Jangan Tidur Lewat-Lewat Sangat? Boleh?

F.A.R.A.H.W.A.H.E.D.A
0
Source Extracted from Google
"Jangan tidur lewat-lewat sangat? Boleh?"... itula dia kate-kate yang saye selalu ingat bilermana waktu malam mula sampai biler saya berada di rumah.... Memang saye akui, saye punya satu masalah untuk tidur awal atau tidur malam... Kekadang tu terpikir jugak... Erkss...aku ni ader mengidap penyakit imsonia ke? Ekekekeke.... Tapi sebenarnya, terpulang pada diri sendiri jugak sama ada sememangnya anda mengantuk dan anda cuba melawan rasa mengantuk itu, atau anda memang tak mengantuk pada saat itu... (itulah dilema saye biler waktu malam)...Cam mana pown sekarang ni biler ingat kate-kate tu...biler fikirkan keperluan lain balik...cam mana pown saye akan pakse jugak mate saya ni tidur... kene kejam cket dengan diri sendiri kadang-kadang untuk kebaikan diri sendiri... wakakakaka....

Firman Allah SWT bermaksud: "Dan Kami jadikan tidurmu untuk rehat." (An-Naba', ayat 9)


Mendapat tidur yang cukup memang tak dinafikan penting untuk semua orang. Tidur yang cukup dan baik dapat:

1) Menenangkan fikiran yang banyak masalah.
2) Merehatkan tubuh badan yang keletihan.
3) Mengembalikan semula tenaga.
4) Mengembalikan semangat baru.
5) Mengatasi stress dalam diri.
6) Mengelakkan masalah sakit kepala.

Cara tidur yang betul pulak menurut Islam yang saya petik dari http://kondakondi.com/cara-tidur-yang-betul-menurut-islam/

1) Tidur awal. Maybe dalam pukul 10.30 malam, dah boleh masuk tidur.

2) Jgn dilewatkan tidur selepas solat Isya' melainkan ada hal penting seperti muzakarah ilmu, melayani tetamu dan sebagainya. Diriwayatkan daripada Abu Barzah, sesungguhnya Nabi SAW membenci untuk tidur sebelum Isya'.

3) Semasa nak tidur tu, niatkanlah dengan ayat lebih kurang cenggini "Ya Allah, aku tidur ini kerana-Mu ya Allah. Untuk memenuhi fitrah badan aku. Kerana aku ingin bertahajud pada malam nanti pula. Semoga tidur ini memberi kebaikan yang sama dengan tahajud aku nanti."

4) Tapi, niat yang kat atas ni bahasa x formal jer. Saye bace cenggitu. Bukankah Islam itu mudah? Boleh search kat Internet la untuk niat lebih formal.

5) Kemudian, tidur. Sebelum tidur tu, jangan lupa pulak berwudhu'. Baca jugak ayat Qursi, surah Al-Ikhlaas, Al-Falaq dan An-Naas. Mengucap dua kalimah syahadah sebelum tidur. (Hu hu hu...mama selalu pesan, tapi kekadang tu terbabas jugak)

6) Pas tu dalam hati, niatkan untuk bangun pada pukul sebagai contoh 1.30 pagi. Ini kerana waktu itu, kita punya minda belum sampai tahap tidur yang susah bangun. Ini kajian sains pun ada sebut.

7) Pas tu, bangunlah kita. Lakukan solat tahajud. Lakukan solat sunat. Solat tahajud kan solat sunat yang amat dituntut selepas solat fardhu. :)

8) Dah tu kalau masih larat lagi, bacalah sedikit Al-Quran. Tapi kalau tak larat, ngantuk tak yahlah. Rasulullah berkata yang bermaksud lebih kurang cenggini "Janganlah bersolat dalam keadaan mengantuk kerana kamu akan mencaci diri kamu sendiri nanti". 


9) Then tidur. Tapi, setkan alarm untuk bangun subuh pula.

10) Kiranya kita bley simpulkan kita bertahajud selama sejam. Iaitu sehingga 2.30 pagi. jadi kita kan tidur selam 4 jam sehingga 6.30 pagi. (Ikutlah waktu dengan jadual solat kawasan kita)

11) Setkan dalam minda, kita hendak bangun subuh. Berdoa pada Allah, supaya membangunkan kita ketika subuh. Dan ketika sedar aje, pastikan mengucapkan syukur pada Allah.

12) Lawan perasaan malas kita. Itu hanyalah syaitan. Sains mengatakan kita perlu tidur 6-8 jam berterusan bukan? Sebenarnya kajian terbaru ada menunjukkan bahawa kita hanya perlu tidur 3-4 jam berterusan. Dan bangun malam sebentar bagus untuk kesihatan. Dapat membaikkan buah pinggang dan sebagainya. Ini bertepatan apa yang diajarkan Rasulullah SAW. Baginda menyeru kita tidur sebentar apabila kita mengantuk.

13) Apabila sampai waktu Zuhur (tengahari), berbaring jap. Take a cat nap. Ianya bagus untuk kesihatan. Niatkan juga untuk mengikut sunnah Nabi Muhammad SAW. Pasti mendapat pahala dan berkat.

14) Jangan tidur selepas Asar. Ada bukti sains juga yang mengatakan tidur selepas asar boleh menghilangkan kewarasan (gila).

15) Biler sampai malam balik, bila kita ikut rotation ni, pasti kita dapat tidur awal. Mula-mula hendak berubah, mestilah susah kan? Uhuks, jangan risau...kuatkan hati dan iman... :) Dan dengan mengikuti cara ni, kita dapat 3 perkara. Iaitu keberkatan Allah SWT, kesihatan tubuh badan dan juga dapat jalankan tanggungjawab kita sebagai hamba Allah SWT.

Baiklah... saya doakan dan saya harap agar saya cukup kuat untuk tidur awal... kalau tak ley jugak... pakse jugaklah mata ni untuk tidur... Bila dah dinasihatkan, dah dipesan dan ada fakta yang menyokong dan perkara itu benar... x salah kalau kita ubah sesuatu dalam hidup kita untuk kebaikan sendiri kan? ;) wink wink... gud nite evewyone for now... sleep tite, rest well and sweet dreams...

Post a Comment

0Comments

DISCLAIMER: All content provided on this "Bubblynotes.Com - Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner of Bubblynotes.Com -Malaysia Parenting & Lifestyle Blogger will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Post a Comment (0)

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Bubblynotes.Com uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !