Sombongkah Kita???

Farah Waheda Wahid
17
Source Extracted from Google
Taken from a friend FB status update...long lost secondary school friend...thanks for sharing dear and now I share it here... ^_^

Kaya, miskin, hitam, putih, cantik, hina...kita semua sama di mata DIA...penting sangat ke status 'you'? Hina sangat ke status 'mereka'? Semuanya pinjaman dari DIA...Sedarlah wahai sahabat. A good read.

Sombongkah Kita???

Kita baru naik kapal terbang sudah sombong, Rasulullah SAW naik ke langit pun tidak sombong. Kita baru naik Ferrari atau Lamborghini sudah sombong, Rasulullah menunggang Buraq yang selangkah kakinya bersamaan sejauh mata memandang pun tidak sombong. Kita baru jumpa rapat dengan orang kenamaan sudah sombong, Rasulullah telah berjumpa dengan Allah SWT di Sidratul Muntaha yang mana Malaikat sendiri tak pernah masuk dan beliau merupakan kekasih Allah pun tidak sombong. Jadi mengapa kita mahu sombong di atas dunia ini???

"Tidak masuk syurga sesiapa yang ada di dalam hatinya sedikit sifat sombong", kemudian seseorang itu berkata: "(Ya Rasulullah) sesungguhnya seseorang itu suka pakaiannya bagus dan kasutnya bagus,". Beliau bersabda: "Sesungguhnya Allah itu indah dan Dia menyukai keindahan, (dan yang dimaksudkan dengan) kesombongan itu adalah menolak kebenaran dan merendah2kan orang lain" (HR Muslim)

*Jom fikir2 dan muhasabah diri sama2... *_^

Post a Comment

17Comments

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. good sharing kak..fizi suka baca entri ini..:)

    ReplyDelete
  2. sombong???xde ape yg nk disombongkan..allah ciptakan manusia itu sama je...

    ReplyDelete
  3. Sapa kita nk sombong... Tapi saya memang sombong sebab sy isteri org... Sy mmg ssh nk sembang dgn org sebarangan... Adab dan pertuturan kena jaga..

    ReplyDelete
  4. hai farah..hehe..tak mo sombong2 haa..hehe

    ReplyDelete
  5. saya muka ja nmpak cam sombong kalo dah kenal memang tak langsung ^_^

    ReplyDelete
  6. betul tu farah, takde apa pun yang patut kita nak sombongkan di dunia ni. Manusia semua sama saja..

    ReplyDelete
  7. terima kasih kerana mengingatkan aiza.. di sisi Allah kita semua sama, hanya iman dan takwa yang membezakan kita semua..

    ReplyDelete
  8. semoga kita bukan lah dari golongan hgolongan yang sombong :)

    ReplyDelete
  9. alhamdulillah..peringatan yang menarik akak ^_^
    yaya komen sambil klik nuff

    ReplyDelete
  10. jom join segmen ni ! ^_^ http://syiralokman.blogspot.com/2013/08/segmen-merdekaraya-by-syira-lokman.html

    ReplyDelete
  11. Ish Farah tak reti la nk sombong2 nie akak..;)

    ReplyDelete
  12. Alhamdulillah dear..gud sharing..igt mengingati

    ReplyDelete
  13. good sharing....muhasabah diri sendiri......

    ReplyDelete
  14. jangan sombong. sombong kita di dunia ni di akhirat sana takde sape yg tahu.

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Bubblynotes.Com uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !