My Fave Singer #2: Duffy (Queen of Soul)

Farah Waheda Wahid
8
Source Extracted from Google
Duffy diberi jolokan sebagai Queen of Soul bagi peminat-peminatnya...dan saya adalah salah satu peminat tuan empunya suara ini. A bit about Duffy:

Aimee Ann Duffy dilahirkan pada 23 June 1984, dikenali dalam dunia celeb sebagai Duffy. Seorang penyanyi dan juga pencipta lagu Welsh. Pada tahun 2008, album beliau yang berjudul Rockferry telah memasuki UK Album Chart dan mendapat tempat pertama dan ia adalah merupakan best-selling album di UK dengan jualan 1.68 juta salinan. Album Rockferry telah mendapat anugerah Platinum dan terjual sebanyak 7 juta salinan di seluruh dunia, yang menampilkan lagu hit seperti Mercy dan juga Warwick Avenue. Lagu Mercy telah menjadikan Duffy wanita pertama Welsh yang mendapat tempat pertama di UK Singles Chart selepas Bonnie Tyler yang memegang tempat tersebut dengan lagu Total Eclipse of the Heart pada tahun 1983.

Pada tahun 2009, Duffy telah memenangi anugerah Grammy bagi Best Pop Vocal Album melalui Rockferry dan beliau dicalonkan dalam 2 lagi kategori anugerah Grammy yang lain di Anugerah Grammy ke 51. Beliau juga telah memenangi 3 Brit Awards: British Breakthrough, Best Female Solo and Best British Album.

Pada tahun 2010, Duffy telah menamatkan rakaman album kedua iaitu Endlessly yang telah dilancarkan pada 29 November dan telah menyumbangkan suara dalam filem Patagonia. Pada February 2011, Duffy telah dikatakan akan mengambil cuti yang panjang sebelum memulakan kerja-kerja untuk menerbitkan album ketiga beliau. - Sumber: Wikipedia



Post a Comment

8Comments

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. yeah terbaik...ada ramai penyanyi tapi tak ramai penyanyi yg ada soul...terutamanya yg kulit putih2...

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum...mama pun x kenal la..;)

    ReplyDelete
  3. @Cik Zaniff, @miz ruha, @LadyFirm | Jurutera Blog Anda! & @Mas Zull:
    ngeee... jom sama-sama kenal.... ^_^

    @Hatimi:
    terbaek kan? memang x ramai penyanyi soul yang betol betol soul kann?

    ReplyDelete
  4. kenal penyanyi melayu je cik Farah oi.... kalu omputeh Bon Jovi he..he...

    ReplyDelete
  5. @hainom OKje:
    tak per tak per...jom kita kenal-kenal kat sini... ^_^

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Bubblynotes.Com uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !