Hair Dye & Pregnancy

Farah Waheda Wahid
6
Source Extracted from Google
Ustaz Azhar Idrus pernah ulas pasal cerita dye rambut ni...kata Ustaz Azhar Idrus...selagi rambut x beruban x bley dye... seperti video cutting kat bawah ni...


^_^... However, susulan dari ni, nak citer kat uols pulak... hair dye & pregnancy... 

Adakah Selamat untuk Mewarnakan Rambut Semasa Preggy?

If kita x berambut perang secara semulajadi, rambut chocolate or perang rambutnya, kita might be one of the women out there yang menggunakan hair colouring chemical as our secret weapon untuk kelihatan lebih attractive. Now that if we are pregnant, we might be keep on questioning ourselves if secure ataupun x untuk colour our hair during pregnancy. Jawapannya adalah mungkin. Sebab telah terdapat banyak kajian pewarna rambut dan kehamilan and at this moment, x ada bukti bahawa mewarna rambut tu menyebabkan kecacatan pada kelahiran. 

Jika Pewarna Rambut adalah Selamat, Mengapa Kita Diberitahu supaya Tidak Mewarnakan Rambut Kita semasa Trimester Pertama? 

Even x ada apa2 keterangan pewarna rambut menyebabkan kecacatan kelahiran, kita hanya x sure pasal security. Trimester pertama adalah apabila semua organ2 utama baby membentuk. Doktor mungkin mengesyorkan menangguhkan mewarna rambut sehingga berada di dalam trimester kedua atau mengelakkan sama sekali pewarna rambut. 

Pada tahun 1978, FDA mencadangkan label amaran pada pewarna rambut yang mengandungi 2 bahan tar arang batu. Penyelidik dari Institut Kanser Kebangsaan di Bethesda, MD mendapati bahawa tikus yang diberi makan sebatian daripada arang batu tar dalam pewarna rambut tertentu adalah lebih berkemungkinan untuk mendapat kanser berbanding tikus yang tidak diberi makan sebatian ini. Dalam kes ini, tikus kajian telah diberi makan sejumlah besar sebatian ini. Ia juga tidak menilai risiko komponen ini digunakan untuk kulit. Kajian lain mengenai pewarna rambut telah menunjukkan bahawa peratusan kecil pewarna rambut sebenarnya diserap melalui kulit kepala dan seterusnya ke dalam badan. Pengilang telah berhenti membuat pewarna rambut mereka dengan bahan2 ini tetapi ramai juga yang telah menggantikan dengan sebatian dengan struktur yang sama. 

Pewarna Rambut Boleh Diserap ke Dalam Kulit dan Mencederakan Bayi?

Hanya sejumlah kecil pewarna rambut yang dapat diserap melalui kulit. Jumlah ini adalah begitu kecil dan ia tidak dianggap sebagai berbahaya kepada bayi. Penyelidikan yang ada tidak menunjukkan sebarang bukti kecacatan kelahiran yang berkaitan dengan menggunakan pewarna rambut. Kajian haiwan telah dilakukan dengan dos 100 kali lebih tinggi daripada apa yang digunakan pada rambut. Kajian2 ini tidak menunjukkan apa2 perkembangan janin yang tidak normal atau kecacatan kelahiran pada haiwan. Terdapat beberapa kajian mengenai pewarna rambut dan kehamilan manusia. Kita tidak mempunyai maklumat yang cukup untuk mengatakan sama ada ya atau tidak pewarna rambut boleh menjadi berbahaya pada kehamilan manusia.

Kalau nak jugak warnakan rambut during pregnancy.... 

Safety Tips Warnakan Rambut During Pregnancy...
  • Elakkan pewarna rambut semasa trimester pertama.
  • Pilih pewarna rambut yang tidak kekal.
  • Pakai sarung tangan apabila mewarnakan rambut.
  • Bilas rambut dengan teliti selepas mewarnakan rambut.
  • Highlight atau fros rambut. Since chemical x digunakan secara langsung ke kulit kepala, pewarna rambut kurang akan diserap melalui kulit.
  • Gunakan pewarna rambut semulajadi seperti inai. Inai adalah pewarna sayur-sayuran dan dianggap selamat untuk digunakan semasa mengandung.
* Rambut semulajadi memang dah macam tu... hitam tapi ada campuran dark chocolate sikit... dulu mungkinlah (mengaku ni)... rambut memang pernah blonde, brunette, copper dan segala bagi... but since sometime ago, dah memang x pernah nak recolor lagi rambut ni... nak maintain rambut warna asli gitu... dan juga nak berubah sedikit demi sedikit ke arah yang lebih baik... (honest confession)... better half pun dah advise... jadi yang baik kita ikut ye tak? yang tidak...kita tinggalkan di belakang bersama masa silam... 

Post a Comment

6Comments

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. ohh ade efek eh. xpernah tau pn, sbb tak prnh mengandung hihi :P
    # yeay jom kt doa sma2, smua org ada ms silam :)

    ReplyDelete
  2. wah baru tau ni...(budget mcm tahu hal2 pregnancy yg lain je...)

    apa2 pun nice info....makasih sebab berkongsi fa cai....

    ReplyDelete
  3. x pernah kaler rambut..suka hitam...walau dah nampak uban banyak..huhu

    ReplyDelete
  4. kalau ai peknen, memang tak jejak la hair saloon ke apa...berwaspada lebih baik dari menyesal kendian ari :)



    ReplyDelete
  5. uit...ada efek ke..?wlupun ckit tp klu nk jd efek jgk nnt kat baby...

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Bubblynotes.Com uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !