Perbezaan Di Antara "Timing Chain" & "Timing Belt"

Farah Waheda Wahid
21
Source Extracted from Google
Dah lama tak bercerita tentang "automotive" dan hari ni kita cerita sikitlah ek? Apa yang nak diceritakan? "Occay" sepertimana yang "uols" boleh baca di tajuk entri ini... hari ni kita bercerita pasal kisahnya "timing chain" dan juga "timing belt"... Bagi pakar2 kereta ni memang dah tau dan dah kenallah kan? Tapi bagi yang belum tau lagi? Meh sini cerita sikit... Sama2 kita ambil tahu dan tambah ilmu pengetahuan, jangan sekadar tau lenjan jer kereta tapi pasal kereta apa pun tak tau... sok sok, senang jer orang nak auta kita tentang kereta "or" bila jadi sesuatu pada kereta langsung "jam" tak tau nak buat apa... Kelam kelibut telefon sana telefon sini minta bantuan... (kalau perlu minta bantuan tu mintalah kan...tapi kalau setakat hal2 yang boleh "handle" sendiri usahalah, takkan semua nak bergantung pada orang lain ajer kan??? *_^)

"TIMING CHAIN"

Source Extracted from Google
Bagi mereka2 yang tak pernah nak tengok dan kenal "timing chain"... Gambar kat atas ni adalah "timing chain" yer uols... "Timing chain" adalah jenis rantai yang digunakan pada kenderaan dan "heavyduty". Kebanyakan kenderaan yang menggunakan timing chain kuat dan tahan lasak. "Timing chain" susah putus dan tahan lama. Tidak perlu ditukar selagi belum berbunyi nyaring. "Timing chain" boleh bertahan sekurang2nya sehingga 400,000 km atau lebih. Bergantung jugaklah macam mana "uols" lenjan kereta kann? *_^. "Timing chain" terletak di dalam enjin, jadi ia terendam sekali dengan minyak enjin. Selagi minyak enjin (minyak hitam) ditukar mengikut jadual dan menjaga kuantitinya dalam enjin, lagi lama rantai tersebut boleh bertahan. Jadi, pastikan cara penjagaan minyak hitam yang betul diikuti. Contoh2 kenderaan yang menggunakan "timing chain" adalah MyVi (Baby Mia "ai"...ahaksss!!! ^_^), Nissan Sentra, Toyota and etc... he he he... cer "uols" Google gak? Akak senaraikan beberapa jer, kalau nak senaraikan semua jenuh ni... 

"TIMING BELT"
Source Extracted from Google
Ha yang kat atas ni pula adalah "timing belt". "Timing belt" ni menggunakan "belt" yang bergigi... "timing belt ni memang digunakan pada banyak jenis kenderaan, apa orang kata "the most common one-lah"... "Timing belt" boleh putus apabila sampai jangka hayatnya, kebiasaannya "timing belt" akan diganti pada 100,000 km atau 80,000 km bergantung kepada keadaan juga dan bergantung kepada macam mana uols lenjan kereta...ihikss... dan keburukkan "timing belt" ni ialah boleh reput dan boleh melompat gigi pada puli macam "shaft" dan menyebabkan "valve" akan bengkok dan enjin perlu dibuat "top overhaul"

Kos menggantikan "timing belt" agak mahal. Jika "uols" menggunakan Perodua Viva, ia lebih mahal dari "timing belt" Proton Wira. Kebiasaannya "timing belt" tidak memberi apa2 tanda atau "hint" bila nak putus. Tiba2 saja ia boleh putus dengan sendirinya. Sesetengah enjin ia akan berbunyi. Untuk memastikan bunyi tersebut berpunca dari "timing belt", "uols" jiruskan sedikit air paip pada "timing belt" yang sedang berputar. Jika bunyi hilang semasa dibasahi air tersebut, maka memang "timing belt" wajib diganti dengan segera. Bila "timing belt" putus ia akan melibatkan Ringgit Malaysia yang sangat tinggi "uols" sebab disebabkan oleh "timing belt" tu banyak komponen2 lain dalam enjin akan rosak, patah dan retak.

"So", dari penjelasan di atas tentang "timing chain" dan "timing belt", "hopefully" "uols" dapat sedikit sebanyak pengetahuan dan kenal apa itu "timing chain" dan apa itu "timing belt"... *_^... Nak kata pakar tak adalah, tapi kenal dan tau pun dari pakar2 kereta dan juga pembacaan... Jadi ilmu yang baik adalah untuk dikongsikan? 

"Till then, cheerios!!!"

Credit: HERE and HERE

Tidak perlu ditukar selagi belum berbunyi nyaring. Timing chain boleh bertahan sekurang-kurangnya sehingga 400,000 km atau lebih.
Timing chain terletak di dalam enjin. Jadi ia terendam sekali dengan minyak enjin. Selagi minyak enjin (minyak hitam) ditukar mengikut jadual dan menjaga kuantitinya dalam enjin, lagi lama rantai tersebut boleh bertahan. Pastikan anda ikuti cara penjagaan minyak hitam yang betul.
- See more at: http://www.jagakereta.com/info-penjagaan-kenderaan/penjagaan-enjin-kereta/apa-itu-timing-belt-dan-timing-chain.html#sthash.NNnSDrHJ.dpu

Post a Comment

21Comments

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. my car guna timing chain, pernah guna timing belt untuk keter lama akak dulu, pernah tukar...menangis rasanya bila kena angkat enjin...ribu-riban harganya...hoho

    ReplyDelete
  2. Pernah dengar, tapi baru tengok ghupenya sekarang hehe...tq farah sharing benda ni! Kalau rajin membaca, gitulahkan Farah....

    ReplyDelete
  3. Assalammualaikum...farah,

    Perkongsian yang menarik... walaupun sikit atau banyak kena tahu pasal kereta.. kalau kereta memang kena tahu kalau x lagi banyak RM yang kuar...

    mselim3

    ReplyDelete
  4. hurmm kena soal tanya abg kenit ni, rasa2nya kete kebal tu pakai timing belt kot hehe. thanks for the info sis :)

    ReplyDelete
  5. keta akak guna timing belt..timing belt ni kena tukar setiap brapa ribu kilometer keta tu berjalan.setiap kali tukar, bengkel akan lekatkan sticker kt cermin keta bila seterusnya kita patut tukar timing belt lg.jgn tunggu sampai belt dh keras, dh bebunyi baru nk g tukar.bila belt putus..kena angkt enjin...mau ribu riban kena kuar

    ReplyDelete
  6. keta ibu rasanya timing belt..sbb pernah tukar sekali dulu..

    ReplyDelete
  7. Syabas. Anda hebat. Biasanya orang perempuan tak ambil tahu sangat..dah isi tabung nuff anda.

    ReplyDelete
  8. haha..akak tau buka pintu,duduk,tutup pintu dan jalan je

    ReplyDelete
  9. Terima kasih kerana berkongsi. Kereta dulu guna timing belt. Pernah putus di tengah malam, dekat basement Pavilion yg paling bawah kalau tak silap. Jenuh mengangkut keluar, dan kosnya mmg 'lumayan'. Tapi ini first time tengok rupa timing belt & chain nih.

    ReplyDelete
  10. sy tak ambil tahu sangat pasal ni kak hehehehe..:D

    ReplyDelete
  11. keta akak guna timing belt..cukup masa memang kena tukar...pernah putus kat tengah2 highway...masak berpanas tunggu Kurnia dtg tow....

    ReplyDelete
  12. Kita sama la kak memandangkan keta kita pun sama. hehehe.. kiranya timing chain lagi banyak kebaikan la kan

    ReplyDelete
  13. Untung ada kete.. Nani lesen pun xde. Hehe.. :) bagus entri ni. Pasal kete. :) good info!!!

    ReplyDelete
  14. Bru tau kak..hahaha..thanks for da info

    ReplyDelete
  15. Nice sharing... Mmg kna jga timing belt lah... Jika dh berbunyi aomething tu kna cek. . Tetiba leh putus..

    ReplyDelete
  16. Terima kasih untuk info mengenai timing belt dan timing chain ini. - blog -

    ReplyDelete
  17. haiii... Jap lagi nk g tukar timing belt ni. Hihihi. Sejak bawak 'jaguar' i g tanya uncle mekanik tu, 'jaguar' i da tak banyak ragam da. Sebelum tu bunyi nak nyaring je, macam ngilai pun ada. Annoying giler. Kakaka. By the way kan, nice sharing. Sy ada cite pengalaman saya ngn kete kat blog, tp sebab temperature naik. Singgah le kalau sudi. Hihihi.

    ReplyDelete
  18. KAK FARAH PUNYA KETE, TIMING BELT KE CHAIN? SYA GUNA MYVI .. TP TK SURE TIMING CHAIN OR BELT? AD MMBE KATA BELT AD KATA CHAIN, AYH KATA CHAIN.. HMM.. XTHU YG MNE.. NK KNE P PERODUA SERVICES CENTRE NI CHECK BTUI2.. KN?

    ReplyDelete
  19. terima kasih atas perkongsian. boleh ke saya tahu, apa kelebihan untuk timing chain dan timing belt? saya percaya dua2 ada kelebihanya. harap dapat memberi pencerahan. terima kasih.

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Bubblynotes.Com uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !