Ancient & Classic Communications Style

Farah Waheda Wahid
19
Source Extracted from Google
Zaman sekarang ni, dah canggih manggih...hanya di hujung jari segala message yang ingin disampaikan akan sampai kepada pihak penerima message. Kalau zaman tuk nenek kita dulu...mak2 abah2 kita dulu semuanya berkajang2 surat. Betul x? Zaman sekarang ni, kita? hurm... personally lebih rela menaip dari menulis surat berkajang2...pas tu jimat duit setem...wakakakaka... hantar jer text, what's app jer, or email... Lebih mudah giteww kan?

AMERICAN INDIAN A.K.A. RED INDIAN

Source Extracted from Google
He he he...ni rasanya ramai yang biasa tengok kot? Dalam movie2 cowboy banyak kot? The smoke signals yang digunakan oleh puak American Indian a.k.a. Red Indians. Tapi message yang nak disampaikan ni sangat limited...cuma dalam lingkungan kawasan yang tertentu jer... Biasanya ini untuk menyampaikan message mengenai sama ada 'bahaya' ataupun 'kemenangan'. Lol...dikatakan limited sebab...kalau satu puak dekat North America dan satu puak lagi dekat South America...mana mungkin sampai kan? Impossible...impossible...kalau asap tu boleh nampak sampai South America tu bukan api yang kecik tu...silap2 satu hutan terbakar kot? He he he...

GOMERA

Source Extracted from Google
Whistling atau bersiul... Puak Gomera di Canary Islands menggunakan teknik ni untuk berkomunikasi... Dikenali juga sebagai Silbo, dan mempunyai lebih daripada 4,000 perkataan. Teknik komunikasi ni adalah bagi menyampaikan message merentasi kepulauan dan jugak lembah2 di pendalaman. Dan yang paling awesome, sampai sekarang ianya masih digunakan... Gomerans dah masukkan Silbo sebagai salah satu ko-kurikulum sekolah mereka dan sehingga ke hari ini 3,000 kanak2 sedang di dalam proses pembelajaran. Penat jugak ek nak bersiul?

POST HASTE: 6TH CENTURY BC
Source Extracted from Google
Penghantaran message secara bertulis oleh kerajaan2 di dalam early civilizations. Dan menurut estimation of the ancient world the most efficient postal service is that of the Persians. Diperkenalkan oleh Cyrus lebih kurang dalam 540 BC untuk mengawal empire beliau dan kemudian teknik komunikasi ni diperbaiki oleh generasi Darius kemudiannya.

KOMUNIKASI IMPERIAL: 522 - 486 BC

Source Extracted from Google
Pemerintah Darius telah extend network of empire beliau di seluruh Parsi... sejajar dengan perkembangan ini sistem penyampaian maklumat juga telah berkembang yang mana di lokasi2 yang tertentu telah dibina posting stations, di mana orang lelaki dan kuda diletakkan dalam keadaan bersedia untuk berkhidmat menyampaikan surat atau message pada bila2 masa yang diperlukan.  Dengan cara ini, message boleh disampaikan kepada lokasi2 yang berbeza dan jauh dalam masa 10 hari dengan kelajuan 200 batu sehari. Kemudian, cara atau methodology ini berkembang juga ke Syria, Mediterranean Coast dan juga Egypt. 

PIGEON POST

Source Extracted from Google
Hik hik hik... Inilah yang saya panggil Twitter zaman dulu2... Hantar message or surat pakai burung merpati. And I can't help having this thought in my mind, yang mana... macam mana pigeon tu nak tau lokasi tu betul atau tak? Dibuatnya tersalah hantar? Tak pun pigeon tu terlepas ke surat tu? (yang ni boleh ikat kat kaki kot? ikut creativity masing2...he he he)... Ke memang pigeon ni bijak? Lol... Soalan dah lama bertandang dan bertamu di kotak fikiran ni...tapi still x buat research lagi... ekekeke... Tapi cam risky jer...message tak sampai?

LETTER IN A BOTTLE

Source Extracted from Google
Ahaks...bila tengok gambar ni, or teringatkan mender ni... Tiba2kan otak terus terfikir dua perkataan love and romantic...wakakaka...ye lah...kan dalam movie ada... Message in a Bottle... ^_^... Klasik uols... letak dalam botol tutup dan hanyutkan kat sungai or laut... Again I still have the same thoughts... sampai ke surat tu? ^_^ 

Creative kan? Macam2 cara diaorang buat nak berkomunikasi... ^_^. Ini adalah antara beberapa yang dapat saya fikirkan dan kongsi... mungkin ada lagi yang x saya senaraikan... he he he...tapi pepagi Sabtu ni biasalah... baru nak warm up...mood weekend la katakan... Happy Saturday peeps...nanti kalau berkesempatan kita jumpa lagi dalam entry yang lain...wakakaka... (dah taip macam ni...lepas ni adalah tu... tapi tak tau cepat ke lambat...^_^)

*Erks...bunyi dah macam jadi pengacara rancangan bersiri lak... words *kita jumpa lagi* tu...

Post a Comment

19Comments

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. pernah juga menonton tv cite org putih dulu2 guna burung hantar surat

    ReplyDelete
  2. mmm yg botol tu kire nasib le smpai ke idak...ehehe
    bagus mklumat smua ni...thanks sharing :)

    ReplyDelete
  3. macam mana lah boleh bezakan 4000 perkataan dengan bersiul kan?:D

    ReplyDelete
  4. kalau adik sekarang msej hantar pakai hujung kuku je haha :D

    ReplyDelete
  5. Bagai2 kaedah komunikasi dolu2 ni kan...mcm2 cara dorang telah fikirkn hanya kerana satu matlamat iaitu nk mnyampaikn maklumat...

    ReplyDelete
  6. mak2 kita pun lau nak jimat duit kena beli hp smart fon lah jugak..skun pun leh dpt murah hahaha
    bleh gak berwasap ngan anak2 hehe
    leh wat grup bagai kahahahaha

    ReplyDelete
  7. pegion post dengan letter in a bottle tu sweet sangat....dah macam cerita fairy tales pulak

    ReplyDelete
  8. teringat lak surat cinta zaman dulu siap letak bedak kasi wangi heheee

    ReplyDelete
  9. kekadang terfikir jugak..kalau kirim dalam botol tu boleh sampai ker pada penerima..

    ReplyDelete
  10. all of the old communication systems share one common thing: kurang efficient. hehe. thanks to high tech communication nowadays.

    ReplyDelete
  11. nice sharing sis...hee..dasyat kan org dulu2 komunikasi, kreatif..hehe..yg pling kreatif tu laa ikat surat dkt kaki pigeon..adoii..ntah dapat or tak la kan surat tu..hee

    ReplyDelete
  12. teringin nak pi zaman hantar surat guna burung merpati tu.. nak feeling princess ^_^

    ReplyDelete
  13. Wah banyaknya cara berkomunikasi.
    Limited kan semuanya. Sekarang semua da cepat dan mudah :)

    ReplyDelete
  14. hmmm bila dah maju dan canggih mcm skang ni, kdg2 tu terpikir jugak...katakan satu hari phone kita hilang...abis la semua benda tak leh buat...no yg hafal cuma no emergency je...

    ReplyDelete
  15. teringin juga nk dapat surat dari botol...ekeke

    ReplyDelete
  16. nice sharing kakak..terhibur baca..klu yg bersiul tu rasanya lengah mulut nak boleh habis satu ayat..orang teganu kata lengah keng..tp yg burung tu teringat harry potter..hehe..yg dlm botol tu romantik betul..bagi yg cintan cintun..:-)

    ReplyDelete
  17. kiriman dalambotol tu boleh sampai ke ye..

    ReplyDelete
  18. kesian kan org dulu2 hehe

    - Admins Blog 3 Dalam 1
    http://blog3dalam1.blogspot.com/

    ReplyDelete
  19. la ni lagi senang... Fb, tweeter semua ada...sms...senang dan cepat

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Bubblynotes.Com uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !