Jom Kenal2 dengan LinkedIn...

Farah Waheda Wahid
10
Source Extracted from Google
Kembang setaman tuan punya LinkedIn kalau2 terbaca entry ni... (sudah2 la tu, x yah nak ferasan...)... Ekekekeke...hari ni nak jadi tukang promo secara percuma pulak untuk LinkedIn... Eh x derlah... just nak sharing info jer... and I believe mesti ada among uols yang dah biasa dah dengar or sememangnya ada account LinkedIn... bagi mereka yang belum ada account LinkedIn ataupun x pernah dengar or x pernah bother nak amik tau tentang LinkedIn ni....meh sini saya citer cket...

LinkedIn adalah professional network dan bukannya personal social networking cam FB. It is a place to find and be found. Kira2 cam serious la dari FB ek... It's all about career, it's all about networking, It's all about career advancement or enhancement... 

Kenapa saya joined LinkedIn sedangkan dah ada FB? 

1. Getting Back in Touch (Finding & Being Found)
Sememangnya betul, melalui FB kita boleh buat jejak kasih cari kawan2 lama and be in touch. Tapi disebabkan features 'search functionality' yang saya rasa awesome dekat LinkedIn, saya dapat cari juga kawan2 yang saya x dapat cari dalam mana2 social networking sites yang lain. Yelah, ada juga antara kengkawan kita ni memang x ada account FB... Serious uols, saya ada 2-3 orang kawan yang memang x ada account FB or dalam erti kata lain x minat FB... Kan sememangnya ada orang2 yang macam ni... ^_^ 

Dunia maklumat ni kat sangat pantas bergerak, cam tu lah jugak dunia professional yang mana orang2 akan menukar pekerjaan dan lokasi mereka secara berterusan ataupun cepat. Melalui LinkedIn ini, maklumat tersebut akan sentiasa diperbaharui. Kita boleh update location information, pekerjaan, bahkan apa yang sedang kita lakukan di profile online kita. Kita juga x akan ketinggalan maklumat ter-update (ayat apa nih? hu hu hu) dari rakan atau rakan sekerja kita mengenai pekerjaan mereka, lokasi mereka, apa yang sedang mereka lakukan bahkan update dari blog mereka.

2. Acquire & Share Expertise
Dekat LinkedIn ada tersenarai lebih dari 900K group yang kita boleh join. Setiap group ada personalized Discussion Board, News Board, and Job Postings.  (ni yang menarik ni)

3. Creating Own Professional Profile
Wakakaka... professional la sangat akak nih... tapi what am gonna tell you adalah LinkedIn memberikan kita kemudahan untuk membuat dan mengawal profil kita sendiri yang related dengan career kita.

4. Cari Idea di LinkedIn
Kita mungkin kadang2 x dapat nak selesaikan masalah di tempat kita bekerja. Dan cam ner nak settle? sedangkan colleague kita sendiri pun x dapat nak bantu. Jadi based pada nama, pekerjaan, title, syarikat dan keyword plus lagi dengan pertukaran idea atau perbincangan secara online mungkin sedikit sebanyak boleh membantu. 

5. Terokai Peluang di Depan Mata Kita
Kita mungkin percaya bahawa kadang2 peluang itu tidak datang dengan sendirinya, tetapi harus diciptakan. Di LinkedIn yang paling saya suka adalah testimonials dari ex-bosses saya... hee...itulah salah satu cara... or weapon yang saya gunakan untuk diri sendiri ketika tawaran dan penawaran dalam career berlaku... (harga market salary kita pun kena jaga jugak... biarlah bersesuaian dengan experiences, education yang kita ada ye tak?)

Siapa2 yang ada LinkedIn Account tu... silalah add saya kat Farah Waheda's LinkedIn Profile ... dan pada sesiapa yang belum join...lepas dah baca entry saya ni or browse kat LinkedIn...rasa cam berminat... jom join...pas tu add saya ek? ^_^

Post a Comment

10Comments

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. rsa mcm takde akan ni...hahaha...pening byk sgt akaun yer :D

    ReplyDelete
  2. awat banyak sgt akaun dia? ke akak yg x reti..opps...

    ReplyDelete
  3. nati lupe password lagi kang farah..hehe

    ReplyDelete
  4. macam lebih berkredibiliti plak hehe.. tp features die menarik laa, nk g jenguk jap lah :D

    ReplyDelete
  5. Rasa okje pun ada..tak aktif pun....dan tak tau mcmana boleh ada..hehe...tak perasan le tu

    ReplyDelete
  6. http://aimi-wardina.blogspot.com/2013/01/2nd-giveaway-by-aimi-wardina.html

    Join jom! Mesti awak dapat hadiah sebab ada banyak hadiah! Mungkin boleh dapat lebih daripada 1 hadiah!

    ReplyDelete
  7. ai tak pernah try lagi ni...ketinggalan bas la pulak....

    ReplyDelete
  8. takde idea langsung cemana likdedln ni function hehe :p

    btw kak farah tunjuk laa gamba emerald green peplum tu! ;)

    ReplyDelete
  9. belum ada akaun lagi..nanti cuba buat..tq info ini

    ReplyDelete
  10. tak ada lagi akaun ni. tak tahu apa2 pun tentang ni. thanks untuk info ni

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Bubblynotes.Com uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !