Kerana Dia Seorang Ayah

Farah Waheda Wahid
11
Source Extracted from FB
Awal2 ngaku... ini adalah entry COPY PASTE dari FB yang saya rasa nak kongsikan di Bubblynotes... Kisah benar untuk muhasabah diri sendiri...Mungkin ada juga antara uols yang dah terbaca post ni kan?

Ada seorang bapa datang ke kedai, melihat2 seperti pelanggan lain. Aku menerjahnya, "Pakcik, laptop..." - dia tersenyum dan masih melihat2 laptop yang ada di kedai. Aku menyambung lagi, "Nak beli untuk anak ke?", "Ya, nak beli untuk anak - dia nak sambung belajar - laptop yang mana yang ok?". Aku mempromosi barang seperti biasa - aku biasanya mengesyorkan yang paling murah. "Kalau nak yang bagus mahal pakcik - tapi kalau setakat nak buat belajar yang nie lah, Samsung - seribu seratus lebih je...". Dalam aku bercakap dengan dia, dia banyak diam dan seperti berfikir. Sedikit lama dia terdiam, dia membuka mulut "Nanti saya datang balik ya, duit tak berapa nak ada lagi ni..." pergi dengan suatu perasaan yang lain.

Aku dengan rutinku bekerja setiap hujung minggu sahaja, kebetulan - aku duduk di kaunter menunggu pelanggan - dia datang semula ke kedai, tapi dengan anaknya - perempuan. "Yang mana ya yang haritu, ada lagi x?", "Yang ni, Samsung hari tu, tapi yang nie stok baru - harga sama je", aku menyambut soalannya. Dia bertanya kepada anaknya, "Yang nie ok ke dik?" - "Ermm, ok ke ni murah je - karang rosak karang susah..." jawabnya dengan muka yang kurang puas hati - anaknya seperti menginginkan yang lain yang lebih mahal. "Yang Acer nie x boleh ke ayah?", ayahnya terdiam seketika dan menyambut dengan negosiasi, "Yang Acer ni berapa boleh murah lagi?" - "Yang tu x dapat dah pakcik,... Dah harga kos dah tu..." aku rasa geram namun masih dalam nada yang baik menyambung lagi, "Dik, nak laptop untuk belajar kan...Rasanya kalau untuk belajar - yang nie lebih dari cukup - rosak x payah fikir sangat - warranty setahun". Aku mengeluarkan kata2 tersebut atas dasar aku seperti mengerti kerut wajah bapanya. 

"Oklah, yang ini" jawab anaknya. Sedang aku menulis resit dan membungkus laptop dari meja 'display' - aku terpandang bapanya yang mengira duit untuk membayar. Aku nampak dompetnya kosong - habis semua duit digunakan untuk membayar laptop. Dia menyerahkan duit kepadaku dan aku mengiranya semula - dia melihat tanganku yang mengira. Habis aku mengira - wang aku masukkan dalam cash drawer, "Cukup duit tadi dik?" - "Cukup, terima kasih ya...". Dia dan anaknya meninggalkan kedai. Aku hanya menahan airmata mengira duit yang diberikan... RM1, RM5, RM10 dan hanya sekeping RM50. Aku membayangkan dari mana si ayah mencari duit untuk membeli sebuah laptop untuk anaknya - penuh harapan.

Aku geram kepada anaknya - seperti dia tidak tahu ayahnya bagaimana - hanya tahu minta. Aku tahu ayahnya tiada duit, dia dah sebut awal2 pada aku, aku nampak airmukanya, aku perhati sekeping2 duit yang diserahkan. Aku tahu dia tiada duit pulan gke rumah dan perlu 'mengais' untuk hari esoknya. 

Ya Allah, ampunilah segala dosaku, dan (dosa) kedua ibubapaku, dan rahmatilah keduanya sepertimana mereka mendidikku pada waktu kecil. Amin...

Oleh: Hamba Allah

Post a Comment

11Comments

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. kadang2 anak2 ni x faham penderitaan ibu bapa...semoga dania menghargai mamanya bila besar kelak..amin....

    ReplyDelete
  2. #sentap pg2 baca entry nih..T______T

    ReplyDelete
  3. NAK YG MHAL2 .. KALO STAKAT UNTUK BERFB BEK XYAH LA .. LAPTOP SKNG NI JRANG JE UNTUK WAT KEJE SKOLAH KE PAPE .. HAISH .. XRASE SYUKUR KOT .. HANGIN HANGIN

    ReplyDelete
  4. ok sedih!!ayah....abah...daddy. T_T

    ReplyDelete
  5. hurm...e3 ni sgt2 myagat hati la akk...trs igt kat ayh...

    nyue xminta pun laptop time nk stdy dlu.. & x berharap pun..alih2, mse nk kat airport.. bp sdara dtg bw laptop..mak beli snyp2.. jenama xkisah la, jnji bleh guna..

    ReplyDelete
  6. jika ini kisah benar, semoga ayahnya mendapat rezeki yang berlipat ganda, dan lindungilah ayah nya itu...

    sedih baca pasal mak ayah gini...

    wahai anak...sedarlah sesuatu...

    minta kebenaran nak copy jugakla farah...

    ReplyDelete
  7. YaAllah...trus cik rindu ayah kat umah..rase nak balik cepat2 :(

    ReplyDelete
  8. Emak ayah ni seboleh munglin nak memenuhi keperluan anakkan...tapi anak?... Belum tentu lagi...

    ReplyDelete
  9. @Amanda Suria:
    In Shaa Allah...aminnn... Dania anak yang baik...

    @CikZaniff:
    aikk...sentap... alolololo...sorry eja... hu hu hu...

    @dEdEQ dE wIshEs:
    sabar deq sabar... ^_^

    @ayut:
    hu hu hu....

    @Nyue:
    kasih sayang mak dan ayah memang xder tolok bandingannya...

    @therosputih:
    silakan yunk... adalah amat dialu-alukan...

    @cik azLyzah⊙.☉ :
    haippp... rindu2 jugak... jaga suami tu dulu... ekekekeke...

    @hainom OKje:
    betol sangat tu OKje...

    ReplyDelete
  10. takpe hidup macam roda...nanti anak dia yg demand tu plak merasa camne bila ada anak sendiri satu hari nanti...

    ReplyDelete
  11. tersentuh hati ;(

    farah bukan tefal tau..tapi lebey kurang nak sama gak la ;D

    http://lobaksusue.blogspot.com/2012/11/kisah-si-pemanggang-ajaib-menarik.html
    jom singgah :D

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Bubblynotes.Com uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !