Kekurangan Itu Kelebihan

Farah Waheda Wahid
21
Source Extracted from Google

Ringkasan dari pembacaan di ILuvIslam untuk dikongsi bersama-sama uols... ^_^

Walau apa juga ujian yang diturunkan kuatkan semangat dan azamkan tekad. Yakinlah dengan janji Allah. Biar kita miskin, biar kita buruk, biar kita cacat asal hidup mendapat berkat.

Fikirkan setiap kekurangan yang diberikan pasti ada kelebihan yang diberikan. Begitu juga sebaliknya, setiap kelebihan itu pasti ada kekurangan kerana kita memang diciptakan lemah dan tidak sempurna.

Jangan pernah rasa rendah diri dengan kekurangan diri, kerana percayalah setiap yang Allah kurniakan mempunyai kelebihan dan keberkatan tertentu. Ingatlah, Allah menciptakan manusia dengan segala kelebihan dan kekurangan. Hikmahnya, agar manusia itu hidup bersama dan tidak mementingkan diri sendiri dengan cara saling lengkap melengkapi, macam yang kaya membantu yang miskin, yang sihat membantu yang sakit dan begitulah sebaliknya.

Ingatlah langit tidak selalu cerah dan kita tidak selalu di atas, janganlah kita mencaci kekurangan seseorang itu kerana mungkin suatu hari kita memerlukan sesuatu yang kita tidak ada daripada orang yang kita pernah hina dulu. Kekurangan di dalam hidup kita bukanlah pengakhiran dan penghujung dunia. Sebaliknya, bersyukurlah kerana suatu saat nanti pasti akan datang seseorang melengkapi kekurangan kita dengan kelebihannya. Jangan pernah berputus harap dan teruskan berdoa.

Dan ingatlah, setiap kekurangan yang kita miliki yang merupakan kelebihan yang tidak ada pada orang lain. Bukan semua orang dapat memiliki kekurangan yang kita ada. Bukankah kekurangan dan ujian itu satu bentuk dan tanda sayangnya Allah kepada kita?

Jadikanlah kekurangan yang kita miliki itu sebagai sumber kekuatan, simbol kehebatan dan bukanlah sesuatu yang menghancurkan. Bersyukurlah dengan setiap kurniaannya, kebaikan mahupun keburukan.

Beruntunglah bagi mereka yang selalu bersyukur dan sabar. Banyak kelebihan yang diberikan oleh Allah SWT kepada mereka yang bersyukur dan sabar dengan ujian yang diturunkan.

Post a Comment

21Comments

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. TQ akak share benda ni..kdg2 rsa jugak x bersyukur tu..huuee

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah... X rugi pun kalau kita nk ucapkan kata syukur tu.. Kan..?? :D

    ReplyDelete
  3. Bila kita syukur, kita akan rasa terlebih cukup dengan apa yang kita miliki, dok gitu.. :D

    ReplyDelete
  4. kadang2 that kind of feeling membelenggu diri tau...but honestly we have to wake up...open our mind..berubah..kalau x..tahap itu jer kita..mcm akak..akak selalu jadikan apa yang x mampu akak miliki tu satu target...mesti achieve walau lambat..x gitu adik manis?

    ReplyDelete
  5. Stuju skali.. semoga kita sentiasa menjadi org yg bersyukur..

    ReplyDelete
  6. yeahhh hidup mesti optimis.. Allah berkehendak menurut sangkaan hambaNYa.. :)

    ReplyDelete
  7. Nice entri ~ In Shaa Allah najihah akan bersyukur aelalu ;) kihkihkih

    ReplyDelete
  8. Nice entri sis ;)

    Btw In Shaa Allah najihah akan selalu bayukur lepas nie :) AMiN ~

    ReplyDelete
  9. andai ku terlupa tolong ingtkan aku, andai aku lali tolong sedarkan aku, andai aku terjatuh tolong bangkitkan ak dan andai aku tersungkur pimpim lah aku

    ReplyDelete
  10. setiap orang ada kelemahan & kelebihan masing2. kan

    ReplyDelete
  11. Kalau nak compare-compare dengan org lagi atas dari kita, mmg kita takkan bersyukur pun kan.. so, kite kena pandang org yang kurang dari kita, biar kite reti erti bersyukur dan saling bantu membantu..

    ReplyDelete
  12. Kalau nak compare-compare dengan org lagi atas dari kita, mmg kita takkan bersyukur pun kan.. so, kite kena pandang org yang kurang dari kita, biar kite reti erti bersyukur dan saling bantu membantu..

    ReplyDelete
  13. Sangat setuju Farah.... tapi ada ketikanya kita tewas
    Macamana tu? hehe..
    Lihatlah orang yg dibawah kita....barulah kita akan belajar rasa bersyukur....

    ReplyDelete
  14. kdg2 mmg akan rasa ada kekurangan pada diri. tapi mmg takkan lupa bersyukur dgn setiap apa yg ada

    ReplyDelete
  15. salam kakak fatah..betul tu. ada siang ada malam . ada kurang ada lebih . :)

    ReplyDelete
  16. salam kakak fatah..betul tu. ada siang ada malam . ada kurang ada lebih . :)

    ReplyDelete
  17. Betul tu farah.jgn kita mudah leka.sentiasa brsyukur

    ReplyDelete
  18. betul...sy setuju 500%...perkongsian yg baik dan bermotivasi...

    ReplyDelete
  19. Sangat membantu!sebab semalam down sikit mood ni, gara2 ade org yang selalu merendah2kan org lain..huhu..thx farah!

    ReplyDelete
  20. kekurangan dan kelebihan semua atas pemberian allah..sentiasa bersyukur dgn pemberian allah...

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Bubblynotes.Com uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !