan gayanya saham tinggi juga lagi... ahaksss... ok, sila muntah "rainbow"...cukup2 sudah dengan "statement up" diri sendiri dan perasan tahap dewa ni... Kita terus masuk kepada intipati entri ni...Abaikanlah "craps" yang akak bebel akak ni perasan muda giteww ek? *_^... Ha ha ha....

Siapa yang tak nak awet muda??? Dan siapa yang nak jadi tua sebelum usia??? Tua itu pasti, tapi "iolss" tak rela nak tua sebelum usia ok??? Jadi kalau agak2 tak nak tua sebelum usia tu, "despite" supplemen2 yang boleh dimakan, jamu2 yang boleh dimakan (eh, akak tak makan jamu ok? ahakss...ok tipu jer... makan juga, tapi dalam pantang ni tinggalkan dulu, "once" balik bekerja akan bermula kembali).... , jenis2 dan cara kita berpakaian...sebenarnya seperti yang semua sedia maklum, banyak petua2 yang boleh diamalkan dan salah satu darinya adalah petua awet muda dalam Islam. Apakah??? Mungkin ada yang dah tahu, dan mungkin juga ada yang tidak...

1. Urutkan wajah "uols" dengan air dari bawah dagu hingga ke atas dahi diiringi selawat ke atas Nabi Muhammad SAW sebanyak 3x.

2. Gunakan jari telunjuk kedua2 belah tangan dan letakkan di bawah dagu. Pusingkan jari "uols" ke pipi, pipi ke hidung, dan seterusnya ke bahagian dahi.

3. Lakukan setiap pagi, disusuli dengan meminum air suam sebelum mengambil sarapan pagi. Perlu diingat, jangan sesekali mengurut wajah "uols" dari atas ke bawah kerana ia akan mempercepatkan proses kedutan.

4. Sejurus bangun pagi, baca doa, amalkan petua ini sebelum mandi dan gosok gigi. Masukkan air ke dalam mulut selama 10 saat dan selawat 3 kali di dalam hati kemudian baru diteguk.

5. Air liur pada awal pagi mengandungi enzim yang boleh menjadi penawar, kemudian barulah menggosok gigi.

6. Baca ayat 35 hingga 38 Surah Al-Waqiah setiap kali mandi untuk curahan pertama, mulakan dari kepala.

7. Setelah Solat Subuh, bacalah Surah Yusuf kemudian minum 3 teguk air suam. Mudah2an wajah kelihatan berseri dan awet muda.

8. Setelah itu, lakukan senaman ringan. Hirup udara segar dari luar dan jalan tanpa memakai kasut di halaman yang berumput. Geselkan kaki di atas rumput yang masih berembun.

9. Amalkan memotong kuku atau rambut pada hari2 yang baik iaitu Isnin, Khamis dan Jumaat. Mulakan dari telunjuk kanan sehingga kelingking jari kanan, seterusnya kelingking jari kiri ke ibu jari kiri dan diakhiri dengan ibu jari kanan. Amalkan menanam kuku dan rambut yang dipotong atau gugur, mudah2an mendapat berkat di dunia dan akhirat.

10. Semasa berdandan pada waktu pagi, baca selawat di kedua2 telapak tangan dan rautkan ke muka beserta niat dalam hati supaya diindahkan wajah seperti Nabi Yusuf AS. Amalkan setiap pagi.

11. Ketika makan, janganlah disulam dengan minum air. Minumlah setelah setengah jam selepas makan.

12. Rajin2lah membaca Al-Quran dengan niat ikhlas kerana Allah Taala.

13. Amalkan Solat Tahajud.

14. Sentiasa tenang dan bersikap positif.

15. Mulakan sesuatu urusan dengan nawaitu yang baik dan niat kerana Allah Taala.

16. Maafkan semua orang sebelum tidur.

Kredit: SINI

Semua orang boleh amalkan, bukan sekadar orang perempuan ajer yer...he he he...lelaki pun boleh.... kan universal isu awet muda ni...ihiksss.... Yang baik kita ikutlah kan? Yang bertentangan dengan syariat dan Islam tu, baik jangan ikut... contohnya pergi jumpa pakar estetika ke bagi nak merubah wajah... Nauzubillahminzalik, tak payah nak seksa2 diri gi ubah wajah tu... Bersyukur dengan apa yang Allah SWT dah kurniakan dan anugerahkan ye tak??? Selain tu, kalau nak awet muda, bukan setakat amalan2 yang macam kat atas ni yang perlu dilakukan, pemakanan pun nak kena jaga juga, tak boleh nak main bedal jer semua makanan macam "hooligan"...Ahaksss... 

Post a Comment

18Comments

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. wah farah, perasan jap yea, hi hi

    Dan jangan lupa niatkan awet muda untuk bahgiakan suami, cari redha suami kerana redha suami adalah redha Allah pada kita

    ReplyDelete
  2. salam, wah memang sangat memerlukan :)

    ReplyDelete
  3. nice info....kadang-kadang ada yang buat tapi ada jugak tak sempat nak buat....hoho

    ReplyDelete
  4. wahh,... thank for the good info... sama sama kita jadi muda...

    ReplyDelete
  5. Very informatif...boleh guna bnyk cara..tq

    ReplyDelete
  6. Kaedah Islam juga terbaik...cantik luar dan dalam!

    ReplyDelete
  7. kak,nk add sikit blh x?hehe..lps baca surah yusuf tu,digalakkan baca surah Thaahaa dan disapukan ke seluruh muka..InsyaALLAH wajah akan berseri2 :)

    ReplyDelete
  8. @Nor Azimah

    sekejap jer lah kak perasan tu, tak boleh lebih2 sangat nanti boleh menimbulkan riak... In Shaa Allah kak... ^_^, terima kasih kerana mengingatkan...

    ReplyDelete
  9. @babYpose

    apa lagi jomlah kita sama2 amalkan...he he he...

    ReplyDelete
  10. @memmet lenggeng

    yang last tu memang sentiasa dan haruss... ^_^... tapi ada certain2 keadaan tu memang agak susah dan payah untuk dibuat...ihiksss...

    ReplyDelete
  11. @Sukma Haron

    ikut yang mana sempatlah kak oiii...he hehe...

    ReplyDelete
  12. @aynora nur

    perkongsian untuk semua... harap2 boleh membantu kepada yang memerlukan...

    ReplyDelete
  13. @Atiqah Wadiah

    add banyak pun tak apa dear, thanks for adding, wah bolehlah amalkan ni...thank you thank you... ^_^

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Bubblynotes.Com uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !