No 8 Dalam Masyarakat Cina

Farah Waheda Wahid
6
Source Extracted from Google
Fakta menarik tentang angka 8:
  • 1 nombor telefon yang kesemuanya bernombor 8 telah dijual dengan harga USD 270,723 di Chengdu, China
  • Upacara pembukaan Sukan Olimpik musim panas di Beijing telah diadakan pada 8/8/2008, jam 8:08:08 malam.
  • Seorang lelaki di Huangzhou, China telah menawarkan nombor plat keretanya yang bernombor A88888 pada harga USD 164,000!
  • Nombor 8 juga dikaitkan dengan agama Buddha apabila dikaitkan dengan bunga teratai (mempunyai 8 kelopak bunga)
Dalam kepercayaan tradisi Cina, angka 8 merupakan lambang kemakmuran. Sebab, cara pengucapan angka 8 dalam bahasa Cina iaitu (Ba) yang terdengar mirip atau hampir2 sama dengan kata makmur (Fa).

Masyarakat Jepun juga termasuk dalam golongan yang fanatik dengan angka 8. Alasan mereka pun hampir sama iaitu kesamaan pengucapan dalam bahasa. Angka 8 diucapkan sebagai Hachi yang bermaksud beruntung. Menurut Feng Shui, angka 8 juga diyakini membawa keuntungan. 

Bukan masyarakat Cina dan Jepun jer rasanya... Kat Malaysia ni pun, bangsa2 lain termasuk Melayu dan India pun dah jadi minat dengan no. 8... Ada tu sanggup bayar beribu2 ringgit semata2 nak dapatkan no plat 8 tu... dan no plat yang ada no 8... sama ada 3 no 8 dalam 1 plat ke, 2 no 8 dalam 1 plat ke... pun kena bayar jugak... sebabnya...ramai yang dah menanti nak no plat yang ada no 8... Ada 'ong' la katakan...

Jap terfikir jap.... Baby Mia punya no pun ada double no. 8... Ms Apple punya no pun ada double no. 8... ^_^... Memang 2-2 tu no beli pun... tapi bukan sebab terpengaruh dengan kepercayaan ni... sebab bagi saya, apa2 yang jadi dalam hidup kita datang dari Allah SWT... bukan disebabkan oleh sesuatu yang lain... no tu dibeli sebab simbolik kot? Ada maksud2 tertentu yang related dalam kehidupan saya... ^_^... bukan sebab percaya yang no. 8 tu bawak tuah...  Might be it's just a coincident... ngeee.... 

Post a Comment

6Comments

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. Pernah dengar jugak pasal orang cina suka no 8... Ada ong katanya.. Huhuhu

    ReplyDelete
  2. haha...mmg mahal no 8 ni kalau nak beli...

    ReplyDelete
  3. betul tu..tak baik percaya sgt..semuanya dtg dr allah baik yg baik mahupon yg buruk

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Bubblynotes.Com uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !