B.I.M.B.O. - Beauty Without Brain

Farah Waheda Wahid
29
Source Extracted from Google
Yup...it's Bimbo ye uols...bukan Dumbo anak gajah yang comel tu... ekekeke... Bimbo which refers to wanita cantik dan menarik tetapi rendah tahap kebijaksanaan atau IQ-nya. Hu hu hu... Normally, Bimbo ni selalu dikaitkan dengan perempuan rambut blonde (occay...sila imagine Paris Hilton, Marilyn Monroe, Jessica Simpson and etc...)... Dekat Malaysia ni pulak, erkss...ada ke orang yang natural blonde? Ada kot, tapi bilangannya sangat sedikit... ramai Bimbo yang warnakan rambut blonde tapi x semua yang colour rambut tu Bimbo. Bagi sesetengah orang, diaorang definisikan Bimbo tu ibarat perempuan gedix yang nak tarik perhatian dengan menunjukkan kebodohan....Hu hu hu.... 

Semakin ramai perempuan menjadi Bimbo tanpa mereka sedari.Perempuan mudah lemah dengan pujian. Bila dipuji, ada di antara perempuan jantung mereka berdebar kencang, lebih2 lagi apabila pujian tersebut daripada insan yang berlainan jantina. That's why don't be surprise if mendengar cerita perempuan yang mudah menyerahkan diri kepada lelaki yang baru mereka kenali. Ini adalah kerana mereka Bimbo.

Yup bukan semua perempuan macam tu. Betul. Maybe sekali puji tidak terasa tapi bila dah berkali2 pasti akan berbunga2 hati mereka dan akhirnya menyerahkan diri kepada pemberi pujian.

Bimbo biasanya terjadi kepada teenagers di bangku sekolah. Just look at cases yang mana pelajar sekolah yang lari mengikut lelaki. Entah dah berapa banyak kes macam ni yang berlaku kat Malaysia ni. Tapi bukan aje teenagers peringkat awal tapi turut melanda mahasiswi universiti dan lepasan universiti. Mereka sanggup tinggalkan keluarga semata2 nak ikut lelaki yang tidak dikenali. Sebab apa? Sebab mereka adalah Bimbo yang mudah terpengaruh dengan pujuk rayu lelaki.

Bagi pasangan couple, ke-bimbo-an mereka jelas apabila mereka mula merelakan tangan mereka dipegang oleh lelaki. Ingatlah wahai kaum Hawa semua, berpegangan tangan itu permulaan untuk menjerat diri sendiri. Jika dulu, uols dilihat keras menahan diri dari disentuh, tapi bila tangan uols dah berjaya dipegang, adegan yang lebih mesra lainnya pula bakal menyusul.

Becareful sebab if it's really true that man respect you, dia mesti x sanggup nak sentuh uols sebelum uols jadi halal untuknya. Guys... tidak memerlukan rupa untuk memikat perempuan. Guys hanya perlukan sweet talk untuk mendapatkannya. Therefore, x heranlah if uols tengok seorang perempuan cantik tetapi berpasangan dengan lelaki yang kurang menarik. 

Why? Sebab they are Bimbos. Just look at perempuan2 yang diperdayakan lelaki luar. Mereka bagaikan disihir dengan kata2 pujian tanpa menyedari ia hanyalah jerat semata. Kita selalu pelik. Jangan pelik sebab mereka memang pandai bermain dengan kata2 dan mengambil kesempatan di atas kelemahan perempuan.

Peeps...Women...Gurls...Jangan jadi Bimbo. Mudah terpedaya dengan pujian lelaki. Even though, berpendidikan tinggi, sometimes mereka tetap menjadi Bimbo sebab tahap kecerdikan rendah atau mudah tertipu dengan manisnya mulut lelaki. Therefore, hati2 ek...dengan lelaki yang memuji uols termasuklah boyfie ke (except for your husband la....hu hu hu)

Jangan cepat sangat tergoda atau perasan bila dipuji. Lelaki yang bukan suami uols tetapi suka memuji uols, sebenarnya suka juga memuji perempuan lain. Jangan tertipu dengan sifat lelaki yang sememangnya gemar memuji untuk memikat. 

Berbeza dengan lelaki, mereka tidak memerlukan pujian wanita untuk menyatakan mereka kacak. Lelaki lebih tertarik kepada rupa perempuan berbanding pujian. Mereka lebih tertarik dengan wanita yang cantik berbanding yang kurang cantik walaupun yang kurang cantik suka memuji. 

Bagi perempuan pula mereka lebih suka pujian dari lelaki walaupun lelaki itu tidak menarik. Sebab tu lah, lelaki tidak memerlukan rupa untuk memikat perempuan. Sebaliknya mereka hanya memerlukan kemahiran menyusun kata untuk mendapatkan perempuan.

Sorry if I look as if I am insulting women... however, honestly dan sejujurnya x terlintas pun kat hati ni nak menghina hanya memberikan my opinions and thoughts. And at the same time, might be boleh sedarkan perempuan supaya jangan merendahkan martabat uols. It might be difficult sebab secara fitrah perempuan berjiwa lembut dan lemah dengan pujian. Especially teenagers. If mereka ada partner, mesti ada terasa selalu inginkan pujian dari pasangan mereka.

For example, try to imagine if ada lelaki puji uols... "awak cantiklah"... I mean boyfie la... so secara tak langsung x banyak sikit mesti hati berbunga2 riang, lebih2 lagi jika diselangi dengan all those mushi mushi words, lemah seluruh sendi. Hati perempuan dicipta dengan kelembutan. Therefore, ada di antara perempuan yang mudah termakan pujian. Hati perempuan dipenuhi dengan kasih sayang, disebabkan itu ada di antara wanita terlalu senang mempercayai dan menyerah diri kepada lelaki.

Nilailah pujian berdasarkan mata hati, bukan mempercayai membuta tuli. Jangan rendahkan maruah diri. X yah gebang nak jadi Bimbo sangat, sebaliknya nilailah sesuatu pujian secara matang.,  Conclusion... elakkan diri dari menjadi perempuan Bimbo. Sebab stock Bimbo ni la yang suka dipermain2kan oleh lelaki seantero dunia sebab nampak bodoh, mudah dan senang nak digunakan dan ditipu. Tambahkan knowledge, buka akal fikiran dan kurangkanlah perasan, agar tidak ditimpa simptom ke-bimbo-an itu... 

Say no to Bimbo-isme...Beauty without brain is stupidity! Peace No War.... *_^

Post a Comment

29Comments

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. insyaallahh semoga kita sentiasa terpelihara ..

    ReplyDelete
  2. babe, kalau ugly without brain macamana pulak?orang kata kalau cantik tapi bebal, ada gak rupa menarik nak cover up kan.... tapi kalau huduh tapi memandai-mandai sampai nampakkan sangat kebodohan tahap gaban... nak panggil apa ek? eh and then leh panggil orang lain bodoh pulak... HAHAHAHA...

    ReplyDelete
  3. Baru tahu makna perkataan ni, thanks for sharing and reminding :)

    *anis baru nak start bisnez, jemput tengok teaser kat blog :)

    ReplyDelete
  4. Betul tu, ramai BIMBO skrg ni. Tak tau dah nak kata apa... lebih2 lagi bila melihat dlm fb, tanpa segan silu siremaja yg BIMBO ni, mendedahkan video mereka diraba dan sebagainya lagi. Sgt2 memalukan! Na'uzubillahiminzalik... akak ramai anak dara... Risau yang amat

    ReplyDelete
  5. huhu..betul tu..ramai sgt dah jadi macam perempuan murahan plak..bangga plak tu share kat fb..

    na'uzubillah..tanak la kita jadi mcm tu..tanak juga generasi kita..

    #btw, bimbo dalam bahasa jepun adalah miskin..:)

    ReplyDelete
  6. baru tahu maksud bimbo yang setepatnya..hihi

    bagus la akak ni...ada jer idea nak share..

    ReplyDelete
  7. semangat che kak kita sorang ni ! betul tu..SAY NO TO BIMBO !

    ReplyDelete
  8. Teringat filem Legally Blonde... :)

    ReplyDelete
  9. Eeee...x nak ar mcm tu..nak tau x td masa pi bank ada lelaki ngorat..dia ckp apa tau? Ehehehe...cer tgok kat blog jap lg eh..haha..mak kan diva....

    ReplyDelete
  10. Kenit tak pernah jumpa lagi istilah bimbo ni sis hehe. Ketinggalan kapal sokmo Kenit ni muahaha.

    But true, beauty without brain is like body without bones...eh tul ke tu?hehehe :D

    ReplyDelete
  11. skrg ni mmg mcm...cuba tgok TL fb tu byk je jmpa yg bimbo ni...hurmmmm

    ReplyDelete
  12. hehe. baru saya tau perempuan macam ni rupanya ye.. jadi, elakkan jadi bimbo tau. banyakkan berdoa agar dijauhi dari lelaki yang tak baik :)

    ReplyDelete
  13. thanks for sharing. Bagus utk infro kpd semua wanita di luar sana... ;)

    nak jemput datang blog maklady:O)
    http://blogdearlady.blogspot.com/2013/06/lunch-date-with-mak-dara.html

    ReplyDelete
  14. bagusnya
    bg kesedaran pd anak remaja di luar sana

    ReplyDelete
  15. Moral of the stort, jangan jadi Bimbo... =D

    ReplyDelete
  16. nasihat yg baik buat remaja2 di luar sana...

    ReplyDelete
  17. takut kalau diri tersenarai jd salah seorang bimbo ni. mintak dijauhkan.

    ReplyDelete
  18. owh.. baru faham.. istilah baru bagi saya... BIMBO.. thanks kak..

    ReplyDelete
  19. saya baru tahu apa itu BIMBO..hehe.. ada juga ya istilah nie..lol.. perempuan kena jadi 'sombong' sikit..biarlah manusia bergelar lelaki tu nak kata kita sombong asalkan kita tak 'murah'

    ReplyDelete
  20. Baru tau Apa itu Bimbo... tak pernah dengar pun...

    ReplyDelete
  21. BIMBO!

    hehehe.. igt dulu time skolah bile buat spotcheck kelas (pengawas la katakan, hahaha) y kelas ujung2 tu ramai cantik-cantik.. bile bukak beg, bukan ada buku.. tapi alat mekap.. haiyaaa.. y kelas depan2 ni, muke sume nerd je..

    p/s : syok plak anis ni duk mengata org noh! huhuhu maafkan saya..

    ReplyDelete
  22. Golongan mcm ni apa dikisah smua tu..yg dorg tau nk sentiasa cantik, berpenampilan menarik...baca komen org atas ni teringat pulak mmbe skolah dulu..mmg ada yg mcm tu..dtg skolah pun bermekap bagai..pelajaran entah ke mana..huhuhu

    ReplyDelete
  23. Singgah sini dan sudah follow.. Menarik maksud BIMBO ni.. membuatkan saya rasa saya juga perlu tulis suatu entry berkaitan dengannya... jemput singgah semula dan follow saya di http://rahimaim.blogspot.com/

    ReplyDelete
  24. thanks,akhir'y tau jg apa itu BIMBO.

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Bubblynotes.Com uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !