Nuffnang Ke? Advertlets Ke?

Farah Waheda Wahid
13
Source Extracted from Google
Mostly, majority of blogger akan memasang iklan2 yang disediakan oleh provider such as Nuffnang, Advertlets, Innity, Google Ad Sense dan etc... Yang famous biasanya saya nampak di blog2 adalah Nuffnang dan juga Advertlets. Macam saya, mula2 dulu gunakan Nuffnang kemudian beralih kepada Advertlets. And I believe mungkin ada di antara blogger2 yang kat luar sana yang berada di dalam keadaan dilema nak pilih yang mana satu kan? Especially newbie dalam blogging... 

Sedikit perkongsian dari pembacaan di blog Aizuddin.Com:

Apa itu Nuffnang dan Advertlets? 

Mereka merupakan syarikat (komuniti) pengiklanan yang semakin popular di Malaysia sekarang ni. Jalan2 kat blog orang (tempatan) mesti pasang benda ni kan? Kita (blogger) hanya sebagai publisher (pengiklan) bagi mereka. Dan diaorang akan bayar ikut potensi blog kita nanti.

Nuffnang

Menurut Aizuddin.com kalau uols baru nak berjinak2 dalam dunia blogging ni, lebih baik uols prefer Nuffnang daripada Advertlets. Sebabnya, blog uols masih lagi baru. Jadi content pun belum banyak, apatah lagi nak cari traffic kan? 

Nuffnang akan bayar uols berdasarkan traffic dan jumlah klik. Walaupun trafik uols sikit, tapi mereka tetap akan bayar mengikut masa kempen sesuatu iklan tu ada dalam blog uols. Tapi janganlah main klik2 iklan di blog orang lain. Ia boleh merugikan Nuffnang tu sendiri. Kalau Nuffnang dah lingkup, uols nak join apa pulak nanti? 

Senang kata, kalau uols berminat dengan iklan tu, klik lah beliau. Tak perlu nak beritahu kat shoutmix dan chatbox. Klik adalah rahsia. He he. Biasanya untuk satu kempen, akan dibayar RM 0.25. Memang pada awal nanti earnings memang lambat naik. Tapi lama2 nanti, bila dah ada content blog yang best dan trafik yang mantap, uols akan diberikan buffered earnings a.k.a. BE. Ini membuatkan earnings uols akan bertambah masyuk.

Biasanya, Nuffnang akan update uols punya profile macam analytics dan earning pada setiap hari Isnin. Tak perlulah uols cek setiap masa nanti. Dari analytics, uols boleh tahu jumlah traffic dan keyword2 yang best dalam blog uols. Sampaikan ada orang sesat dalam tu. He he he.

Advertlets

Kata Aizuddin.com lagi, sesiapa yang rasakan blognya mempunyai traffic yang mantap sampaikan boleh jejak 100 visitor setiap hari, bolehlah cuba pasang Advertlets ni. Advertlets ni akan masyuk bila traffic uols tinggi. Kalau nak cecah RM 0.50 pun senang walaupun blog uols x berupdate. Asalkan traffic mantap. 

Memang iklan Nuffnang sangat menarik berbanding Advertlets. Boleh dikatakan iklan Nuffnang akan bertukar2 dalam seminggu tu. Tapi jangan risau, uols hanya maintainkan traffic je dah ok dah. X perlu nak risau jumlah klik iklan tu. Hu hu hu.

Yang x bestnye advertlets ni, dia x ada analytics macam Nuffnang. Jadi terpaksalah guna Google Analytics kalau nak tahu keyword dan traffic uols. Analytics traffic Advertlets pun simple je.

IMPORTANT REMINDER
Kalau uols nak pasang iklan Nuffnang, pastikan uols x pasang iklan Advertlets dalam satu blog yang sama. Ini akan membuatkan status Glitterati uols akan hilang. Banyak keistimewaan status Gliterati dari Nuffnanger. Dari lah late earning, cek dan Innit. Kalau bukan glitterati, uols x boleh guna website Innit ni. Innit ni macam pingkan entri blog uols. Satu cara nak dapat traffic jugak ni. ^_^

Personally Me?

Honestly adverts ni semua adalah sampingan je sebenarnya. Saya x nak jadi terlalu obses tentang adverts ni. Tak kisah yang mana2 pun yang saya pilih or letak, either Nuffnang ataupun Advertlets ataupun yang lain. Yang penting adalah nawaitu saya berblogging. Berblogging dengan ikhlas dan sihat. Persahabatan, silaturahim dan ukhwah serta content blog saya adalah lebih penting pada saya berbanding adverts ni. Kalau dah memang rezeki saya dapat income dari blogging...Alhamdulillah... itu rezeki kan? Rezeki takkan nak tolak... heee... ^_^ Banyak ke sedikit ke...itu belakang cerita... Yang penting kita ikhlas berblogging... dan bukannya berblogging kerana mengharapkan sesuatu yang lain untuk datang balik kepada kita... 

Post a Comment

13Comments

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. Tak pandai pasang iklan nuffnang.. Huhu

    ReplyDelete
  2. Ba dah lama pasang iklan. Tapi sekarang baru tahu beza. hahaha. tq sharing!

    ReplyDelete
  3. Farah...wa caya Lu....he..he..
    tapi okje pun setuju....niat kena ikhlas...tapi kadamg tu jadi tak ikhlas jugak he..he..dasar apakah ini Farah...he..he

    ReplyDelete
  4. yang muja tahu advertlets ni dia susah buat bayaran kt bloggers.. dia banyak entertain blogger yang femes je.. cer google.. banyk aduan pasal advertlets.

    ReplyDelete
  5. sy letak nuff aje... trafik tak mantap nak letak iklan lain...

    ReplyDelete
  6. letak nuff jer..

    setuju yg last tu..berblogging biar ikhlas..

    ReplyDelete
  7. Cheqkaq letak je nuffnang..tp xtau pon sbb ape..Hehehe..thanks farah sbb share info ni..

    ReplyDelete
  8. sy baru lg pasang nuffnang...masih pening dan tak tahu apa2...tapi niat berblog selain membiasakan diri utk menulis mmg nak dapatkan duit dari adds...haha dasar tak ikhlas kan?

    ReplyDelete
  9. @Angel Love Soldier:
    he he he...takper...slow2... mesti boleh punya...

    @bazilah abu hassan:
    my pleasure dear... ^_^

    @hainom OKje:
    he he he...dasar tak tau la OKje...ekekeke....

    @Ayu azmir:
    thank you... ^_^

    @Nurmujahidah Ismail:
    ha tu la muja akak pun ada baca...perlukah akak switch balik pada nuffnang? ekekekeke....

    @miz ruha:
    traffic akak pun bukannya mantap pun... heee...

    @MaMa Rey:
    ^_^

    @Cheq Kaq:
    ^_^

    @Hatimi Tahirruddin:
    eh x lah...x der sapa cakap cam tu...

    @Amanda Suria:
    ek kak? hurm... ni buat cam nak switch balik nih...ekekekke...

    ReplyDelete
  10. ciksu pilih nuffnnag.

    masih mengahrapkan BE


    jom like page fb ciksu, boleh?

    http://www.facebook.com/pages/Qasehnya-Rania/202226283197791

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Bubblynotes.Com uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !