Sweet Like Chocolate... Masalah Itu Manis

Farah Waheda Wahid
10
"Jangan katakan kepada Allah kalau kita ada masalah, tapi katakan kepada masalah kita ada Allah"

Ketika kita ditimpa sebuah masalah, bererti Allah mahu kita lebih dewasa dalam menghadapi hidup ini. Ketika kita ditimpa musibah, bererti Allah ingin agar kita mendekat kepadanya. Ketika kita ditimpa kesusahan, bererti Allah telah menyediakan untuk kita kemudahan.

Kerana sesungguhnya di sebalik permasalahan ada proses pendewasaan, di sebalik musibah ada hikmah, di sebalik kesusahan ada kemudahan. 

"Maka sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan. Sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan." (QS. al-Insyirah: 5-6)

Ketika permasalahan datang menghampiri, jangan mengeluh di hadapan sang pencipta, jangan memberontak akan keputusannya apalagi mengatakan Allah tidak adil. Namun, mintalah agar kita diberi kesabaran serta ketabahan dalam menghadapinya diberikan penyelesaian yang terbaik bagi kita, dan selalu mengharap dia memberikan ganjaran pahala untuk kita.

Tanpa malam, bulan purnama takkan indah. Tanpa lapar, nikmat makanan takkan terasa. Tanpa dahaga sejuknya air takkan memberi banyak makna. Begitu juga kemenangan dan kemudahan takkan banyak memberi erti tanpa didahului rintangan masalah kesusahan. Setelah mendung terbitlah cerah.

Tak ada hidup tanpa masalah, kerana masalah adalah sunnah-Nya. Yang kita perlukan hanya dada yang lapang dalam menghadapinya. Jika ketabahan yang kita bina, nikmat masalah akan terasa. Jika keluhan yang sentiasa kita bina, sengsara masalah akan selalu bertambah.

Masalah datang untuk kita hadapi, bukan untuk dicaci atau dimaki. Masalah adalah medium dalam proses pendewasaan. Tanpa masalah kita takkan pernah dewasa. Tanpa masalah kita takkan menjadi orang yang luar biasa. "Jalan yang lurus dan rata takkan pernah menghasilkan pemandu yang hebat. Laut yang tenang takkan pernah menghasilkan pelaut yang cekap. Langit yang cerah takkan pernah menghasilkan juruterbang yang handal".

Di saat kita mencari solusi dalam suatu masalah, di saat itulah sebuah proses pendewasaan hidup akan bermula. Maka, senyumlah mereka yang memiliki masalah dan mampu mengatasi masalah tersebut dengan bijak, iaitu dengan tetap selalu bergantung kepada keputusan Allah yang Maha Adil setelah tawakal dilakukan.


Credit: http://www.dakwatuna.com/2012/03/19201/masalah-itu-manis/ 

Post a Comment

10Comments

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. masalah yang datang boleh jadi positif juga negatif dengan cara mana yang kita menanganinya :)

    ReplyDelete
  2. bila kita redha dengan ujian diberi masalah itu akan jadi manis kerana semua yang berlaku itu bersebab

    ReplyDelete
  3. setiap orang ada masalah. kena bayakkan sabar dan tabah untuk menghadapinya :)

    apa-apa pun, walau sebesar mana masalah yang kita tanggung pamerlah senyuman di wajah :)

    ReplyDelete
  4. agree....
    setiap masalah yang datang pada kita pasti akan ada jalan penyelesaiannya..~

    ReplyDelete
  5. Allah x beri dugaan yang melebihi kemampuan seseorang hambaNya untuk memikul kan? Setiap yang datang pasti ada sebab di sebaliknya...bukan suka2 jer... ^_^

    ReplyDelete
  6. Masalah menjadikan kita semakin matang :)

    ReplyDelete
  7. hadapi masalah dengan tenang kan..:)

    ReplyDelete
  8. pandai juga farah bermadah ye...jiwang karat jugak rupanya...he..he...
    Sangat setuju Farah...pengalaman yg Perot mmg mendewasakan kitakan!

    ReplyDelete
  9. Suka entri ni, makin lama makin jatuh cinta dengan entri kak Farah.. seriously! :)

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Bubblynotes.Com uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !