Malware Attack & Rescue Alert... Sob Sob Sob

Farah Waheda Wahid
19
Source Extracted from Google
Hamik ko...malam semalam dengan x semena2 blog saya telah diserang Malware... Nak bukak jer blog...kunun2 nak syok2 sendiri tengok blog sendiri...denggggg.... Keluar gambar seperti di atas... Kembang kempis nafas ai you know...  Sepanjang ber-blogging x pernah plaks kene serangan cenggini... tetiba plak kans semalam? Panic jap... Pas tu ada pulak sorang kawan blogger yang baik hati inform dekat saya yang dia terkena benda yang sama dengan yang saya kena bila nak bukak Bubblynotes.... Huwaaaaa.... nak nangis dah masa tu... Erkss... nak malware pa ke bender nyer? Ni blog biasa2 jer...bukannya blog femes... (malware bukan kira ye dak?) 

Tau dah dari url mana yang blog tu bley jadi malware... So... godek sana godek sini...mintak nasihat Cik Google...Ye lah, orang x expert cenggitu la... Dah tengah2 malam ni, sapa lah yang nak tolong ye tak? Nasib ada +Hatimi Tahirruddin yang tolong jugak... Terima kasih +Hatimi Tahirruddin ... Jasamu dikenang....nasib baik Timi x tido lagi... ha ha ha... (gelak nakal, dah tau dah Timi bukannya tido awal... kecuali kalau line tenet dia problem)... Dekat sejam jugak akak berpeluh uols... sob sob sob...

Lagi satu...terima kasih pada tuan punya tanah kedaung kat SINI sebab dah bagi guide dalam post dia yang bertajuk PENTING: Malware - Panduan Membuang Malware Untuk Pengguna Blogspot...

Blogger yang menggunakan blogspot ketara menghadapi masalah diserang oleh malware. Ada beberapa sebab yang memungkinkan hal tersebut berlaku...

Jika blog yang uols lawati itu sudah ada menyimpan jangkitan malware, sebarang penerusan mengakses blog tersebut tanpa menghiraukan amaran risiko yang dikeluarkan oleh browser uols seperti Google Chrome dan Firefox, akan menyebabkan komputer uols dijangkiti dengan malware tersebut.


Blog2 yang menggunakan "icon" di dalam menetapkan senarai rakan blogger adalah yang menjadi penyebab kepada masalah ini. "favicon.ico" merupakan fail yang menjadi sasaran serangan malware dan sebarang pengaksesan terhadapnya akan menghasilkan tanda amaran dan pengabaian terhadapanya mendedahkan komputer uols diserang oleh malware berkenaan. 

Cara Mengatasi:

Pastikan uols tidak memilih tanda "icon" semasa menetapkan penyenaraian blog rakan2 uols semasa "Configure Blog List".


Pergi ke Dashboard uols pilih Layout --> My Blog List (or apa2 nama yang uols bubuh)

Kemudian pastikan uols tidak meletakkan tanda semakan di kotak "icon", biarkan ia kosong. (Lihat gambar sebelah)

Setelah itu barulah uols click "Save".

Hanya langkah itu saja yang mampu membersihkan blog uols dari dijangkiti malware yang terhasil dari fail "favicon.ico" berkenaan.

Setelah selesainya, uols perlu membersihkan "cache" dan "cookies" di browser uols. Dan tutup browser uols. 

Buka semula dan cuba buka blog uols balik. Tanda amaran malware itu telah tiada... Yeay...

Bagi komputer yang telah terkena jangkitan malware, pastikan uols menggunakan perisian malware yang baik. Sebarang penggunaan perisian anti-malware percuma belum tentu menghapuskan malware malah ada kemudian perisian anti-malware itu sendiri yang menjadi pembawa malware yang lebih dahsyat.

Gunakan perisian anti-malware yang disahkan saja. Di antara perisian anti-malware terbaik ialah Malwarebytes Anti-Malware dan juga Ad-Aware Free Internet Security 8.3.1. 

Kedua2 perisian tersebut telah disemak oleh CNET dengan pemarkahannya menghampiri 5 star.

*Alhamdulillah, gembira dan lega uols sebab segalanya telah pulih seperti sediakala...seriau ai... hu hu hu...  dan tolong sebarkan maklumat ini supaya blog rakan2 kita dapat diakses dengan lancar dan selamat. Bagi url yang saya dah remove dan unfollow... harap maaf...sebab tiada cara lain untuk rescue Bubblynotes... saya cadangkan awak supaya buang malware tu dengan segera dari merebak kepada mereka2 yang lain... dan jangan kecil hati ye.... daripada jadi teruk baik ambik tindakan dari sekarang...kesian mereka2 yang lain yang x semena2 kena tempias... Untuk kebaikan kita bersama occay... So ampun dan maaf...jangan kecil hati tau... once everything occay... I will follow you back and comment2 cam biasa... ^_^

Happy blogging in a healthy way peeps... Heartz uols deep2...

Post a Comment

19Comments

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. oo...bnda tu efek ea kak farah....al kisah yer...timi tu pepagi pon msih ada :D

    ReplyDelete
  2. tgk gambar atas tu, nuffX malware distributor? LOL..apa kata pihak nuff? ke dh setel?

    ReplyDelete
  3. thanks for sharing..baru tahu puncanya..

    ReplyDelete
  4. aah lah ..
    aduh dik takutnyee
    akak dah lah x pandai bab2 nie huhu

    ReplyDelete
  5. aduh..terus check bloglist td..naseb baik untick huhu

    ReplyDelete
  6. tq share...bnyk benda tak tau...maklumlah blogger baru.

    ReplyDelete
  7. kena ambik tau juga ni walaupun tak pernah kena melware..

    ReplyDelete
  8. no problem, benda kecik ja.. pasal malware dkt blogspot ni benda kecik je, cuma perlu cari url yang buat kacau tu dan buang..tu je :D

    Pemenang Cabaran SEO Selamat Blog 3 Dalam 1 Happy New Year 2013
    Click Click Click

    ReplyDelete
  9. terima kasih farah.ciksu nak balik buang kejap..huhu

    kena bertindak dari sekarang

    ReplyDelete
  10. nk tengok jap laa..mesti click kot icon tu..remove ke?

    ReplyDelete
  11. nyue pernah baca..sini sana cite psl virus ni tp nsb xpernh xkena ag..dan hrp xkena la..nyue xpandai nk solve kan..hehehehhe..

    nsb yg akk dh pulih...

    ReplyDelete
  12. walamak benda ni paling ditakuti oleh setaip blogger. huhu

    ReplyDelete
  13. ai paling nyampah tgk gambar penyamun chrome tu...hihihi

    ReplyDelete
  14. de jugak blogger yg kne malware nih

    ReplyDelete
  15. wa... dlm banyak2 akak google tentang malware, entri Farah yang ni paling banyak membantu & sangat2 mudah akak faham. Thanks a lot ats penerangan bermanfaat ni :)
    Jom joint segmen akak http://www.ieta.my/2013/02/segmen-komen-cadang-blog-ieta.html hehe... tqvm :)

    ReplyDelete
  16. bagus entri ni.. banyak la entri kak Farah yg best2.. suka3.. nanti kalau jadi apa2 kat blog iha bolehlah iha tgk sini..

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Bubblynotes.Com uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !