Kisah Titanic Tenggelam Dalam Surah Yassin

Farah Waheda Wahid
21
Kisah Titanic Tenggelam Dalam Surah Yassin
Ucaplah "Subhanallah...". Siapa yang tidak tahu tentang kisah tragik kapal RMS Titanic tenggelam di tengah laut Atlantik Utara tahun 1912. Ramai sedia maklum bahawa kapal gergasi yang paling mewah ketika itu tenggelam kerana melanggar bongkah ais gergasi. Dengan sedikit sahaja kebocoran kapal Titanic yang dibina dalam masa 3 tahun itu tenggelam dalam masa 3 jam sahaja.

Tetapi para sarjana dan ilmuwan Islam terkemuka dunia yang mengkaji sejarah kapal itu menemui hasilnya yang amat mengejutkan. Baca balik Surah Yaasin ayat ke-41 hingga ayat ke 44, Allahuakbar!!:

لَا الشَّمْسُ يَنبَغِي لَهَا أَن تُدْرِكَ الْقَمَرَ وَلَا اللَّيْلُ سَابِقُ النَّهَارِ وَكُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُونَ

41. Dan suatu tanda (kebesaran Allah yang besar) bagi mereka adalah bahwa Kami angkut keturunan mereka dalam bahtera yang penuh muatan.

وَآيَةٌ لَّهُمْ أَنَّا حَمَلْنَا ذُرِّيَّتَهُمْ فِي الْفُلْكِ الْمَشْحُونِ

42. dan Kami ciptakan untuk mereka yang akan mereka kendarai seperti bahtera itu [1269]. [1269] Maksudnya: binatang2 tunggangan, dan alat2 pengangkutan umumnya.

وَخَلَقْنَا لَهُم مِّن مِّثْلِهِ مَا يَرْكَبُونَ
43. Dan jika Kami menghendaki niscaya Kami tenggelamkan mereka, maka tiadalah bagi mereka penolong dan tidak pula mereka diselamatkan.

وَإِن نَّشَأْ نُغْرِقْهُمْ فَلَا صَرِيخَ لَهُمْ وَلَا هُمْ يُنقَذُونَ

44. Tetapi (Kami selamatkan mereka) kerana rahmat yang besar dari Kami dan untuk memberikan kesenangan hidup sampai kepada suatu ketika.

Dan mereka turut menyatakan bahawa maksud dari potongan itu bahawa berdasarkan kenyataan bongkak kapten kapal Titanic iaitu Kapten Edward J.Smith.

"Tuhan sendiri tidak dapat menenggelamkan kapal ini. Dengan pengalaman lebih 40 tahun, tidak ada satu pelayaran di bawah saya pun yang pernah gagal saya kendalikan walau dalam apa jua keadaan laut yang menggila..." Kenyataan beliau itu cukup menunjukkan mereka telah lupa ada kuasa yang jauh lebih hebat iaitu Allah. "Hasil" dari kenyataan bongkak itu, Allah mentakdirkan kapal itu berlayar hanya 3 hari saja dan lautan Atlantik Utara menjadi perkuburan besar bagi hampir 1500 orang "mangsa" Titanic. Subhanallah....

Credit & Source: http://blog3dalam1.blogspot.com/2013/05/kisah-titanic-tenggelam-dalam-surah.html 

"Moral of the Story: Jangan Bongkak, Jangan Takbur, Jangan Riak... Allah SWT yang Maha Berkuasa atas segala yang berlaku... dan semua yang berlaku adalah atas kehendak Allah SWT...  "

Post a Comment

21Comments

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. kerana mulut.. badan binasa..

    ReplyDelete
  2. Subhanalllah... melawan kuasa Allah, itulah jadinya. Tak pasal2 ramai yg jadi mangsa dek sikap bongkak lagi takbur itu. huhu.... terima kasih Farah sll ping entry dlm komuniti akak. Sng akak nk blogwalking sokmo... hehe :)

    ReplyDelete
  3. Betul tu jangan bongkak dengan apa yang kita ada !!

    ReplyDelete
  4. Subhanallah...
    hanya pd Dia kita hidup, & hanya pd Dia kita kembali.

    ReplyDelete
  5. astaghfirullah, moga Allah melindungi kita dari sifat bongkak, takbur dan riak

    ReplyDelete
  6. assalamualaikum farah..betul2 tu berckp tu jgn terlalu bongkak dan sombong bila dah terjadi sesuatu perkara tu dah x ada gunanya...:)

    ReplyDelete
  7. Farah course accounting ke? Sama la ngan akak. Akk pun ambik accounting tp keje secretary. Akk dulu pun Uitm gak.

    ReplyDelete
  8. as salam.. rasanya maksud ayat itu adlh merujuk kpd cerita banjir besar dan bahtera nabi Nuh... Titanic berlaku slps AlQuran diturunkan... walau bagaimana pun.. jom kita ambil ikhtibar dari setiap panduan yg diturunkan dari Al Quran...

    ReplyDelete
  9. Suhanallah...Maaf yer...lama akak tak singgah sini, lawa profil pic farah.
    salam rinduuuuu ^_^

    ReplyDelete
  10. Balasan kepada kebongkakkan..

    ReplyDelete
  11. kuasa Allah menandingi segalanya ... Allahuakbar!

    ReplyDelete
  12. tq share this yer

    ReplyDelete
  13. pernah dengar kisah kapal Titanic...

    ReplyDelete
  14. setuju dgn Kuazue Mohd....taktau la kenapa nak kaitkan Titanic dgn surah yaasin....
    rasanya tanpa kaitkan dgn mana2 ayat al-quran pon kita tau keangkuhan boleh membawa padah.....
    tetapi yg moral of the story tu mmg setuju banget.... :)

    ReplyDelete
  15. Ros pun baru tahu ni, dari FB.. Subhanallah..

    ReplyDelete
  16. Ya Allah moga jangan ada sifat itu dalam diri kita.... Moga kita sentiasa ingat betapa kerdilnya kita ini!

    ReplyDelete
  17. kita tak leh angkuh,,, harapanku ku sntiasa sedar diri,, amiin

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Bubblynotes.Com uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !