Hukum Karma Dalam Islam?

Farah Waheda Wahid
16
Source Extracted from Google
When a bird is alive...it eats ants
When the bird has died...ants eat it.

One tree can be made into a million matchsticks...
but only one matchstick is needed to burn a million trees! 

Circumstances can change at any time...
Don't devalue of hurt anyone in this life...

You may be powerful today but time is more powerful than you!

Itulah antara kata2 yang digunakan dalam hukum karma...Hukum Karma atau the Law of Karma adalah sebahagian dari kepercayaan agama Hindu. Karma bermaksud perbuatan. Karma yang baik diberi pahala dan yang buruk mendapat dosa dan menjelma dalam bentuk binatang. Oleh itu, setiap penganut perlu melakukan karma yang baik agar terlepas daripada kelahiran kembali berulang kali ke dunia, sebaliknya kembali bersama Brahma di Nirwana. Agama Hindu dan Buddha keduanya mempercayai Hukum Karma. Nirwana pula, ada yang kata syurga ada yang kata satu tempat di mana manusia boleh bersatu dengan Tuhan Pencipta iaitu Brahma. Selagi seorang penganut Hindu itu gagal mencapai Karma yang baik, selagi itu dia akan alami kelahiran semula.
Dalam Islam, oleh itu hukum karma tertolak dengan sendirinya. Pandangan Islam amat jelas melalui Firman Allah SWT dalam Surah Az-Zalzalah ayat 99: 7-8 maksudnya: Barang siapa yang mengerjakan kebaikan seberat zarah pun, nescaya dia akan melihat (balasan)nya. Dan barang siapa yang mengerjakan kejahatan seberat zarah pun, nescaya dia akan melihat (balasan) nya pula.
Satu lagi yang popular sangatlah dengan hukum karma ni, adalah wordings "what goes around comes around"... Hukum Karma adalah rukun iman orang yang beragama Hindu...Kita sebagai orang Islam memiliki rukun Islam dan rukun Iman kita sendiri. Dalam bab ini, kita ada rukun Iman yang keenam iaitu beriman kepada qada' dan qadar Allah SWT. Maka, cukuplah kita dengan rukun iman kita supaya kita selamat di sisi Allah SWT. 

Perkara ni akidah kan? Jadi berhati2lah dengan bicara kita dan juga tindakan kita, jangan sampai tersasar dari akidah Islam yang sebenar... In Shaa Allah... (muhasabah untuk diri sendiri dan juga perkongsian dengan uols)

Credit: http://komuniti.iluvislam.com/topic/19932-hukum-karma/

*Ai minat lagu Alicia Keys - Karma...ekekekeke... minat jer... tapi x derlah taksub... In Shaa Allah... masih tau lagi which one is which... 

Post a Comment

16Comments

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. insyaAllah. Pegang pd hukum kita saja. Percaya dan yakin akan Qadha dan Qadaq. tiap perbuatan yg kita buat akn dpt balasan dariNya.. InSyaAllah

    ReplyDelete
  2. Betul tu, kita hanya berserah pada qada' dan qadar...

    ReplyDelete
  3. insyallah..moga dipermudahkan urusan kita di dunia nie..
    nice sharing farah...

    ReplyDelete
  4. Rukun Iman keenam tu Hukum karma dalam ISlam.. hukum Alam la istilah mudahnya.. atau SUnnatullah...

    ReplyDelete
  5. suka lagi karma-alicia keys..:)

    ReplyDelete
  6. perkongsian yang baik.. thanks.. :D

    ReplyDelete
  7. percaya kepada rukun islam dan rukum iman....

    ReplyDelete
  8. percaya pd ketentuan yg maha Esa

    ReplyDelete
  9. gd sharing ni tq farah

    ReplyDelete
  10. Islam qada dan qadar.. apa yang kita buat kalau dunia ni dibalas inshaaAllah kalau benda baik dapatla balasan baik di akhirat..

    ReplyDelete
  11. Rasanya semua agama pun percaya yg setiap perbuatan baik akan dibalas baik...yg penting akidah kena teguh!

    ReplyDelete
  12. karma dah boleh dikategorikan sebagai dua....satu yg agama, lagi satu dari segi percakapan...bila kita sebut karma tak semestinya kita merujuk kpd yg tertakluk dalam kepercayaan agama hindu tu....kdg2 mcm nak lepaskan geram je, tapi nak sedap bunyi kita guna perkataan "karma" atau "what goes around comes around" ke atau "ha amekaw tuhan bayar cash" ke....haha

    tapi ironinya bila guna perkataan "karma" ni kita selalu terpikir kpd benda2 yg jahat je....

    ReplyDelete
  13. hurmm betul tu.. dulu2 anis selalu cakap cam tu.. masa tak berapa nak tahu sangat.. karma.. karma.. karma.. lepas kena tegur anis dah tak cakap dah camtu..

    ReplyDelete
  14. Rasanya hukum karma ni dah terbukti..setiap perbuatan tu pasti akn dpt balasan..cuma kita serahkan saja pada Dia utk menentukan..kita just dok diam2 x perlu bls dndm bagai...contoh, deqla sendri dah lihat...sebijik2 Allah bls ...sama dan tepat pada masanya..huhu

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Bubblynotes.Com uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !