Cakap Tak Serupa Bikin...

Farah Waheda Wahid
25
Source Extracted from Google
Tertarik dengan satu article yang di baca di SINI...

Jangan cakap x serupa bikin! Waspadalah... Kita memang disuruh untuk mengajak manusia lain agar melakukan kebaikan dan menegah dari melakukan kemungkaran. Ada ganjaran besar dari sisi Allah akan perbuatan yang mulia itu jika dilakukan ikhlas kerana Allah dan caranya pula menepati syariat Islam. Allahuakbar!

Walaupun kita digalakkan melakukan dakwah, menyuruh manusia lain agar melakukan kebaikan dan menegah dari melakukan kemungkaran, namun di sana juga terdapat ancaman yang menanti kita sekiranya kita culas terhadap seruan tersebut. Apatah lagi sekiranya kita sibuk mengajak orang lain, walhal diri sendiri kita lupa untuk mematuhinya. Bak kata orang 'cakap x serupa bikin'.

Bukan sedikit manusia yang terjebak dalam situasi begini. Bahkan setiap individu terutamanya ibu bapa, para pendidik, pendakwah dan pemimpin amat berisiko terdedah dengannya sekiranya tidak berwaspada. Dan ancaman bagi sesiapa yang bersifat begini bukan calang2 dahsyatnya. Allah Ta'ala sangat melarang hambaNYA dari memiliki sifat seumpama 'cakap tak serupa bikin' ini sebagaimana yang telah disebut di dalam nas Al-Quran dan juga melalui kalam RasulNYA seperti berikut:

Allah Ta'ala berfirman:

 
"Patutkah kamu menyuruh manusia supaya berbuat kebaikan sedang kamu lupa akan diri kamu sendiri; padahal kamu semua membaca Kitab ALLAH, tidakkah kamu berakal?" - Surah al-Baqarah, 2:44


"Wahai orang2 yang beriman! Mengapa kaum memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya! Amat besar kebenciannya di sisi ALLAH - kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya." - Surah as-Saf, 61: 2-3

Dari Abu Zaid Usamah bin Zaid bin Harithah RA 'anhuma berkata, saya mendengar Rasullah SAW bersabda: 

” يُؤتى بالرجل يومَ القيامةِ . فيُلقى في النارِ . فتندلِقَ أقتابُ بطنِه . فيدورُ بها كما يدورُ الحمارُ بالرَّحى . فيجتمع إليه أهلُ النارِ . فيقولون : يا فلانُ ! مالَكَ ؟ ألم تكن تأمرُ بالمعروفِ وتنهى عن المنكرِ ؟ فيقول : بلى . قد كنتُ آمُرُ بالمعروفِ ولا آتِيه ، وأنهى عن المنكرِ وآتِيه “
 "Didatangkan seorang lelaki pada Hari Kiamat, lalu dicampakkan dia ke dalam Api Neraka. Maka terkeluarlah usus dari perutnya. Lalu dia berputar2 dengannya sebagaimana berputarnya seekor keldai di dalam penggiling. Lantas penghuni neraka berkumpul dan bertanya:

"Wahai fulan, kenapa kamu begini? Bukankah kamu dulu menyuruh kepada kebaikan dan mencegah kepada kemungkaran?"
 
Maka lelaki itu menjawab:

"Ya, bahkan benar. Saya dulu menyuruh kepada kebaikan tetapi saya sendiri tidak melakukannya. Dan saya mencegah kemungkaran tetapi saya sendiri melakukannya". (HR al-Bukhari & Muslim)

Dengan mengetahui ancaman melalui nas2 di atas, semoga ia mengejutkan diri kita semua. Sama2lah kita insafi dan berwaspada akan diri kita sendiri. Marilah kita sama2 muhasabah banyak manakah seruan2 dan nasihat2 yang telah keluar dari mulut kita, ditaip oleh jari kita, dan ditulis dek tangan kita yang kita tujukan kepada orang lain sedangkan diri kita belum lagi melaksanakannya? Inilah masalah untuk kita renungi diri sebelum Malakul Maut datang menyebabkan mati, dan nasib di akhirat memasrah diri. 

Kepada Allah lah kita sama2 memohon keampunan, hidayah dan taufiq.

Perkongsian apa yang saya baca ini, sekadar mengingatkan diri sendiri...

Post a Comment

25Comments

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. @Normi Nieza:

    sekadar berkongsi apa yang dibaca dan mungkin isinya menarik jer Cik Nor... *_^ buat renungan dan peringatan kita bersama...

    ReplyDelete
  2. waaah.. bagus sgt entri ni farah.. mmg pernah jumpa orang macam ni.. entri terbaek nii.. nak mintak izin share ayat2 tu nanti bole?

    ReplyDelete
  3. waaah.. bagus sgt entri ni farah.. mmg pernah jumpa orang macam ni.. entri terbaek nii.. nak mintak izin share ayat2 tu nanti bole?

    ReplyDelete
  4. ramai yang perangai mcm ni zaman sekarang kan.. @_@

    ReplyDelete
  5. gud sharing.mmg begitu lah sepatutnya kita buat sekarang.sempena Ramadhanni elok juga saling ingat mengingati kan :)

    ReplyDelete
  6. @tenku butang :

    sayangku, amik dan share ajer... dengan segala hormatnya dipersilakan..he he he...

    ReplyDelete
  7. @Lieya VoN JaY:

    yup, sangat ramai, saya pun dah jumpa beberapa...

    ReplyDelete
  8. @Harith Iskandar:

    ingat mengingati sesama kita agar tidak terus hanyut dalam dunia kita sendiri, tu tandanya kita masih sayangkan diri kita dan juga rakan2 kita kan? *_^

    ReplyDelete
  9. insyaAllah akan berusaha membuat dahulu baru bercakap.. :D

    ReplyDelete
  10. @sizziey darliana:

    sama2lah kita berusaha yer lia... *_^

    ReplyDelete
  11. insyallah...ingat mengingati sesama kita...peringatan untuk diri sendiri juga..

    ReplyDelete
  12. @Kisah Si Dairy:

    sama2lah kita mengingati diri sendiri kan kak eda? *_^

    ReplyDelete
  13. peringatan untuk diri juga...

    ReplyDelete
  14. @Nurfaezah Abdullah:

    that's right Fae... *_^

    ReplyDelete
  15. @Mizz Aiza:

    thanks Aiza. Sama2 kita memperingati diri...

    ReplyDelete
  16. nice sharing kak farah... saling mengingati di bulan yang mulia ini... :)

    ReplyDelete
  17. Thanks for sharing dia...sgt2 terbaik....hrp2 org mcm ni cpt2 la insaf...moga allah buka pintu hati beliau....

    ReplyDelete
  18. Perkongsian yang sangat baik....tu lah sebelum kita nak mengingati orang lain, kena cermin dan pikir diri sendiri dulu....

    ReplyDelete
  19. di kalangan pemimpin suka cakap tak serupa bikin...tabur janji sana sini sampai masa...hempeh....

    ReplyDelete
  20. betol 2..kenalah cermin diri dlu sblum nk nsihat org lain..bru betul nk jd contoh yg terbaik..mmg xdinafikanlh manusia ni selalu lupa dn perlu diingatkn..ape pun nice sharing =)

    ReplyDelete
  21. Tulah pasal ..... tapi sekurang2nya kita mengambil peluang utk mengingatkan saudara sesama islamkan...moga ada kabaikan di situ!

    ReplyDelete
  22. Sbnrnya org yg kongsikn benda baik or ilmu nih...sebnrnya dia nk betulkan diri dia sndiri... Mksudnya sama2 nk baikkn diri... Biasanya org yg ckp x serupa bikin nih... Ada dua kemungkinan...dia mmg tahu sebarkn tapi tak amkk pengajaran tapi..dan kedua...org yg dengki dgn kebaikan dia buat...

    ReplyDelete
  23. tula . cakap x serupa bikin . :(

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Bubblynotes.Com uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !