Cara Mencuci Solekan Yang Betul

Farah Waheda Wahid
17
Source Extracted from Google
Lama sudah tak buka "beauty parlour" atau berangan2 menjadi Cikgu Kecantikan di Bubblynotes... Hari ni tergerak hati kembali nak berkongsi "beauty tips" dengan kawan2... Tak adalah kata cara saya ni betul 100%, tapi cuma nak berkongsi, inilah yang selalu saya lakukan bila nak mencuci solekan di muka...

#1: CUCI TANGAN
Selalunya sebelum membersihkan muka, memakai solekan atau memegang muka saya, saya akan cuci tangan dulu. Ini semua disebabkan tanpa disedari, sangat banyak bakteria yang menempel di tangan kita dan jika tidak dibersihkan, bakteria dan kotoran tersebut boleh berpindah kepada muka. Gunakan sabun antibakteria dan cuci tangan secara pelahan dengan air panas suam.

#2: IKAT RAMBUT
Bila kita ikat rambut, muka lebih mudah untuk dibersihkan dan kita juga akan terhindar dari sebarang kotoran yang mungkin melekat pada rambut. 

#3: BERSIHKAN SOLEKAN
Bersihkan solekan dengan menggunakan "makeup remover" sebelum mencuci muka, supaya lebih bersih. Pilih "makeup remover" berformula lembut yang sesuai dengan kulit kita. Bersihkan bahagian mata terlebih dulu sebabnya, selalunya bagi sayalah, solekan di bahagian mata tu memang lebih sikit... ^_^... "Brow Liner, Eye Shadow, Eye Liner dan Mascara".

#4: BASAHKAN MUKA
Percikan sedikit air panas suam ke muka supaya pori2 lebih terbuka. Dengan cara ini, pembersihan dapat dilakukan dengan cara yang lebih mendalam.

#5: GUNAKAN SABUN MUKA
Letak sedikit pembersih di telapak tangan atau span. Gosokkan di telapak tangan hingga berbuih, dan usapkan secara lembut dengan jari2 tangan atau span ke seluruh muka, mulai dari dahi, hidung, pipi, dagu hingga leher. Pijat lembut muka dengan gerakan memutar selama beberapa minit. Yang saya selalu buat, lepas dah gunakan sabun muka ni, saya tak terus bilas, saya biarkan sekejap formula pembersih tu meresap ke dalam kulit selama beberapa minit...1-2 minit.

#6: MEMBILAS
Basuh muka dengan air beberapa kali sampai sisa2 sabun tak terasa lagi di muka. Gunakan air sejuk supaya pori2 tertutup  dan melancarkan sirkulasi darah. Lepas tu lap dengan tuala bersih.

#7: GUNAKAN "TONER"
Siapa2 yang ada muka yang berminyak, sangat digunakan untuk menggunakan "face toner" selepas mencuci muka. "Toner" berfungsi membersihkan sisa solekan, kotoran dan minyak yang mungkin masih tertinggal meskipun telah dicuci dengan sabun muka. "Toner" juga berfungsi untuk mengecilkan pori, menghilangkan minyak. Gunakan kapas bila pakai toner.

#8: LEMBAPKAN KULIT
Sapukan "moisturizer" atau "face cream" berbahan dasar air setiapkali selesai membersihkan muka supaya muka selalu terjaga kelembapannya dan pakai yang bersesuaian dengan kulit yer.

Bagi saya sendiri, memang dah bertahun2 dah amalkan step by step ni, dan hasilnya muka rasa sangat segar lepas tu... Seronok je rasa dan kalau nak tidur tu rasa nyaman jer... Jangan tidur atau biarkan muka yang bersolek macam tu saja tanpa dibersihkan, sebab muka pun perlukan oksigen juga, nak bernafas juga... Bila tak cuci solekan atau bersihkan solekan, esok2 jangan merungut kalau jerawat naik banyak yer? Tapi setiap orang ada cara mereka yang tersendiri kan? Ini adalah sekadar perkongsian tentang macam mana saya sendiri membersihkan solekan di muka saya... ^_^... Kalau rasa nak ikut dan baik, silalah...tapi kalau rasa tak setuju, jangan sekali2 ikut tau! Esok2 kalau apa2 jangan salahkan akak pula...he he he... 

Post a Comment

17Comments

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. huk2.. teman udah lama x buat camni.. sekarang cuma cuci muka dgn saun pastu bio camtu jea.. dulu beria satu set semua buat.. heee..

    farah pakai pencuci muka/produk apa yea? kulit cantik.. rambut cantik.. heee..

    ReplyDelete
  2. hahaha...sally tonyoh je dgn air.... :P

    ReplyDelete
  3. selalu hetam keromo jerk...janji nampak muka bersih...bahahahaha..

    ReplyDelete
  4. Saya jarang gunakan make up, sebab tu cuci pun, cuci terus jak guna pencuci muka tu...hehe...

    tips yang bagus!

    ReplyDelete
  5. kita selalu ikut step farah tapi kadang-kadang terbabas jugak..he.he

    ReplyDelete
  6. xde nak ikut step bagai farah woiii
    main bedal je cuci2 hahaha

    ReplyDelete
  7. sy selalu basuh tgn, capai wet tissue terus buang make up dgn make up remover, pastu terus basuh muka.. hehe.. guna pembersih mustika ratu.. rasa mcm lembut je kulit.. :)

    ReplyDelete
  8. Tips yang bagus ni sebab saya selalu main bedal ja cuci muka :p

    ReplyDelete
  9. hana bese sapu toner pulak malam tu. sejukk je muka. :) slesa nk tido :)

    ReplyDelete
  10. Selalunya saya trus je basahkan muka,makeup remover mmg tak penah pakai.(pasal tak pakai makeup..hihi)

    ReplyDelete
  11. walaupun kenit tak pakai makeup tapi tips ni pun boleh dipraktikkan jugak kan sis? thanks sharing dear :)

    ReplyDelete
  12. Ye betul tu..mekap ke tak mekap, yang penting kena make sure muka bersih sebelum tidur..lagi2 sekarang udara tak berapa bersih, kotoran senang melekat & menyumbat pori muka...

    Mengapa MAKEUP REMOVER Penting Walaupun Tidak Memakai Makeup?

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Bubblynotes.Com uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !