Nombor +370 (37) Itu!

Farah Waheda Wahid
34
Hu hu hu... Bukti sebenar yang membuktikan betul2 berlakunya kejadian itu... 
Few days ago semasa blogflying ke blog Kak Intan, Kak Intan ada share something with regards to nombor yang tidak dikenali berdering di telefon...Masa mula2 baca tu, just take note and alert jer la kan? So far, belum pernah lagi encounter such calls... tapiiii... selepas baca entry Kak Intan kat SINI... perkara tu tiba2 dengan x semena2 berlaku kepada saya pagi tadi... 

Apa yang Kak Intan share? Sila baca ek uols....
PERHATIAN!
Ada orang yang menerima panggilan dari +375602605281, +37127913091 atau sebarang nombor yang bermula dengan +375 atau +371 atau 081, hanya satu deringan dan terus putus dengan meninggalkan pesanan "missed call". Jika anda membuat panggilan semula ke nombor tersebut, anda akan dicaj sebanyak $15 - $30, dan semua senarai contact akan disalin dalam masa 3 saat. Jika anda mempunyai maklumat akaun bank dalam telefon pintar anda, mereka boleh menyalinnya. Kod +375 dari Belarus dan kod +371 dari Latvia. Jangan jawab atau panggil balik nombor2 tersebut. 
Saya search tadi dan saya dapat kenyataan di atas, jadi saya nak kongsilah sebab saya dah 2 kali dapat panggilan daripada nombor +37091009110. Saya tak tau dari mana dan saya rasa pelik. Bila search kod +370 dari negara Lithuania. Ni memang kes menipu ni. Saya x ada sedara x ada kawan duk sana. Memang missed call je dia bagi. Tapi memang saya x call back...Bahaya. Kalau sesiapa ada maklumat tentang hal ni bolehlah kongsi. Macam2 hal sekarang orang nak menipu. 
And bila saya check country dial in code ianya adalah dari Lithuania...memang sah seperti apa yang Kak Intan share... Nak telefon balik? Memang x ler... Kalau missed call tu dari US or UK, mungkin saya akan revert balik sebab ex-bosses memang orang sana dan tinggal sana.... Tapi other than that... sorry... I have no time to entertain... Sebab betul2 terjadilah pada saya, saya kongsi dengan uols pepagi ni... Uols...don't pick up the phone, don't answer and please don't bother to call back... Better be safe than sorry ye?  

Post a Comment

34Comments

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. erkkk... ngeri pulak bunyinye! so far xde lagi.. tp kena pesan kat parents anis nehh.. org2 veteran xbape nk tau sgt.. and forsure kalau miss call dorang akan call back...

    TQ kak farah for sharing!!

    ReplyDelete
  2. memang puak2 ni suka rembat duit org2 malaysia...kurang asam betul..thanks sharing kak, tanpa korang sapa la adik ni kan :)

    ReplyDelete
  3. wuuu thanks for sharing! lepas ni boleh beringat-ingat kalau kena nombor camtu. scary sgt kalau terkena, nak nak semua details personal dalam phone kan..

    ReplyDelete
  4. Ada juga terima panggilan no yg pelik2 tapi tak pernah angkat......

    ReplyDelete
  5. Akak x pernah dapat call dari no mcm ni..tp no2 luar yang lain banyak la...thanks for sharing dear...we must be extra alert..

    ReplyDelete
  6. seram amat ni,,, huhu,, nasib baik tak de lagi takat ni,, yang ada pun yang menang powerroot,, haha,, ti muja nk buat la entry pasal tu,,

    ReplyDelete
  7. tq kerana sharing farah....tapi so far tak pernah dapat call dan kalau ada call pun mmg jarang OKje call balik kecuali yg dikenali... bagus tak strategi OKje farah? hehehe

    ReplyDelete
  8. ada dah terbaca pasal ni kat FB...oh betul rupanya...mujur lah baca pasal ni....kena jaga-jaga ni

    ReplyDelete
  9. huhu...diorang ni kan panjang akal betul la nk dpt duit dgn cara mudah

    ReplyDelete
  10. aiyooo bahaya....da la ade no account penting dalam fon nie

    ReplyDelete
  11. haah..ada baca kat blog kak intan.. ish mcm2 la skng nih. peliknya camne dorg bole tau nombor kite? alaahaiii.. kena hati2!

    ReplyDelete
  12. ada terbaca diblog dan fb..ngeri betul kan orng nak menipu camni..sy kalau thu no telefon tu pnjng berjela, minta ampun laa..xkan jawab nya..

    ReplyDelete
  13. saya selalu tidak call kalau ada orang telefonn... sebab selalu tiada top up di telefon saya ni... pernah dapat panggilan nombor 32665014, 32665015, ... pernah sambut no. 3851698074782... adakah nombor itu bahaya juga?? risau saya... :((

    ReplyDelete
  14. penipu, scammer sekrg semakin educated :p

    ReplyDelete
  15. terror juga cara diaorang ni menipukan...thanks sahring dear

    ReplyDelete
  16. Memang elok berita ini dikongsikan , moga tidak terjerat dengan orang yang suka mengambil kesempatan dan mengaut keuntungan dengan cara yang tidak sah.

    ReplyDelete
  17. ni yang xsedap nih. Feel so stupid and worried. kalau return call and not less than 1.5 sec, apa possibility dia yek? just want to comfort my self now

    ReplyDelete
  18. Memang dah ramai yang kena..betul, jangan angkat..ada yang kata nanti dia telan kredit dan copy semua data dalam hp kita. Sekarang ni pukau pun boleh di buat melalui telefon.

    ReplyDelete
  19. thanx for da info ya kak...bahaya jugak ni...kena sebar2 kan...

    ReplyDelete
  20. ina dpt miss call yg mcm ni. no ni sama la +37091009135. nsib baik ina x call balik..ina igtkn sape..tq farah...

    ReplyDelete
  21. ct pon ade bce...buat mse ni xder lg dr no. tu tp bnyk no xknl asek kol2..huhu

    ReplyDelete
  22. saya kalo number yg xkenal dari malaysia pon saya buat tak tau ja. kalo org tu memang kenal saya dan memang call tu urgent dia mesti akan kol balik . selalu number yg xdikenali ni banyak yg nak main2 ja . bukan betoi2 nak kol n kenal kita pon..

    ReplyDelete
  23. bahya kan farah..ciksu pon ada bc kat n3 kak intan..

    mmg kena take note betul2 ni.dah siap pesan dgn suami.sbb suami jenis laju je angkat call.kalau kata ada missed call comfirm nak call blk..

    seriau tau

    ReplyDelete
  24. uik?bru bce akak dh terkena...ad 6senth ke apa org tu..huhuhu..mcm2x skrg klu org nk menipu kan...menakutkan..

    ReplyDelete
  25. haishhh org skrg ni nk buat jht mcm2 cara kan. kt sebar2 kan, yelah better alert drpd nnt dh terkena br nk terngadah huuhu, thx farah !

    ReplyDelete
  26. pernah juga dpt num tu sebelum nie.. pelik semacam. ok, tak layan

    ReplyDelete
  27. Assalamualaikum,
    berleluasakan kejadian ni...ramai sangat dah kena. harapnya pengalaman di blog akan lebih sebarkan kejadian ni kpd ramai orang

    ReplyDelete
  28. bahaya2... sy memang tak akan call baliklah kalau tengok pelik semacam aje nombornya...
    nice sharing kak farah...

    ReplyDelete
  29. bahaya nye,
    stakat nii xpenah trime lagi panggilan dari num macam ni.
    kena hati2 pasnihh.
    thanx for sharing.

    ReplyDelete
  30. sy pon kalau dapat miss call takkan call balik kecuali nombor tu dikenali....kalau btl2 urgent mesti si pemanggil akan call semula byk kali....

    ReplyDelete
  31. adik nik pun ada dapat no pelik mcm ni.
    nik kalau no tak kenal walaupun dari mesia still tak call jugak. tunggu diorg call jea la..hehe

    ReplyDelete
  32. byk sangata amaran pasal ni..memang menakutkan..kang tetibe kredit abis sebab kena telan

    ReplyDelete
  33. Sy baru dapat panggilan mcm ni +37091009604....was2 nk angkat..

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Bubblynotes.Com uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !