Nama Yang Diberi Kepada Kita Adalah Yang Terbaik

Farah Waheda Wahid
19
Source Extracted from Google
Ada x siapa2 yang merasa segan atau malu atau x suka dengan nama yang telah diberikan oleh parents kita semua semenjak kita lahir? Eh, jangan macam tu taw... Nama yang telah diberikan kepada kita oleh parents kita semua adalah yang terbaik yang telah mereka pilih... Percayalah... Sebab semua ibu bapa yang ada di dunia ni aware yang pemilihan nama yang baik untuk anak2 adalah merupakan 1 perkara yang sangat2 penting. Ia adalah antara perkara yang mula2 diberi perhatian bagi anak yang baru lahir, malahan sejak ia masih dalam kandungan lagi, para ibu bapa sudah mencari dan memilih nama yang akan diberikan kepada anak yang bakal dilahirkan. 

Nama merupakan simbol khusus yang dapat membezakan seseorang itu dengan orang lain. Dengan nama itu dia akan dikenali, dan dengan nama itu jugalah dia akan dipanggil pada hari kiamat kelak. Selain itu, nama juga dapat mempengaruhi keperibadian atau mencerminkan sifat orang yang empunya nama. Ini kerana besar kemungkinan berlaku penyesuaian antara nama dan keperibadiannya apabila seringkali namanya disebut ketika memanggilnya. 

Mempunyai nama yang baik juga akan menyebabkan seseorang itu timbul rasa malu untuk melakukan sesuatu yang boleh memburukkan namanya yang baik itu. Dan dari rasa malu itulah, ia mampu menyedarkan dirinya untuk terus berusaha memperbaiki akhlak dan keperibadiannya kepada yang lebih baik lagi dari sebelumnya, agar namanya yang baik akan terus terjaga sampai bila2. 

I'm proud of my name... ^_^... Ngee... Farah Waheda...yang membawa maksud...kegirangan tunggal... Nama ni papa saya yang pilih sewaktu saya lahir dulu... Masa tu Farah Fawcett the Hollywood Actress tengah ngetop gitu, dan papa saya pulak minat dengan Farah Fawcett tu... 

Farah Fawcett...Source Extracted from Google
Nama Farah tu diambil sempena dengan nama Farah Fawcett...dan Waheda tu adalah dari nama papa saya Wahid...jadi gabungan kedua2nya jadilah Farah Waheda... ^_^... Tapi uols, as you could see... Farah membawa maksud kegirangan: memang happy go lucky dan sentiasa tersenyum jer saya ni... even masalah atau kesedihan setinggi mana pun, x kiralah bengang ke, marah ke, sedih ke, perit ke, sayu ke... saya tetap tersenyum dan kelihatan gembira jugak setiap hari... Pada saya, masalah2 yang ada dan perasaan2 negatif yang ada bukanlah sesuatu yang perlu dikenang2, diratap2, dikeluh kesahkan... hidup masih perlu untuk terus berjalan seperti biasa... if duduk kat takuk tu jer...apa pun x bley... duduklah selama2nya kat takuk tu dan x bergeraklah ke mana2... nanti orang lain ke depan, saya pulak yang ke belakang... masa tetap bergerak... dalam Islam sendiri selalu menganjurkan kita untuk berubah... kalau kita x ubah diri kita, x ada siapa2 pun yang dapat ubah diri kita... sama lah jugak...kalau kita masih terus nak kenang2, ratap2, keluh kesah, sayu2... x ke mana pun diri kita...selagi kita x release semua benda tu, selagi tu lah jiwa dan hati kita x tenang...Jika kita percaya pada Rukun Iman dan Rukun Islam... berpegang pada ajaran Islam... Percaya Pada Qada' dan Qadar Allah, sesukar mana pun sesuatu itu kalau kita sentiasa redha dan tawaduk...In Shaa Allah, segalanya akan jadi mudah bagi kita.... ^_^ Itulah rahsia saya sentiasa tersenyum walau dalam apa juga keadaan...

Waheda pulak bermaksud tunggal... ahaks...ni memang secara kebetulan bersesuaian kot... Yer, saya memang anak tunggal...diulangi sekali lagi, saya anak tunggal... Percayalah... neither brother nor sister... Yang ada semua yang berangkat2 jer...wakakakaka... But then, I'm not a spoilt brat tau! Saya tau macam mana nak berkayuh dalam hidup sendiri, do things on my own, survive on my own, walau sesusah mana pun saya tetap redah sendiri... those yang rapat dengan saya memang kenal sangat dan tau saya ni bagaimana orangnya... Susah senang sendiri dan x suka nak menyusahkan orang lain, selagi boleh survive sendiri selagi boleh kayuh sendiri saya jalan jer.... even ada better half, saya juga x suka menyusahkan dia seboleh2nya... benda boleh settle saya settle sendiri... dan dalam kamus hidup saya... you're responsible for who you are and you are responsible for the person who love you and who you love... 

All in all, walaupun orang lain mungkin mempersendakan nama kita, mengejek2 nama kita, mentertawakan nama kita... yang penting nama yang diberi oleh ibu bapa kita adalah yang terbaik serta mempunyai maksud yang baik2 dan indah... Be confident and always believe that whatever name that your parents chose is the best dan semua ibu bapa mahukan yang terbaik untuk anak2 mereka betul x?

Post a Comment

19Comments

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. nak malu apa kan.. deqla bangga tau.. normala.. kan sdp namanya tu...hihi... :)

    ReplyDelete
  2. agree with you , saya nih dah berapa kali tukar sekolah sejak tadika sampai sekolah menengah , macam3 nama gelaran , haish . haha .

    ReplyDelete
  3. Nama akak buruk..x best...(dah tau kan)hehehe..tp itu nama simbolik mak ngan abah akak, nama tu bawak tuah pada diorang..walau mcm mana x suka nya nama akak tu..ia ttp nama akak dan bukti cinta mak ngan abah akak..maksud x ingat plak..

    ReplyDelete
  4. as-salam..nama ciksu lain dari yang lain..hihi

    gitu citernya ;)

    anak tunggal, best tak?

    ReplyDelete
  5. Yang penting sebagai ibu bapa kita harus menamakan anak2 kita dengan nama yang baik....(^_^)

    ReplyDelete
  6. nama saya orang tak pernah persendakan tapi nama bapa sy org selalu persendakn..

    betul kata Farah..jgn malu..buat apa malu dgn nama sendiri..harus bersyukurkan..

    ReplyDelete
  7. memang kena bangga dgn nama yg mak dan ayah kita pilih
    tapi dik , ada kisah tau

    kawan akak dulu masa di sek .. nama dia pelik sgt2 .. summerywati .. kata ustaz tuu x der makna .. bila tanye mak ayah dia ..

    mak ayah dia main letak aje .. tgk kat majalan .. nama artis katanya ..
    siann kan .. ibu bapa sbnrnya kena main peranan juga .. kalau nama x der makna nie susauh .. kesiann kan

    ReplyDelete
  8. bersyukur aje dengan nama kita

    ReplyDelete
  9. saya suke name saya.. nama saya Farah jugak. hee =)

    ReplyDelete
  10. nama sy farah juga. nama & makna yang baik insha Allah akan jadi anak yg baik

    ReplyDelete
  11. hehehe...harus dibangga nm yg diberikan parents...huhuhu..tp nama timangan parents jugak yg beri n panggil "yu" je..nyue tu, means nurul pangkal nama sebenar..yue panggil..hahaha...digabung n meletopp nyue..

    ReplyDelete
  12. Nama saya orang lain yang pilih. Mak pun tak tahu kut nak letak nama apa. Ermmm..terima lah nama apa pun asalkan ada nama. Macam parents skrg bb blum kluar lg dah ada nama yg sedap2 dan makna yang baik2. Untungkan..

    ReplyDelete
  13. nama ni kan suatu anugrah juga..

    p/s: Best tak anak tunggal? hehe.. nak tanya pengalaman :)

    ReplyDelete
  14. memang sedap nama farah, farah waheda nice one ! oo begitu alkishnya sejarah nm farah hehe..
    betul hidup mst diteruskan :D

    ReplyDelete
  15. sebaik2 ibubapa berilah nama anak2 dgn nama yg baik lagi islamik..yg mempunyai makna yg baik..kerana ank yg dipanggil dgn maksud yg baik akn berkelakuan baik..dgn memberi nama yg tdk elok dan mempunyai maksud yg menyimpang dr islam anak2 akn berperangai buruk..satu lg jgn menggelar org..nanti allah balas dgn gelaran yg anda buat tu..:-)

    ReplyDelete
  16. nama sy pon unik jugak....ada satu je kat malaysia ni....tak caya try hack JPN....

    soal malu ni jadi masa kita kecik2 je...bila dah besar dah ok dah rasanya....

    teringat kat sorg kawan yg bernama KERBAU dalam IC dia....ni cerita betul...tapi dia org Iban la dan bukan muslim...

    ReplyDelete
  17. Bangga dengan nama sendiri..kalo boleh jgn ade nama timangan langsung..hehehehe..padahal ade gak kan?kiki

    ReplyDelete
  18. Oh anak tunggal rupanya...so mmg itulah intan itulah payung eh....

    Betul tu nama kita pastilah paling ngetop dan meletop bagi parent kita time tukan Farah...huhu...

    ReplyDelete
  19. kawan-kawan ai yang nama farah memang selalunya ceria! memang itu pun maksudnya kan... gembira, hepi, joy :)

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Bubblynotes.Com uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !