Labels!!!

Farah Waheda Wahid
11
Source Extracted from Google
Uols perasan x? Yang sebenarnya dalam daily life kita ni, life yang kita go through selama ni, kita sama ada secara sedar atau tak sedar sangat2 mudah untuk menilai atau judge orang lain? Sometimes ada situation2 yang mana just once or twice kita jumpa that someone, kita dengan senang2 jer labelkan orang tu cam tu, orang tu cam ni... sedangkan isn't it masa kita jumpa orang yang kita labelkan something tu sebenarnya bukan macam mana yang kita fikir or rasa? As example: someone yang kita labelkan as pendiam, actually the other way round, someone yang kita labelkan as "bad" actually is the other way round.

Ye lah, manusia kan? Susah nak jangka... apa yang terlihat oleh mata kasar secara zahirnya x semestinya apa yang terselindung di sebaliknya secara batin... Supposely, kita kena try to understand yang dengan umur yang Allah SWT berikan pada kita ni, sebenarnya kita sendiri pun belum tentu betul2 kenal dengan diri kita sendiri. That's why pernah tak terfikir macam mana pula dalam waktu yang singkat kita boleh nak nilai, label or judge orang lain?

Sometimes, judgment kita just a reflection dari paradigma kita sendiri and it is not a reality! Sebab tu la dikatakan yang paling layak untuk buat judgement is Allah SWT. Dia bukan sahaja mengetahui apa yang dilakukan manusia, despite apa yang difikirkan manusia inclusive everything yang ada dalam naluri seseorang manusia yang sometimes terselindung dan kita tak sedar... 

Surah Qaf:16, pun ada bayangkan tentang perkara ni, in which:

"Dan sesungguhnya Kami telah mencipta manusia dan mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya dan Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya."

In Islam itself, kita tak disuruh atau disyorkan untuk judge someone, berprasangka dan buat tohmahan and etc. But, Islam mengajar kita untuk membuat muhasabah towards our ownself so that kita dapat kenal sebenarnya potensi fitrah kita. 

It is not a healthy thing untuk label-kan seseorang dengan sesuatu atau membuat tanggapan yang negatif... bila kita labelkan someone, kita fikirkanlah adakah kita betul2 tahu? Adakah kita betul2 mengenali? Adakah kita betul2 faham? dan apa perasaan kita bila orang lain pula mula labelkan kita dengan macam2 perkara atau benda? Time tu, toksah nak meroyan, merentan dan melampir sangat bagailah... 

*Untuk renungan dan muhasabah kita bersama.... ^_^ 

Post a Comment

11Comments

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. Tak lari dari sifat manusia biasakan Farah... Cuba sedaya upaya utk berbaik sangka ajelah kan

    ReplyDelete
  2. Betul tu Farah.....x payahlah nak melabel2 orang lain, cermin diri sendiri dulu before menilai org lain kan... :-)

    ReplyDelete
  3. Yup.. stuju dgn kak farah.. kita ptt lebih tgok kekurangan diri kita .. spaya dpt tgok dmana kelemahan ,justeru dapat memperbaiki diri :)
    Kita juga x patut label org sebrangan sbb kena kenal hati dulu..dan kalau org tu buat silap..masih ad kesempatan buat kita utk menegur ;)

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum farah. thanks sharing dear. don't judge a book by the cover :)

    ReplyDelete
  5. sama macam dont judge a book by its cover jugak lah kan akak ^_^

    ReplyDelete
  6. setuju tu...sentiasa cermin diri kita dan bermuhasabah diri sebelum sentiasa menyalahkan dan berprasangka buruk pada orang lain.

    ReplyDelete
  7. nice sharing, kekadang kena bersangka baik tapi jangan terlampau baik sangat takut ada orang ambil kesempatan......

    ReplyDelete
  8. saya setuju dengan akak. manusia ni terlalu cepat menilai tanpa usul periksa. kena sentiasa ingat pepatah inggeris dont judge a book by its cover

    ReplyDelete
  9. Tanamkan sikap bersangka baik walau apa keadaan sekali pun....Kita akan mendapat pahala nanti.

    ReplyDelete
  10. cermin dan muhasabah diri..
    itu yang penting..

    jom singgah ke blog saya..
    sesuatu yang istimewa di situ

    www.freevitamin.my

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Bubblynotes.Com uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !