Chinese Beads/Crystal Colours Meaning

Farah Waheda Wahid
26
Source Extracted from Google

Bila tengok2 bracelet berwarna hitam dan tiger eye pemberian arwah moyang saya (she's a Chinese) dan ex-lady boss saya dulu, tiba2 macam terasa nak kongsi jer dengan uols tentang maksud2 sesuatu jenis batu crystal/beads yang biasanya Chinese pakai...^_^ ... Ini maksud dan kepercayaan mereka sahaja, dan kita janganlah terlalu taksub dan obses dengan kepercayaan ini, just for knowledge... Apa2 pun yang berkuasa adalah Allah SWT... Kun Fa Ya Kun... Apa2 pun yang terjadi di dunia ini adalah dengan izinNya...

MERAH
Melambangkan tindakan, keyakinan, keberanian dan daya hidup. Merah dikaitkan dengan haba yang berapi2 dan kehangatan. Ia juga boleh bermakna bahaya (pembakaran). Merah adalah warna darah, dan oleh itu mempunyai simbolisme kuat seperti hidup dan tenaga. Ia membawa fokus kepada intipati kehidupan dan hidup dengan penekanan kepada survival. Merah juga warna keghairahan dan nafsu.

Merah batu permata boleh digunakan untuk menguatkan badan, menggalakkan kuasa dan keberanian, tambah tenaga dan untuk mengatasi kegagalan seksual. Manik batu permata merah dipakai untuk merangsang kecergasan dan tenaga.

Manik batu permata merah adalah seperti Ruby, Jasper Merah, Red Coral, Red Tiger Eye, Garnet, Mookaite, Bloodstone, Red Calcite.

PINK
Pink melambangkan cinta dan kecantikan. Dulu ada batu pink ni tapi dah putus. Pink adalah warna cinta sejagat. Pink adalah warna yang tenang. Pecinta kecantikan memihak kepada merah jambu. Satu warna merah jambu bermakna "Saya tidak akan melupakan anda". 

Pink batu permata yang boleh digunakan untuk menggalakkan cinta, diri, perintah dan perlindungan daripada keganasan. Manik batu permata merah jambu dipakai untuk merangsang cinta dan kecantikan. 

Manik batu permata pink adalah seperti Rose Quartz, Rhodonite, Unakite, Rhodochrosite, Opal Pink, Pink Tourmaline, Danburite, Calcite Mangano Pink, Stilbite, Chalcedony, Petalit, Pink Saphhire.

CHOCOLATE
Chocolate melambangkan bumi, perintah dan konvensyen. Chocolate boleh dikaitkan ke dalam persekitaran. Chocolate adalah warna untuk kestabilan. 

Chocolate memberikan perasaan kekukuhan, perasaan selesa, kesegaran semulajadi dan keteguhan. Ianya dipercayai sebagai kuasa dan menggalakkan kestabilan dan pemikiran yang jelas.

Batu permata manik chocolate adalah seperti: Tiger Eye, Mohogany Obsidian, Sunset Jasper, Tourmaline, Boulder Opal, Afrika Brown Rhyolite, Agate, Petrified Wood, Chiastolite, Aragonite, Stromatolite, Bronzite Axinite.

ORANGE
Melambangkan kecergasan dan ketahanan. Ia adalah salah satu warna penyembuhan dan merangsang semangat dan kreativiti. Orang yang suka oren biasanya bernas dan ikhlas.

Batu permata manik Orange digunakan untuk menggalakkan kuasa peribadi dan berguna bagi orang2 yang memerlukan lebih keyakinan diri. Ianya dipakai untuk merangsang kreativiti, kepantasan mental dan keupayaan untuk menyesuaikan diri dengan perubahan. Memakai batu permata manik orange semasa mengalami tekanan atau kejutan dipercayai boleh mengimbangi emosi. 

Manik batu permata orange adalah seperti: Amber, Carnelian, Fire Agate, Goldstone, Moonstone Peach, Orange Calcite, Sunstone, Fire Opal, Tangerine Kuarza, Kyanite Orange, Orange Elestial. 

KUNING
Kuning melambangkan kebijaksanaan, kegembiraan, kebahagiaan dan tenaga intelektual. Kuning bermaksud kegembiraan dan kebahagiaan. Orang yang berakal tinggi memihak kepada kuning. Daffodils kuning adalah simbol cinta yang tak berbalas. Seperti tenaga hari yang cerah, kuning membawa kejelasan dan kesedaran. 

Manik batu permata kuning adalah seperti: Honey Calcite, Yellow Jasper, Jade Kuning, Kuning, Opal, Yellow Agate, Amber, Imperial Topaz, Lemon Quartz, Yellow Flourite, Sulfur.

HIJAU
Hijau melambangkan kehidupan, alam, kesuburan, kehormatan diri dan kesejahteraan. Hijau mengandungi tenaga alam yang kuat, pertumbuhan, keinginan untuk mengembangkan atau meningkatkan. Batu manik hijau dipercayai dipakai untuk mengatasi cabaran dan mencapai cita2 yang digagalkan. Ia adalah warna hubungan sihat.

Manik batu permata hijau adalah seperti: African Green Jasper, African Jade, Canada Jade, Emerald, China Chrysorprase, Green Aventurine, Malachite, Petrified Opal Green, Apple Green Turquoise, Peridot, Moss Agate, Dioptase, Bloodstone, Epidot, Green Chlorite, Sardonyx Green.

BIRU
Biru melambangkan belia, kerohanian, kebenaran dan keamanan. Biru tulen adalah warna inspirasi, keikhlasan dan kerohanian. Batu permata biru dipakai untuk berasa tenang adalah seperti biru nilam dan biru topaz. Lapisan lazuli dan azurite dikatakan untuk meningkatkan kuasa psikik... Ho ho ho...cam X Men dah pulak... 

Batu permata biru gelap dipakai untuk perasaan yang stabil, konservatif dan tenang. Semua warna biru dipercayai akan membantu untuk membuatkan komunikasi menjadi mudah, sama ada dengan diri sendiri atau orang lain. 

Manik batu permata biru adalah seperti: Blue Fluorite, Sodalite, Larimar, Crazy Blue Lace Agate, Lapis Lazuli, Rainbow Flourite, Blue Tiger Eye

PURPLE
Purple melambangkan royalti, sihir dan misteri. Purple adalah warna pertimbangan yang baik. Ia adalah warna bagi orang yang mencari kepuasan rohani. Dikatakan jika uols mengelingi diri dengan purple uols akan mempunyai ketenangan fikiran. Purple adalah warna yang baik untuk digunakan dalam meditasi.

Batu permata Violet dikaitkan dengan mistisisme dan penyucian. Ia digunakan untuk meditasi dan menajamkan kesedaran psikik, berkaitan dengan diri yang lebih tinggi, dan untuk meningkatkan imaginasi dan inspirasi. Pakai purple when uols nak menggalakkan fantasi (wah berfantasi la sangat), misteri dan imaginasi.

Manik batu permata purple: Amethyst, Ametrine, Cape Amethyst, Charoite, Ungu Crazy Lace Agate, Sugilite, Sugilite Jasper, Jasper Lepidolit, Lavender Quartz, Purpurite.

PUTIH
Putih melambangkan kesucian dan kebersihan. Sebenarnya, putih bukan warna, tetapi manifestasi kehadiran warna semua - tenaga cahaya yang lengkap. Ia bermaksud untuk keutuhan dan penyiapan. Dalam banyak budaya, ia mewakili keterbukaan dan kebenaran. Putih mempunyai kualiti yang sejuk. Ia boleh memberikan kejelasan sebagai tenaga adalah lengkap.

Memakai putih untuk memberikan tanggapan tulen dan sihat.

Manik batu permata putih adalah seperti: Afrika Opal, Mexico Zebra Jasper, White Opal, White Howlite, Sesame Jasper, Tourmilated Quartz, Moonstone, Coral Fosil, Magnesit, Bamboo Agate, Crystal Quartz, White Topaz, Aragonite White, White Selenite, Scolecite, Howlite, Opalite, White Kunzite.

BLACK
Batu permata hitam melambangkan kawalan diri dan daya tahan. Batu hitam mempunyai tenaga pelindung dalam erti kata bahawa hitam adalah ketiadaan cahaya,dan oleh itu boleh digunakan untuk mewujudkan halimunan... wah...hebat betul...ekekekeke... ^_^

Hitam juga digunakan sebagai simbol untuk membuat kenyataan berani dan kawalan diri.

Manik batu permata hitam adalah seperti: Black Tourmaline, Obsidian, Oynx, Black Kyanite, Jet, Shungite, Nuummite. 

Hurmmm... now bila saya dah bebel panjang2 ni bukanlah suruh uols percaya pasal warna batu2 ni dan juga sebab pemakaiannya... tapi at least as a general knowledge... and now uols pun dah boleh tau kenapa aunty2 or chinese girl or chinese suka pakai batu2 ni dan juga sebab musabab kepercayaan mereka di sebalik warna2 batu2 yang dipakai... ^_^

*Ingatan berulang kali: bukan suruh uols percaya ek dengan kepercayaan ni... hu hu hu... Jangan salah anggap pulak bila entry ni dah dibaca.... ^_^

Post a Comment

26Comments

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. mungkin juga secara kebetulan... saya suka warna purple :D

    ReplyDelete
  2. memang cantik
    akak suke semua warna ;)

    ReplyDelete
  3. x minat semua tu...emas pun x minat..berita baik utk bakal suamiku...

    ReplyDelete
  4. dulu FD pena baca info ni masa pegi kedai kristal cina. macam2 kepercayaan diorang ni kan :)

    ReplyDelete
  5. saya suka warna putih. Eh, semua warna. Hahaha

    ReplyDelete
  6. mungkin secara kebetulan ..

    singgah..maaf la ciksu bercuti blk kg.buat kenduri arwah

    ReplyDelete
  7. Jarang tengok warna yg lain selain drpd hitam :D

    ReplyDelete
  8. Orang selalu letak ruangan komen kat bawah, Farah buat kat atas.....kan dah tersyasyulll .

    Apa-apa pun akak tetap pilih hijau. HIJAU SELAMANYA :-)

    ReplyDelete
  9. sumenya cantik
    klo de org kasi hadiahkan beznye...senyum seminggu

    ReplyDelete
  10. wahhh ! Pink melambangkan cinta dan kecantikan..."saya tidak akan melupakan awk"...weee

    ReplyDelete
  11. oh bru tau setiap warna tuh ada kepercayaan msg2..btw kalau kaler pink mesti cantik kan?heee ^^

    ReplyDelete
  12. wah yg kaler itam tu mcm best la...nak kena try ni...ai nak jadi halimunan jugak sekali sekala...ahaks...tapi apa2 pun nice info ni farah...

    ReplyDelete
  13. ..mmg xreti psl batu batan ni hehe..tp pnh la dgr warna blh mmpengaruhi mood kita..tq 4 sharing..

    ReplyDelete
  14. cantik gak tuu..walau saya lebih minat emas tulen..hihi

    ReplyDelete
  15. waahhh...
    nak beli kaler pink lah ...
    hehee

    ReplyDelete
  16. wahh cantik...deqla suka pink.. tp skng lebih suka merah lak..haha

    ReplyDelete
  17. slalu nampak ye chinese suke pkai hijau...kesuburan la tu kot..hihihi..ad ke yg pkai purple?setakat ni lom nampak lg...mmg nmpk ijau jela memanjang...

    ReplyDelete
  18. me love pink so much, hehe...nice sharing akak :D

    ReplyDelete
  19. kalau digabungkan semua warna sekaligus, camne la agaknya.. hehe.. nice entry kak Farah, utk knowledge mmg tak salah kan :)

    ReplyDelete
  20. biru best....tenang :d

    - Admins blog 3 dalam 1
    http://blog3dalam1.blogspot.com/

    - Facebook fan page
    https://www.facebook.com/MingHuiRaingerzAwesomeCollections

    - Ping blog artikel @ Facebook
    https://www.facebook.com/groups/kakipingdotcom/

    ReplyDelete
  21. Jarang nampak yang lain tu farah tapi batu Jed hijau tu selalu....

    ReplyDelete
  22. ada darah chinese kamu ..samalah..cyrstal ni mmg org cin asuka...

    ReplyDelete
  23. oh baru sy tahu. thanks for sharing kak

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Bubblynotes.Com uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !