Lelaki & Kepompong Kupu2

Farah Waheda Wahid
15
Source Extracted from Google


Seorang lelaki telah menemui  kepompong kupu2 di tengah jalan. Ada lubang kecil pada kepompong itu. Dia duduk mengamati lubang itu dan melihat ada kupu2 cuba berjuang untuk membebaskan diri melalui lubang kecil itu. Kemudian kupu2 itu berhenti mencuba. Ia kelihatan telah berusaha sedaya upaya dan kini tidak mampu untuk melakukan lebih jauh lagi.

Akhirnya lelaki tersebut mengambil keputusan untuk membantu kupu2 tersebut. Dia mengambil gunting dan memotong sisa kekangan dari kepompong itu. Kupu2 tersebut keluar dengan mudahnya. Namun, dia mempunyai tubuh gembung dan kecil, sayap2nya berkeriut. Lelaki tersebut terus mengamatinya sambil berharap sayap2 itu mekar dan melebar sehingga mampu menampung tubuh kupu2 itu, yang mungkin akan berkembang seiring dengan berjalannya waktu.

Namun, harapannya hanya tinggal harapan. Hakikatnya, kupu2 itu terpaksa menghabiskan sisa hidupnya merangkak di sekitarnya dengan tubuh gembung dan sayap2 berkeriut dan tidak sempurna. Dia tidak pernah mampu terbang.

Lelaki yang membantu kupu2 tersebut tidak mengerti bahawa kupu2 tersebut perlu berjuang dengan daya usahanya sendiri untuk membebaskan diri dari kepompongnya. Lubang kecil  yang perlu dilalui oleh kupu2 tersebut akan memaksa cairan dari tubuh kupu2 itu ke dalam sayapnya sehingga dia akan siap terbang dan memperoleh kebebasan dari kepompong tersebut.

Kadang2 perjuangan adalah sesuatu yang kita perlukan dalam hidup kita. Jika Allah membiarkan kita hidup tanpa ranjau dan perjuangan, kita mungkin akan menjadi lemah dan tidak tahan ujian. Kita mungkin tidak kuat untuk menghadapi rintangan bagi mencapai cita2 dan harapan yang kita idamkan. Kita mungkin tidak akan pernah dapat “terbang” jauh. 

Sesungguhnya Allah itu Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Kita memohon kekuatan dan keteguhan hati… Dan Allah memberi kita dugaan dan ujian untuk membuat kita kuat dan cekal.. Kita memohon kebijaksanaan… Dan Allah memberi kita berbagai persoalan hidup untuk diselesaikan agar kita bertambah bijaksana dan matang. Kita memohon kemakmuran… Dan Allah memberi kita akal dan tenaga untuk dipergunakan sepenuhnya. Kita memohon cinta… Dan Allah memberi kita orang2 bermasalah untuk diselamatkan dan dicintai. Kita memohon kemurahan rezeki dan kebaikan hati… Dan Allah memberi kita kesempatan2 yang silih berganti.

Begitulah cara Allah membimbing kita… Adakah jika saya tidak memperoleh apa yang saya idamkan bererti saya tidak mendapatkan segala yang saya inginkan?

Kadang2 Allah tidak memberikan apa yang kita minta, tapi dengan pasti Allah memberikan yang terbaik untuk kita, kebanyakan kita tidak dapat melihat hikmah disebaliknya, bahkan tidak mahu menerima rencana Allah, padahal itulah yang terbaik untuk kita.

Post a Comment

15Comments

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. salah farah..terima kasih dtg ke blog ema..salam kenalan

    ReplyDelete
  2. setiap yang jadi ada hikmah dan sebab :) nice story

    ReplyDelete
  3. Setiap ape yang dicipta & berlaku pasti memberi hikmah pada mase akan dtg , in shaa Allah ;)

    ReplyDelete
  4. realitinya..sue geli tengok ulat dalam kepompong!!

    ReplyDelete
  5. betul tu..suka entry nie..hidup nie perlu ada perjuangan..klu tak kita x dapat hasilnya..hikmah disebaliknya sgt baik utk manusia semua..allah maha mengetahui..:-)

    ReplyDelete
  6. thanks for sharing.. peringatan buat dri sy juge. =)

    ReplyDelete
  7. ada makna tersirat dan tersurat...peringatan utk akak jugak..nice sharing..

    ReplyDelete
  8. betol tu farah, setiap kejadian tu mesti ada hikhmah dan sebabnya sesuatu benda itu berlaku..DIA lebih mengetahui..

    ReplyDelete
  9. "Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia baik bagimu" Al-Baqarah :216

    "Barangkali kamu tidak menyukai sesuatu, padahal Allah menjadikannya kebaikan yang banyak " An Nisa ; 19

    ReplyDelete
  10. yup! its hpent to me.. xdapat ape y kita mtak n nak.. tp dapat y sgt TERbaik :)sbelum nk dpat yang terbaik tu bleh dikatakan mandi air mata darah dulu la... itulah hidup

    ReplyDelete
  11. kdg2 kita kena biarkan fitrah alam...tak perlu nak beri bantuan yg tak sepatutnya....baru smlm tgk video org yg bantu seekor kucing bersalin dgn membersihkan plasenta...sdgkan ibu kucing kena makan plasenta tu utk tambah antobodi dlm susu badan dia...

    ReplyDelete
  12. Betul tu farah... ujian, dugaan tu semua adalah guru terbaik buat kita

    ReplyDelete
  13. kdg2x Allah tak memberi apa yg kita mahukan,tetapi Allah bg apa yg kite perlukan....cabaran dan dugaan itu yg kita perlukan utk lebih mengenal erti sebuah kejayaan kelak.. ^^

    ReplyDelete
  14. in shaa ALLAH

    semoga diri ini diberi kekuatan mental dan fizikal utk terus menanti '',

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Bubblynotes.Com uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !